Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Coolpix P5100 versus P50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Coolpix P5100 versus P50

    We zijn aan het uitkijken naar een compactcamera als tweede toestel. Nu hebben we een Fuji S9500 maar dochter gaat tijdens de paasvakantie naar Italie met de school en dan krijgt ze mijn toestel toch echt niet mee. Vandaar.
    Ik kwam al uit op de Nikon Coolpix P5100 en de P50.
    Mijn voorkeur gaat uit naar de P5100 maar ik twijfel vanwege het feit dat hij een lithium-batterij heeft en geen oplaadbare batterijen gebruikt. De P50 gebruikt wel oplaadbare batterijen maar heeft niet zoveel mogelijkheden.
    Tot nu toe heb ik enkel fototoestellen gehad met oplaadbare batterijen en dat vind ik heel makkelijk, steeds een reservesetje op zak en dan mag je al eens een dag vergeten het andere setje op te laden.
    Hoe zit dat nu met lithium-batterijen? Gaan die lang mee of moet je tijdens een vakantie bvb echt wel elke avond opladen? Voor en tegens?

    An
    www.bloggen.be/an
    Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
    Voorheen Fuji Finepix S9500.
    Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

  • #2
    Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

    Bij Nikon op de site bij de P5100:

    "Voeding Oplaadbare Li-ion batterij EN-EL5 (meegeleverd)"

    Probleem opge;ost
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

      Als ge die batterij van de P5100 op één dag leeg wil krijgen ga je toch serieus je best moeten doen
      (Tenzij je natuurlijk constant op het LCD venstertje ligt te kijkenen te zoomen natuurlijk)
      Als je kan leven met het gebrek aan de superzoom die tegenwoordig in de mode is, is dit zowat het beste dat Nikon op het ogenblik te bieden heeft op compact niveau. Eigenlijk kan dit toestelletje zowat alles dat mijn D50 doet, met uitzondering van RAW schieten. Nikon heeft hier duidelijk gekozen voor beeldkwaliteit ipv zoommogelijkheden en dat merk je aan de foto's : scherp, helder en verrassend goed op iets hogere ISO's. De range is voor een compact erg nuttig te noemen : zowat van 35mm naar 105mm in 35mm equivalent, zowat de hele range die je gebruikt voor huis- tuin en keukenfoto's, of in dit geval : vakantiefoto's. Heel veel voorgeprogrammeerde scènemodi voor de leek en full manual instelmogelijkheden (PSAM) voor de gevorderde fotograaf. Prima gebouwd (magnesium body). Externe flitser is mogelijk, 't is alleen geen zicht als daar een SB600 zet
      Op een SDkaartje van 2 Gig krijg ik 339 foto's in de hoogste resolutie (12 mio pixels, 4000X3000, goed genoeg voor A3 afdrukken).
      Zeer goede VR functie, altijd meegenomen als je uit de hand fotografeert, wat op reis wel altijd het geval zal zijn.
      Een aanrader !
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

        @hjanssen:
        Ik had dat ook gelezen maar vroeg me gewoon af hoe het zit met gebruiksgemak van die lithiumbatterijen. Je hebt geen reservesetje achte de hand (of je moet dat extra bijkopen). Van AA batterijen kan je er in principe zoveel meenemen als je wenst.

        @hjanssen en @elsan:
        Op de site van nikon staat ook dat je met de batterij ongeveer 240 opnamen kan maken. Daar heb ik geen ganse dag voor nodig, dat lukt me wel op een paar uur. Vandaar mijn twijfels.

        @elsan:
        Als ik jouw reactie lees zou mijn keuze wel eens snel gemaakt kunnen zijn. We zullen snel genoeg weten hoe lang de batterij het trekt en dan zien we wel.
        Ben even op je site gaan zien en zag de foto's van de veldloop in Hamme. Mijn man en jongste dochter hebben er ook gelopen. Mijn oudste was mee en heeft foto's genomen. We zaten vol bewondering naar jouw foto's te kijken. Er zijn er enkele mooie bij van clubgenoten van AC Lebbeke. Er staan nog enkele veldlopen op het programma en nu willen we beide proberen jouw foto's te evenaren.

        Bedankt al voor de reacties!

        An
        www.bloggen.be/an
        Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
        Voorheen Fuji Finepix S9500.
        Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

          Ik heb nooit goed begrepen waarom sommige mensen een probleem hebben met camera's die geen AA's gebruiken. AA's mogen dan wel een standaard zijn, een oplaadbare lithium-batterij is toch veel handiger! Klein, licht en met een grote capaciteit.
          De batterij van mijn Fuji F30 lijkt wel nooit te zullen leeggeraken, zelfs niet met intensief flitsgebruik! Dat wil ik nog wel eens zien gebeuren met 2 AAtjes.

          AA-batterijen moet je dan nog goed bij elkaar houden ook, steeds uit dezelfde set gebruiken... daar moet je je allemaal niks van aantrekken bij een lithium-batterij.
          ...but I could be wrong...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

            In sommige landen is het minder gemakkelijk de juiste accu's te vinden. AA's, zijn laat ons zeggen, overal verkrijgbaar.

