Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon of Nikon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon of Nikon?

    Ik dacht, laat ik maar even een catchy titel gebruiken.

    Ik werk nu voor school met wat analoge camera's (nikon F90X en een F4) en dit zijn ZALIGE camera's. Je lenzen krijgen terug de echte lengte en je zoeker is zalig groot.
    Echter heeft dit als nadeel dat ik niet meer zo graag met mijn digitale werk (een D50) deze heeft een tunneltje als zoeker en om een of andere reden lijken alle lenzen wat verkeerd (uiteraard de cropfactor). Daarom dacht ik er nu aan een 5D te kopen. In principe hoeft het geen 5D te zijn, liefst zou ik een D3 kopen, maarja. Ik wil dus gewoon een full frame.

    Ik heb nu:
    Nikon D50
    Sigma 70-200 2.8 (gaat waarschijnlijk binnenkort al weg zijn)
    nikon 50mm 1.8
    nikon 85mm 1.8
    nikon 24mm 2.8
    nikon 18-70 3.5-4.5
    nikon SB-600
    nikon sc-28 kabeltje
    nikon F4
    nikon F90X

    en nog enkele goedkopere filmcamera (voor de filmcamera's zal ik wel weinig tot niets krijgen, maar ze mogen ook weg).


    Wat ik dan in de plaats zou kopen (ik zal natuurlijk wel moeten bijleggen, maar dat is niet het probleem).

    Canon 5D (liefst met grip)
    Canon 17-40 (voor de wide partyshots)
    Canon 85 1.8 ofwel 135 2.8 (voor de portretten)
    Canon 50mm 1.8
    eventueel nog een Tamron 28-75
    En een degelijke flitser


    Nu vroeg ik me af of er (ernstige) nadelen zijn die ik over het hoofd zie, stof op een sensor kan opgelost worden en is dus geen ernstig nadeel.
    basically wil ik dus gewoon van aps-c overstappen naar full frame. En omdat Nikon geen betaalbare full frame heeft word ik gedwongen naar Canon (ik heb niets tegen Canon voor alle duidelijkheid, maar ik ben Nikon gewoon).

    Wat zijn jullie meningen en argumenten? En hoeveel schatten jullie dat ik zal moeten bijbetalen?

    Alvast Bedankt

    ps: als er iemand denkt om reply's te geven in de aard van, eindelijk ga je naar canon, nikon stinkt. Laat die maar, want daar heb ik (en de rest van het forum) helemaal niets aan. Dus aub, gaan flame wars, enkel gefundeerde meningen en feiten.

  • #2
    Re: Canon of Nikon?

    Volgens mij heb je zelf al onbewust besloten hoor Joris

    Kopen die 5D. Als je budget tekort komt, je moeder heeft je 2 nieren geschonken en die heb je niet allebei nodig om te overleven!
    (En vergeet niet dat je dan geen grote lens meer gaat hebben als fallussymbool)

    Comment


    • #3
      Re: Canon of Nikon?

      Oorspronkelijk geplaatst door Aerial Bekijk bericht
      Volgens mij heb je zelf al onbewust besloten hoor Joris

      Kopen die 5D. Als je budget tekort komt, je moeder heeft je 2 nieren geschonken en die heb je niet allebei nodig om te overleven!
      (En vergeet niet dat je dan geen grote lens meer gaat hebben als fallussymbool)
      Je kan altijd nog een zonnekap kopen hé ;-))
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon of Nikon?

        Oorspronkelijk geplaatst door Aerial Bekijk bericht
        Volgens mij heb je zelf al onbewust besloten hoor Joris

        Kopen die 5D. Als je budget tekort komt, je moeder heeft je 2 nieren geschonken en die heb je niet allebei nodig om te overleven!
        (En vergeet niet dat je dan geen grote lens meer gaat hebben als fallussymbool)
        Die zal ik zowiezo niet meer hebben want ze is gereserveerd

        Ik heb wel nog een grote rugzak dan
        En misschien als ik enkele zonnekappen aan de lenzen vastlijm lijken ze ook wel vrij groot

        Comment


        • #5
          Re: Canon of Nikon?

          Niet dat ik er iets van ken, maar ik lees wel wat reviews.. en daaruit leid ik af dat de 5D echt wel een degelijk apparaat is!

          Comment


          • #6
            Re: Canon of Nikon?

            Oorspronkelijk geplaatst door Pantissimo Bekijk bericht
            Niet dat ik er iets van ken, maar ik lees wel wat reviews.. en daaruit leid ik af dat de 5D echt wel een degelijk apparaat is!
            Lijkt mij ook een prachtige machine. En als de 5DII eraan komt, zal die voor vriendelijke prijzen te koop komen. Want ik zou proberen alles 2e hands te kopen.

            Comment


            • #7
              Re: Canon of Nikon?

