Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mirror luck-up versus zelfontspanner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mirror luck-up versus zelfontspanner

    Om bij lange sluitertijden op statief onscherpte te voorkomen door trilling van de camera wordt MUP aanbevolen of de zelfontspanner.
    Gaat bij gebruik van de zelfontspanner de spiegel al omhoog als je afdrukt ? Ik denk het niet want ik kan bij mijn D200 door mijn zoeker blijven kijken tot de sluiter opengaat.
    Dat doet mij vermoeden dat de zelfontspanner de trilling van de spiegel niet kan reduceren en dat mirror-up nog altijd beter is.

    Ben ik juist ?
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

  • #2
    Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

    Zelfontspanner is nodig als je geen afstandsbediening hebt en mirror lock-up is tegen de trillingen en je hebt dan ook een afstandsbediening nodig.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

      met je zelfontspanner vermijdt je de trilling die je zelf veroorzaakt door op het knopje te drukken en/of door je oog tegen de zoeker te plaatsen. met je spiegelomhoog vermijdt je de trilling die het toestel zelf veroorzaakt door het klappen van de spiegel. voor macro gebruik ik ze beiden
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        voor macro gebruik ik ze beiden
        En waar doe je die instelling dan want op mijn D200 moet ik kiezen...ofwel draai ik het instelwiel op zelfonstspanner of eentje verder op MUP. Ik weet dus niet hoe ik dat allebei tegelijk zou kunnen instellen.
        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

        Comment


        • #5
          Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

          Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
          En waar doe je die instelling dan want op mijn D200 moet ik kiezen...ofwel draai ik het instelwiel op zelfonstspanner of eentje verder op MUP. Ik weet dus niet hoe ik dat allebei tegelijk zou kunnen instellen.

          Idd je kan beide niet samen gebruiken (heeft ook geen zin)

          ofwel gebruik de timer functie
          ofwel gebruik je de MLU. (best met een afstandbediening zoals hjanssen al vermelde)
          Waarom ? je moet twee maal op de shutter duwen :
          - de eerste maal om de spiegel omhoog te klappen
          - de tweede maal om de foto te nemen
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

            Waarschijnlijk ontstaat in bovenstaande posts soms een verwarring tussen zelfontspanner en draadontspanner. Ik gebruik bij macro indien mogelijk steeds mirror-up en draadontspanner. De draadontspanner koppel je gewoon aan je camera via het daarvoor voorziene contactje. Vooral handig bij vrij statische onderwerpen en traag of niet bewegende insecten. Je hebt dan garantie geen trilling meer van de opklappende spiegel.

            Mvg,

            Luc
            Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

              ik gebruik soms spiegelopklap en zelfontspanner hoor ,
              zo heb je zeker geen trillingen meer
              ik kan dat probleemloos alle twee instellen op mijn fototoestel
              groeten, Sebastiaan

              Comment


              • #8
                Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

                Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                Idd je kan beide niet samen gebruiken (heeft ook geen zin)
                En waarom zou dat geen zin hebben?

                Op mijn canon gaat de zelfontspanner tijd van 10 seconden naar twee als de MLU staat ingeschakeld. Je hoeft geen twee keer af te drukken, de spiegel gaat omhoog als je afdrukt, en de zelfontspanner maakt twee seconden later de foto. Best handig als je niet in bezit bent van een draadontspanner =)
                bram de greve photography | gallery | myspace
                Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                Comment


                • #9
                  Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

                  Canongebruikers hebben dus geen draadontspanner nodig ! Handig.
                  Ik heb wel een Nikon. Ik zal het dus maar bij MUP mét draadontspanner houden.
                  Bedankt voor de uitleg.
                  "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                  Comment


                  • #10
                    Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

                    Bij de Nikon D200 moet je maar eens in de menu van je camera gaan kijken - daar kan je eveneens MLU op ON zetten (staat bij Timer e.d.).
                    Bij gebruik klapt de spiegel gedurende 4 seconden omhoog. Je kan dan gerust de zelfontspanner ook gebruiken op het linkerinstelwiel.

                    Ik gebruik dit steevast op statief met schitterende resultaten.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

                      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                      Bij de Nikon D200 moet je maar eens in de menu van je camera gaan kijken - daar kan je eveneens MLU op ON zetten (staat bij Timer e.d.).
                      Bij gebruik klapt de spiegel gedurende 4 seconden omhoog. Je kan dan gerust de zelfontspanner ook gebruiken op het linkerinstelwiel.

