Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraag: CMOS versus CCD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnersvraag: CMOS versus CCD

    wat zijn de verschillen? Valt er iets van te merken in de praktijk?

    Iemand had me trouwens een boom opgezet dat over een jaartje of 2-3 er bijna geen crop cams meer zullen zijn, maar de meeste DSLRs een full frame sensor zullen hebben aangezien de kostprijs zo fel aan t zakken is.
    Klopt dat? Dan zit een mens daar wel mooi met al zijn lenzen.
    http://www.effieweg.tk

  • #2
    Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

    Mbt het tweede deel van je vraag.

    Geen crop-camera's meer over 2-3 jaar is zeeeeeeer onwaarschijnlijk.
    Of die er over 10 jaar nog gaan zijn, is een andere vraag. Ook al dalen de prijzen voor FF, ze zijn nog altijd duurder dan crop. Uit marketing overwegingen is het niet onwaarschijnlijk dat fabrikanten een gamma dslr's van crop tot FF zal (blijven) aanbieden.

    Comment


    • #3
      Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

      Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
      zet dat over een jaartje of 2-3 er bijna geen crop cams meer zullen zijn, maar de meeste DSLRs een full frame sensor zullen hebben aangezien de kostprijs zo fel aan t zakken is.
      Klopt dat? Dan zit een mens daar wel mooi met al zijn lenzen.
      wat voor onzin is met dat nu... waarschijnlijk één of andere verkoper in een winkelketen dat u da wijsmaakte
      nee die crop toestellen zullen blijven bestaan hoor, canon heeft zulke fantastisch goede EFS lenzen die binnen 2-3jaar zeker niet verouderd zullen zijn
      zelfde geld voor andere merken


      ik heb nog een 1DmkI gehad en nu een 1DmkII. De mkI heeft een CCD sensor, en de mkII heeft een CMOS sensor...
      Het verschil dat ik merkte? De mkI was scherper,gaf meer ruis,én de sensor oververhitte heel snel bij lange sluitertijden (al oververhitting vanaf 10 sec ofzo...)

      maarr, deze verschillen zijn volgens mij NIET te wijten aan het verschil tussen CCD en CMOS, eerder door de verouderdheid van de mkI.
      maw, ik kan je eigenlijk geen antwoord geven


      de huidige generaties CCD en CMOS zullen in praktijk niet zoveel verschil geven imho
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

        Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
        Iemand had me trouwens een boom opgezet dat over een jaartje of 2-3 er bijna geen crop cams meer zullen zijn, maar de meeste DSLRs een full frame sensor zullen hebben aangezien de kostprijs zo fel aan t zakken is.
        Klopt dat? Dan zit een mens daar wel mooi met al zijn lenzen.
        2-3 jaar is volgens mij wat optimistisch maar vroeg of laat (liever vroeg ) zullen er wel betaalbare FF toestellen komen. Dat is de reden waarom ik nog steeds enkel FF-glas koop.

        Gezien de grote hoeveelheden verkochte crop-lenzen zullen de toestellen daarvoor nog niet snel verdwijnen.
        http://www.cineklubrumst.be

        Comment


        • #5
          Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

          CCD sensor is duurder, beter van kwaliteit, verbruikt meer
          CMOS sensor minder kwaliteit, goedkoper, minder in verbruik.
          CMOS heeft het grote voordeel dat er extra circuits op de sensor kunnen geplaatst worden om zo ruis te beperken op hogere ISO's, en wat dat betreft beter te presteren dan CCD.


          Full Frame (FF) is niet zalig makend, zullen waarschijnlijk op de PMA beurs (Amerika) eind van deze maand meer betaalbare FF (2 a 3000 euro ) voorgesteld worden. De meeste voordelen van FF zijn in vele situaties ook nadelen.
          Wat wel uitgesproken beter is met FF is ruisgedrag op hoge ISO en in minder mate de pixel per pixel scherpte.
          Last edited by puerte; 17 januari 2008, 07:29.

