Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

handmatige witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • handmatige witbalans

    Ik heb me ook zo een Ikeafotostudiooke aangeschaft en effe wat ge-experimenteerd.

    Wat me opviel is dat ik ondanks de handmatige witbalans een grijze achtergrond kreeg ipv een witte. Ik gebruik (helaas niet goed gekeken bij de aankoop van mijn werklampen) twee keer 150-watt.

    Nu vroeg ik mij af:
    Moet je een (handmatige) witbalans niet met een grijskaart uitvoeren (zoals in de analoge fotografie gebruikt wordt bij lichtmeting) om wit te krijgen? Of is de "witbalans" echt iets van het digitale tijdperk?

    Ik heb helaas nu geen foto's ter beschikking, ben nu aan het werk
    Kmoe wel nog zeggen dat ik eerst geen handmatige witbalans had gemaakt en toen waren de foto's geelachtig, dus grijs was toch al een verbetering en ik heb ze kunnen aanpassen met fotosoep

    thx
    Last edited by Cadfael; 18 januari 2008, 11:16.
    Alpha male no more.
    Canon 650D en 1100D met 18-200 mm zoom, 100 mm macro, 10-22 groothoek.
    FB: Joska Joska.

  • #2
    Re: handmatige witbalans

    Wat je zeker nodig hebt voor een witte achtergrond is "LICHT" onze beelden maken we met licht, dus alles heeft te maken met het licht, zo ook de witbalans en vooral het licht meten, en het licht doseren. Een perfect witte achtergrond is overbelicht 1 of 2 stops meer dan je onderwerp. Een handmatige witbalans met een grijskaart is een goed begin, in Raw werken maakt het compleet.


    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: handmatige witbalans

      Met de witbalans voorkom je dat er een kleurzweem in de foto zit.
      Met de witbalans maak je niks wit.

      Uw achtergrond wit maken doe je door er licht op te zetten.

      Open uw foto in photoshop-ga rechtsboven naar info( tapblad naar de navigator ) en ga met uw pijltje op een grijs deel in de foto staan die moest wit zijn. Dan krijg je in het info tapblad rgb waarden te zien.
      Liggen die waarden bv R= 213 G= 213 B= 213 dan is uw witbalans perfect.
      Kom je bv R= 230 G= 213 B= 211 dan zit er te veel rood in uw foto en heb je geen goeie witbalans omdat er een rode zweem zal inzitten ( verkeerde witbalans )
      Let wel: enkel van toepassing op stukken foto waarvan je 100 % zeker bent dat er geen kleur in zit ( witte achtergrond, grijskaart, ... )Probeer dit niet te doen als je met een gekleurde achtergrond zit ( landschap bv )

      Om uw achtergrind wit te krijgen moet je er voor zorgen dat er meer licht op de achtergond zit dan op uw voorwerp waar je het licht op meet ( min één stop, lieft meer ) Indien je te veel licht op de achtergond zet heb je dan kan op overstraling. dwz dat er meer licht weerkaatst zal worden dan het licht die je geburikt om uw onderwerp te belichten.
      Werk je met flitsen dan zal je een lichtmeter nodig hebben.
      Werk je met vast licht dan kan je de meter uit uw toestel gebruiken ( spotmeting ) om de belichting te regelen...

      Veel leute
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: handmatige witbalans

        thx

        Ik zal mijn grijskaart eens opsnorren. Zal ondertussen wel wit zijn uitgeslagen na 20 jaar in de kast

        Ze verkopen die dingen toch nog?
        Alpha male no more.
        Canon 650D en 1100D met 18-200 mm zoom, 100 mm macro, 10-22 groothoek.
        FB: Joska Joska.

        Comment

        Working...
        X