                      Ik gebruik dit steevast op statief met schitterende resultaten.

                      Vandaag toch weer iets bij geleerd
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

                        Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Bij de Nikon D200 moet je maar eens in de menu van je camera gaan kijken - daar kan je eveneens MLU op ON zetten (staat bij Timer e.d.).
                        Bij gebruik klapt de spiegel gedurende 4 seconden omhoog. Je kan dan gerust de zelfontspanner ook gebruiken op het linkerinstelwiel.

                        Ik gebruik dit steevast op statief met schitterende resultaten.
                        Heb dat eens opgezocht in de handleiding omdat ik niet direct verschil merkte toen ik het uitprobeerde. Er staat dat de spiegel 0,4 seconden vroeger opklapt dan de sluiter (geen 4 seconden hé Jepe). Is dat genoeg om de cameratrilling, veroorzaakt door het openklappen van de spiegel helemaal te laten uitdeinen ??? 0,4 sec. is toch maar een fractie van een seconde.

                        En wat gebeurt er dan als je dat achteraf terug op OFF vergeet te zetten want aangezien het nauwelijks merkbaar is zit dat er dik in. Heeft dat dan nadelige invloed op je andere foto's ?
                        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                        Comment


                        • #13
                          Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

                          Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                          Heb dat eens opgezocht in de handleiding omdat ik niet direct verschil merkte toen ik het uitprobeerde. Er staat dat de spiegel 0,4 seconden vroeger opklapt dan de sluiter (geen 4 seconden hé Jepe). Is dat genoeg om de cameratrilling, veroorzaakt door het openklappen van de spiegel helemaal te laten uitdeinen ??? 0,4 sec. is toch maar een fractie van een seconde.

                          En wat gebeurt er dan als je dat achteraf terug op OFF vergeet te zetten want aangezien het nauwelijks merkbaar is zit dat er dik in. Heeft dat dan nadelige invloed op je andere foto's ?
                          Ik gebruik MLU met een draadonstpanner mc-30
                          Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links

                          Dan bepaal je zelf wanneer de foto genomen wordt
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #14
                            Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

                            Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                            Heb dat eens opgezocht in de handleiding omdat ik niet direct verschil merkte toen ik het uitprobeerde. Er staat dat de spiegel 0,4 seconden vroeger opklapt dan de sluiter (geen 4 seconden hé Jepe). Is dat genoeg om de cameratrilling, veroorzaakt door het openklappen van de spiegel helemaal te laten uitdeinen ??? 0,4 sec. is toch maar een fractie van een seconde.

                            En wat gebeurt er dan als je dat achteraf terug op OFF vergeet te zetten want aangezien het nauwelijks merkbaar is zit dat er dik in. Heeft dat dan nadelige invloed op je andere foto's ?
                            Eerlijk gezegd lijken mij 0.4s al lang om trillingen veroorzaakt door opklappen van de spiegel te laten uitdeinen.
                            Deze trillingen zijn van een heel andere orde (frequentie en amplitute) dan bv. trillingen die veroorzaakt worden door de onstpanknop manueel in te drukken.
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

                            Comment


                            • #15
                              Re: mirror luck-up versus zelfontspanner

                              Er worden hier twee dingen door elkaar gegooid, n.l. spiegel voorontspannen en mirror lock-up.

                              Voor de D200:
                              spiegel voorontspannen->menu->vaste .4s verschil tussen spiegel omhoog en openen sluiter->één keer afdrukken
                              mirror lock-up->instelknop links boven->2x afdrukken->eerste keer spiegel omhoog tweede keer sluiter.

                              mirror lock-up geeft dus geen sluiter vertraging(geen 0.4 sec), dus camera instellen op bloemetje, spiegel omhoog en wachten op het bijtje en klik en als je dat dat met spiegel voorontspannen is die dus allang weg...

                              Wat gebeurd als je vergeet spiegel voorontspannen weer op uit te zetten(wat trouwens gelijk merkbaar is): je maakt dus niet de foto die je wilde maken en die waarschijnlijk nog bewogen is ook, omdat je wilt gaa kijken waarom de zoeker zolang donker blijft.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X