Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80

    Hallo,

    ik ben eigenaar van een Nikon D70(s) met de 18-70 kitlens en overweeg om die te verkopen om over te stappen naar de Nikon D80 met de 18-200mm zoomlens. De voornaamste voordelen zijn volgens mij : grotere en helderder zoeker, SD ipv compact flash kaartjes, grotere LCD, RGB histogram.

    Mijn vraag : is het niet verstandiger om me te beperken tot de aankoop van alleen de 18-200 mm lens en te wachten tot de "volgende D80" of ineens de overgang naar de D80 te doen ?

  • #2
    Re: D80

    De 18-200VR is een lens waar ik al heel veel plezier aan heb gehad. Niet de meest lichtsterke maar wel voor veel situaties bruikbaar. Kortom, een polyvalente lens met uiteraard beperkingen in optische kwaliteit (kan ook moeilijk anders met zo een zoombereik). Maar voor mij zeker zijn geld waard. Ik heb ze lang als enige lens gehad. Vooral de VR is een niet te versmaden voordeel als er wat minder licht is.

    Wat de D80 betreft: het is zoals met alles, je kan blijven wachten en een nieuw model is altijd verbeterd. Ik heb er een gehad en ook weer even snel verkocht om een gebruikte D200 te kopen na testen. De lichtmeter van de D80 heeft de neiging om donkere delen correct te belichten, en dat geeft soms vreemde effecten (vooral overbelichte heldere delen of zwart dat te licht is waarbij je nogal veel handmatig moet ondersbelichten, soms wel 2 stops of meer). Ik kwam van de D70 en kon daar niet aan wennen.

    Als je niet tegen een wat grotere en zwaardere camera opziet, kan ik een gebruikte D200 ten zeerste aanbevelen. Er zijn er genoeg in de aanbieding, waarvan veel nog met garantie voor een prijs die niet veel zal schelen met een nieuwe D80. Het type kaart (CF of SD) maakt niet zoveel uit, tenzij je er belang aan hecht dat je in veel laptops direct een SD kaart kan steken.

    Jos
    Last edited by Josp; 14 januari 2008, 21:34.
    Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

    Comment


    • #3
      Re: D80

      Thom Hogan voorspelt:
      Code:
      # D80x: announced early 2008, ship shortly after. Could be named D90.
      
          * The 12-bit Sony version (IMX021) of the 12mp sensor used in the D300
          * 15-segment AF
      En om eerlijk te zijn zit hij er meestal op. Dus misschien is wachten wel een optie, aangezien bij de introductie van een D80x de prijzen van de D80 wel sterk zullen dalen én je natuurlijk nog de optie hebt om een D80X aan te schaffen

      Comment


      • #4
        Re: D80

        @StijnL

        Bedankt voor de link. Ik ga me nu beperken tot de aankoop van de lens en nog eventjes wachten op de body.

        Comment

        Working...
        X