Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] M-up testreeksje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Nikon] M-up testreeksje

    Naar aanleiding van een andere topic heb ik eens een testkaart afgedrukt, aan de muur gekleefd en er op verschillende manieren een foto van genomen met de bedoeling te weten te komen welke handelingen en trillingen allemaal de scherpte beïnvloeden en hoe sterk hun impact is wanneer we foto's maken vanaf statief aan langere sluitertijden.

    De gegevens: D2x, ISO100, 300mm op Manfrotto 055BPro, f5.6, 1/2s, 100% crop



    Foto 1 werd gemaakt door zelf de sluiter met de vinger in te drukken.
    Foto 2 werd gemaakt met draadontspanner zonder compenserende modus. Dit zou hetzelfde resultaat moeten geven als de timer.
    Foto 3 werd gemaakt met de 0.4s spiegel vooronstpanning (ook op D80 aanwezig).
    Foto 4 werd gemaakt met M-up waar na de eerste druk op de draadontspanner ca. 5s gewacht werd om de eigenlijke foto te maken.

    Conclusie is dat van de camera afblijven de grootste winst geeft. De scherpte blijft verbeteren met de voorontspanning en ook nog met M-up, al moet je bij deze reeks de foto's over elkaar leggen om het verschil te zien. Andere sluitertijden en macro objectieven op sterkste vergroting kunnen misschien nog grotere verschillen aan het licht brengen.

    Kijk zelf maar




    MVG,
    Last edited by frank207be; 17 januari 2008, 19:22. Reden: Nog een foto bijgevoegd

  • #2
    Re: [Nikon] M-up testreeksje

    Fijn te weten dat er nog 'echten' zijn waar fotografie erg nauw aan het hart ligt en bovendien gedreven zijn als geen ander...
    Hier hebben we wat aan, hier steken we wat van op
    Bedankt Frank.

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: [Nikon] M-up testreeksje

      mooi gepresenteerd en interessante conclusie
      We all go a little mad sometimes. Haven't you?
      Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

      Comment


      • #4
        Re: [Nikon] M-up testreeksje

        Mooi bewijs dat MUP wel degelijk een verschil uitmaakt. Bedankt om deze test met ons te delen.
        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

        Comment


        • #5
          Re: [Nikon] M-up testreeksje

          Bedankt Frank!
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: [Nikon] M-up testreeksje

            Feitelijk is M-up het beste maar voorontspannen voor bijna 100% evenwaardig. (M-up is feitelijk de kers op de taart)
            Als ik punten zou geven geef ik
            1) 0%
            2) 60%
            3) 95%
            4) 100%

            In ieder geval prachtig werk Frank

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: [Nikon] M-up testreeksje

              Goed gepresenteerd Frank,het maakt het wat mij betreft nog maar eens duidelijk:dat aftandse spiegelhuis speelt ons parten,de trillingen ervan zijn méér dan zichtbaar in kritische omstandigheden(lange(re) sluitertijden,sterke tele,sterke macro).Het is wachten op de geavanceerde camera die louter nog met een elektronische sluiter kan werken.



              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: [Nikon] M-up testreeksje

                Zeer mooie test en eigenlijk een vrij logische conclusie, al moet ik nog opmerken dat er nog een aantal parameters zijn die de trillingen eveneens beïnvloeden:
                - het soort statief (alu, carbon of hout) en het gewicht ten opzicht van de camera+lens (zwaarder statief is doorgaans altijd beter);
                - de zogenaamde LLT (long lens technique) - bijvoorbeeld bij grote tele's kan het al dan niet nuttig zijn om je hand te laten rusten op de lens zelf
                - de hoogte (volledig uitgetrokken, gebruik middenzuil) en het aantal beensegmenten (3 of 4) van het statief;
                - de statiefring van de lens zelf (ik denk hier aan de originele 300/4 AFS miskleun van Nikon);
                - de ondergrond waar het statief op rust (beton, tapijt...)
                _...