            Accu's ontladen soms ook wel eens gemakkelijk als deze lange tijd niet worden gebruikt. AA's daarentegen minder. Herlaadbare AA's zijn ook dikwijls goedkoper dan accu's.
            Nikon D80
            Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6 G DX VR IF ED
            Nikon FE10 / Nikon F50 / Nikon Coolpix 7900

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

              Oorspronkelijk geplaatst door Climber Bekijk bericht
              In sommige landen is het minder gemakkelijk de juiste accu's te vinden. AA's, zijn laat ons zeggen, overal verkrijgbaar.
              Correct

              Oorspronkelijk geplaatst door Climber Bekijk bericht
              Accu's ontladen soms ook wel eens gemakkelijk als deze lange tijd niet worden gebruikt. AA's daarentegen minder. Herlaadbare AA's zijn ook dikwijls goedkoper dan accu's.
              Ik veronderstel dat je met accu's de lithium-ion accu's bedoeld, daar je wat later van herlaadbare AA's spreekt. Het zijn juist de herlaadbare AA's die een hoge zelfontlading hebben. Je herlaad ze best vlak voor wanneer je ze gaat nodig hebben. Lithium batterijen zijn juist gekend om hun lage zelfontlading.

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

                We hebben gekozen voor de P5100 met de lithium batterij.
                Wij hebben altijd goede ervaringen gehad met oplaadbare AA-batterijen, zeker deze met hoog vermogen nl. 2600 en 2700 mAh. Daar kan je een tijdje mee verder en zeker als je dan nog een reservesetje meeneemt. Dat maak je op een dag echt niet leeg.
                De voordelen en mogelijkheden van de P5100 tov van de P50 haalden het voor ons wel tegenover het onbekende van de batterij. We zullen er snel genoeg bekend mee zijn.

                An
                www.bloggen.be/an
                Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
                Voorheen Fuji Finepix S9500.
                Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht

                  Ik veronderstel dat je met accu's de lithium-ion accu's bedoeld, daar je wat later van herlaadbare AA's spreekt. Het zijn juist de herlaadbare AA's die een hoge zelfontlading hebben. Je herlaad ze best vlak voor wanneer je ze gaat nodig hebben. Lithium batterijen zijn juist gekend om hun lage zelfontlading.
                  Hubert
                  Ik had beide regels beter moeten scheiden. Ik bedoel; accu zal iets sneller ontladen dan gebruiksklare AA's (dus niet-herlaadbaar, deze zitten immers lang in de verpakking voor deze gebruikt worden). Of zie ik dit nog steeds verkeerd?

                  Dat accu's dan weer minder snel ontladen dan herlaadbare AA's, zoals je zegt geloof ik best.

                  Ik zou bv voor lange reizen verkiezen voor gebruiksklare AA's (dus niet-herlaadbaar, uit de verpakking), om al de bovenvermelde redenen.
                  Hubert, dank je voor je opmerking, ik hoop dat ik me hiermee verduidelijkt heb.

                  Nog misschien een reden om (gebruiksklare) AA's te gebruiken;
                  Soms heb je voor lange tijd geen elektriciteitsvoorzieningen voor lader (+ in de meeste gevallen een adaptor)
                  Soms telt iedere gram, bv bij alpinisme, expedities, een acculader (+adaptor) is in dit geval een zwaar toestel ;-), ik kies dan toch om meer eten mee te nemen.

                  @ de topicstarter; zo zie je dat er veel beweegredenen zijn om al of niet voor accu's te kiezen. Waar, wanneer zal je je toestel gebruiken, onder welke omstandigheden? Welke mogelijkheden biedt de fabrikant? Ik heb bv voor het alpisme een Nikon Coolpix 7900. Klein en licht ik kan het op mijn lichaam dragen onder mijn windstopper (is warmer, bij lange blootstelling aan koude laat de accu het wel eens tijdelijk afweten).
                  Ik heb de Coolpix 7900 gekozen voor de metalen behuizing, enkel mogelijk om een accu te gebruiken. Mijn Nikon D80 zou ik bijvoorbeeld niet meenemen naar de eeuwige sneeuw. Wat een goede, minder goede, slechte keuze is of een compromis wordt bepaald door de omstandigheden en is geen vast gegeven.
                  Nikon D80
                  Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6 G DX VR IF ED
                  Nikon FE10 / Nikon F50 / Nikon Coolpix 7900

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Coolpix P5100 versus P50

                    Oorspronkelijk geplaatst door Climber Bekijk bericht
                    Dat accu's dan weer minder snel ontladen dan herlaadbare AA's, zoals je zegt geloof ik best.

                    Ik zou bv voor lange reizen verkiezen voor gebruiksklare AA's (dus niet-herlaadbaar, uit de verpakking), om al de bovenvermelde redenen.
                    Hubert, dank je voor je opmerking, ik hoop dat ik me hiermee verduidelijkt heb.
                    Beste Climber,

                    Er is momenteel een nieuwe generatie van AA batterijen, die hun lading veel beter behouden. Ze worden dan ook in opgeladen toestand verkocht en dus direct te gebruiken, wat met de traditionele batterijen geen zin had.
                    Lees eventueel dit topic eens.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment

                    Working...
                    X