          Comment


          • #6
            Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

            Crop sensors zullen denk ik altijd wel blijven, aangezien ze voor een hoop mensen gewoon handiger zijn dan full frame. Denk maar aan natuurfotografen die altijd meer mm nodig hebben. 300 mm wordt op een 1.6 cropsensor al 480 mm. Mensen die dus vooral voor tele gaan zitten denk ik helemaal niet te wachten op full frame en dat weten de producenten ook.
            http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

            http://rouwkema.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              Wat wel uitgesproken beter is met FF is ruisgedrag op hoge ISO en in minder mate de pixel per pixel scherpte.
              En DOF!

              Comment


              • #8
                Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                CCD sensor is duurder, beter van kwaliteit, verbruikt meer
                CMOS sensor minder kwaliteit, goedkoper, minder in verbruik.
                CMOS heeft het grote voordeel dat er extra circuits op de sensor kunnen geplaatst worden om zo ruis te beperken op hogere ISO's, en wat dat betreft beter te presteren dan CCD.

                .
                Dat vind ik er eentje om in te lijsten het raakt kant noch wal .. warm en koud tegelijk blazen zogezegd ..

                Comment


                • #9
                  Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                  Wat er van waar is laat ik in het midden, maar regulus lees de volledige zin eens... wat dat betreft beter te presteren dan CCD
                  Nikon D80 / Sony DSC-H5

                  Comment


                  • #10
                    Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Dat vind ik er eentje om in te lijsten het raakt kant noch wal .. warm en koud tegelijk blazen zogezegd ..
                    En toch heeft ie gelijk:

                    De oppervlakte van een pixel op een CMOS kan niet volledig ingezet worden om licht te ontvangen, er zit ook nog een circuit in (dat geen licht kan ontvangen), maar het heeft ook een voordeel dat er een hardware ruisonderdrukking kan in mee gewerkt worden.
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                      Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
                      Wat er van waar is laat ik in het midden, maar regulus lees de volledige zin eens... wat dat betreft beter te presteren dan CCD

                      ja en het blijft nietemin puur knudde of dacht je dat ze aan die CMOS vanonderen iets bij aan plakken ? trouwens de aangehaalde stellingen zijn niet eens helemaal correct laat staan zo zwart/wit .. van alles een beetje en van niets genoeg

                      lees bvb om er maar een paar te noemen ... en 't lijkt wel op de OS wars Win<=>Mac

                      Teledyne DALSA is a leader in high performance digital imaging and semiconductors.

                      Teledyne DALSA is a leader in high performance digital imaging and semiconductors.

                      Teledyne DALSA is a leader in high performance digital imaging and semiconductors.

                      Teledyne DALSA is a leader in high performance digital imaging and semiconductors.


                      en vind je dat niet vreemd/merkwaardig dat er in high end cameras zoals de spiegelreflex vrijwel altijd zo een "minderwaardige" cmos sensor zit ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

                        en vind je dat niet vreemd/merkwaardig dat er in high end cameras zoals de spiegelreflex vrijwel altijd zo een "minderwaardige" cmos sensor zit ?
                        En in professionele middenformaat camera's een CCD.

                        Comment


                        • #13
                          Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                          Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                          En in professionele middenformaat camera's een CCD.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                            Al is die sensor uit kaas gemaakt...

                            Een van de problemen is dat het meeste wat je erover leest erg verouderd is. Het volgende artikel is wat recenter: http://nl.wikipedia.org/wiki/CMOS

                            En CMOS goedkoper... na afschrijving van R&D kosten misschien.

                            De reden waarom er altijd crop camera's zullen zijn, is dat er heel compacte zoomlenzen voor bestaan. Probeer eens het equivalent van een 28-300 voor te stellen: 44-480. Dat gaat geld kosten en lood wegen. En de meesten zullen niet bereid zijn om dat ding mee te slepen.
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                              De reden waarom er altijd crop camera's zullen zijn, is dat er heel compacte zoomlenzen voor bestaan.
                              Als dat de reden is vraag ik me wel af waarom gedurende meer dan 50 jaar het 35mm kleinbeeldsysteem de markt domineerde?

                              Comment

                              Working...
                              X