              Joris, probeer eens voor jezelf uit te maken of je betere beelden zal kunnen maken met een 5D?
              De zoeker van de nieuwe D300 is meer dan behoorlijk te noemen en je zal je huidige (uitstekende) optiek direct kunnen gebruiken.
              Je zal met de 5D inderdaad minder ruis hebben op hogere Iso's tov van een D300 (al zat dit verschil terug minimaal zijn), daarentegen zal je de sublieme flitstechnologie van Nikon missen evenals hun toch wel uitmuntende optiek (zie maar eens naar de nieuwe prof-zooms zoals 14-24/2.8 en 24-70/2.8).
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Canon of Nikon?

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Joris, probeer eens voor jezelf uit te maken of je betere beelden zal kunnen maken met een 5D?
                De zoeker van de nieuwe D300 is meer dan behoorlijk te noemen en je zal je huidige (uitstekende) optiek direct kunnen gebruiken.
                Je zal met de 5D inderdaad minder ruis hebben op hogere Iso's tov van een D300 (al zat dit verschil terug minimaal zijn), daarentegen zal je de sublieme flitstechnologie van Nikon missen evenals hun toch wel uitmuntende optiek (zie maar eens naar de nieuwe prof-zooms zoals 14-24/2.8 en 24-70/2.8).

                Akkoord, de D300 zal wel meer dan goed genoeg presteren op hogere iso's.
                Maar het probleem is dat deze niet helemaal in mijn bereik ligt, 1800euro is toch een hoop geld, en tweede hands is deze camera nog niet te vinden.
                Ik zou natuurlijk wel gewoon kunnen wachten, en verderdoen met mijn D50.
                Maar met de D300 zit ik nog altijd met de "klein" sensor, dus een 50mm wordt 75 (met de scherptediepte van en 50).

                Nuja, ik ben er nog helemaal niet uit, ik heb tijd en sta open voor alle idee'en.
                En dit is een vrij goed idee

                Comment


                • #9
                  Re: Canon of Nikon?

                  Wat een onzin van die verkeerde lenzen...zet de 50mm eens op de D50 en 85 op de F90............je hebt er gratis een 2de serie brandpunten bij. Volgens mij zoek je gewoon een argument om een 5D te kopen...
                  Last edited by hjanssen; 15 januari 2008, 10:04.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon of Nikon?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Wat een onzin van die verkeerde lenzen...zet de 50mm eens op de D50 en 85 op de F90............
                    Ik bedoel hiermee dat ik de cropfactor onaangenaam vind.
                    Ik vind de 50mm op film (en dus ook full frame) een betere kijkhoek geven dan op digitaal. DAT bedoel ik.

                    Ik kan dan wel een 30mm gaan kopen om die hoek te krijgen maar dan heb ik nog steeds niet die kleine scherptediepte.
                    Last edited by Joris818; 15 januari 2008, 10:15.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon of Nikon?

                      is de 30f1.4 geen optie dan?
                      of geeft de 50f1.8 een aanzienlijk kleinere DoF
                      en een mooiere boterham?

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon of Nikon?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                        is de 30f1.4 geen optie dan?
                        of geeft de 50f1.8 een aanzienlijk kleinere DoF
                        en een mooiere boterham?

                        mm
                        Jawel, op zich wel. Maar dan zou ik ook nog een echt weide lens moeten bijkopen voor partyshots. Hoewel die weide lens wel kan wachten misschien, 17mm is al goed, maar meer (of minder ) zou leuker zijn.

                        Natuurlijk, als ik zou overschakelen naar een 5D ga ik er qua beeldkwaliteit ook wel een heel stuk op vooruit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon of Nikon?

                          wat bedoel je met een "weide"-lens? een looplens of zo?
                          een lens die je meeneemt als je gaat wandelen?

                          anyway, als m'n 10D de geest geeft, komt er hier ook allicht
                          een 5D in de plaats hoor, 'k snap alleen niet dat iemand z'n complete
                          collectie de deur uit gooit daarvoor ...

                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon of Nikon?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            'k snap alleen niet dat iemand z'n complete
                            collectie de deur uit gooit daarvoor ...

                            mm
                            tis inderdaad zonde van de lenzencollectie, maar ben er wel van overtuigd dat een 5D in vergelijking met de D50... eh ja... beter is (klein eufimisme)
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon of Nikon?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                              Lijkt mij ook een prachtige machine. En als de 5DII eraan komt, zal die voor vriendelijke prijzen te koop komen. Want ik zou proberen alles 2e hands te kopen.
                              als de 5D 2ehands prijs zakt, vliegt mijn 400D hoogstwaarschijnlijk ook de deur uit om plaats te maken voor de 5D hoor...

                              maar het is dus wel nog even geduld hebben want eer de tweedehandsprijs van de 5D echt gaat beginnen zakken, moet de mkII al even uit zijn
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X