                MLU zal sowieso altijd de beste resultaten geven, maar door met bovenstaande elementen rekening te houden kan je de resultaten beïnvloeden. In die mate zelfs dat de voorontspanning in de praktijk geen verschil zal opleveren met de MLU. Dat is althans mijn eigen ervaring.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: [Nikon] M-up testreeksje

                  Leuke test Frank, die uiteindelijk logisch blijkt te zijn, als ik m’n 500 op statief gebruik dan werk ik vrij dikwijls met de combinatie draadontspanner/spiegelopklap. ( als het onderwerp het toelaat tenminste )
                  Net zoals Ivan zegt heeft het type statief echter wel een grote invloed, vroeger had ik ook zo’n manfrotto 055 maar sinds ik een zware Gitzo met een RSS kop gebruik is er toch een heel groot verschil merkbaar.
                  Niettemin leuk om de verschillen eens op zo’n testkaart te aanschouwen waarvoor dank !
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Nikon] M-up testreeksje

                    Wat iedereen denkt te weten en ook vaak roept nu eens aanschouwelijk gemaakt! Bedankt hiervoor!

                    groetjes,
                    Ed
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Nikon] M-up testreeksje

                      goeie en interessante post
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: [Nikon] M-up testreeksje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Goed gepresenteerd Frank,het maakt het wat mij betreft nog maar eens duidelijk:dat aftandse spiegelhuis speelt ons parten,de trillingen ervan zijn méér dan zichtbaar in kritische omstandigheden(lange(re) sluitertijden,sterke tele,sterke macro).Het is wachten op de geavanceerde camera die louter nog met een elektronische sluiter kan werken.



                        Walter
                        Het is kennelijk niet zozeer de sluiter als wel de spiegel. En daar helpt zelfs geen electronische sluiter tegen....

                        Maar op zich is het fenomeen van de trillng door de spiegel hier heel mooi inzichtelijk gemaakt. Voor kritische situaties kiezen dus voor standen waarbij de spiegel "ruim" voor het nemen van de foto opklapt.
                        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: [Nikon] M-up testreeksje

                          Walter bedoelt waarschijnlijk een electronische zoeker.

                          Comment


                          • #14
                            Re: [Nikon] M-up testreeksje

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Walter bedoelt waarschijnlijk een electronische zoeker.


                            Precies,ik bedoel het hele wegvallen van het spiegelhuis met prisma's,waardoor flink veel plaats vrijkomt om in de camerabody een hoog resolutie LCD scherm te plaatsen,dat dan kan bekeken worden met een vergrotend oculair.Het maken van een foto geschiedt dan met een elektronische zoeker,totaal trillingvrij.Weet wel dat dit nog toekomstmuziek is en niet in de eerstvolgend uitgebrachte DSLR zal zitten.Anderzijds zie je duidelijk pogingen van de producenten die in deze richting evolueren,een hele rits DSLR's heeft nu al live view.Tegelijkertijd merk je,ik op mijn D300 bv.,dat dit overgangscamera's zijn:het belachelijke geklikklak dat gepaard gaat met het gebruik van live view,dat gaan ze zo niet meer maken binnen 5 jaar.




                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #15
                              Re: [Nikon] M-up testreeksje

                              Bedankt allen voor de leuke reacties

                              Inderdaad zal een goed statief en goede techniek de resultaten sterk doen verbeteren. Ik zal dezelfde test nog eens doen met mijn ander statief. Dat is een "retestabiel" houten Berlebach UNI26 van bijna 8Kg met ingebouwd balhoofd Ik kan daar mijn 200mm met TC-17EII rechtstreeks op monteren omdat in die snelkoppelingsvoet een 1/4 gat voorzien is naast de gebruikelijke 3/8. Ook ga ik met mijn macro op 1:1 dezelfde test nog eens doen, maar dan met een ander onderwerp.

                              MVG,

                              Comment

                              Working...
                              X