Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300, waarom iso vanaf 200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300, waarom iso vanaf 200?

    en waarom niet vanaf 100?

    Gr kees
    Last edited by KvP; 25 januari 2008, 20:57.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: D300, waarom iso vanaf 200?

    ISO waarden..... zijn een ideale manier om bij minder licht toch de gewenste foto te maken. Zoals met alles heeft echter elk voordeel ook een nadeel. De lichtgevoeligheid van de sensor neemt toe, maar je loopt ook meer risico op ruis in de foto, digitale foutjes. (bron....http://www.digitalefotografietips.nl...tgevoeligheid/)
    Afhankelijk van de kwaliteit van de sensor in de camera zie je ruis toenemen. Nu bij de D300 zie je de ruis nog niet toenemen (bij ISO 200). Dus dat heeft toch wat voordelen dan.
    VB. uw richtgetal bij de externe flitser kan je verdubbelen. Dus uw foto zal beter uitgelicht zijn. Ik denk wel dat Nikon dit bewust gedaan heeft hoor.
    De D300 heeft niet het doelpubliek van de vakantiekiekjesfotograaf.
    Die zetten hun toestel op ISO 100 want er is toch licht (zon) genoeg.
    Maar voor 80% van de foto's hier kan je niet op ISO 100 werken.
    200 is gewoon een betere waarde zeker nu als je de resultaten van de CMOS ziet die in de D300 zit.
    En in de menu kan je altijd nog L 0,3...L 0,7....L1.0 naar beneden.
    Dus je kan wel lager in de ISO.
    Dus ik zie het probleem hier niet.

    Last edited by jan van ginkel; 15 januari 2008, 15:48.
    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
    Hier op dit forum.

    Comment


    • #3
      Re: D300, waarom iso vanaf 200?

      Prachtverhaal, maar het heeft niks met de 200 iso start te maken. Dat heeft te maken met de 'natuurlijke' iso van de sensor, wat er dus uitkomt zonder versterking ed. Het schijnt zo te zijn afgesproken en Nikon schijnt zich daar weer netjes aan te houden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: D300, waarom iso vanaf 200?

        Prachtverhaal, maar het heeft niks met de 200 iso start te maken. Dat heeft te maken met de 'natuurlijke' iso van de sensor, wat er dus uitkomt zonder versterking ed. Het schijnt zo te zijn afgesproken en Nikon schijnt zich daar weer netjes aan te houden.
        Dus zoals ik het hier kan op uitmaken is ISO 200 de beste waarde voor de sensor op de D300.
        Maar je kan lager in de menu. Dus volgens u is de beeldkwaliteit dan (een zeer klein beetje) minder omdat deze dan niet meer op de idiale waarde staat
        Klopt dit dan of zit ik er naast met mijn redenering
        Ik vind dit allemaal zeer moeilijk te controleren.
        Wie zegt dat die ISO 200 de echte werkelijke waarde is.
        Is zoals met lenzen denk ik. VB een sigma 50-500 mm komt ook werkelijk maar aan 450mm en Met de sensors van de fabrikanten zullen er ook wel schommelingen zijn.
        Last edited by jan van ginkel; 14 januari 2008, 21:49.
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

        Comment


        • #5
          Re: D300, waarom iso vanaf 200?

          Dat is het IMHO .. de boost mode zet volgens mij de sensor buiten zijn beste werkbereik ..

          Comment


          • #6
            Re: D300, waarom iso vanaf 200?

            Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
            Ik vind dit allemaal zeer moeilijk te controleren.
            Wie zegt dat die ISO 200 de echte werkelijke waarde is.
            DPReview controleert dit bijvoorbeeld telkens in hun full reviews. Algemene tendens is dat Nikon er boenk opzit en Canon 1/3-1/2 stop naast (maar ik weet nu effe niet meer in welke richting). Verder dacht ik dat ISO100 vooral nuttig is voor studiofotografen (en dat is niet het doelpubliek van de D300). Ik ben in elk geval nog niet veel situaties tegengekomen waar er te veel licht is. Ruisvrije ISO200 werkt alvast voor mij

            Comment


            • #7
              Re: D300, waarom iso vanaf 200?

              Dus dat heeft toch wat voordelen dan.
              VB. uw richtgetal bij de externe flitser kan je verdubbelen.
              De D300 heeft niet het doelpubliek van de vakantiekiekjesfotograaf.
              Die zetten hun toestel op ISO 100 want er is toch licht (zon) genoeg.
              Maar voor 80% van de foto's hier kan je niet op ISO 100 werken.
              200 is gewoon een betere waarde zeker nu als je de resultaten van de CMOS ziet die in de D300 zit.
              enkele kort door de bocht straffe uitspraken op een rijtje ...

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                Ik vind het toch ook jammer dat mijn D50 niet op iso 100 kan, als je nog een scherper (of ruisvrij-er) beeld krijgt kan dit toch handig zijn?

                Comment


                • #9
                  Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                  De native ISO waarde, van de sony sensor gebruikt in de d300, is 200 ISO.
                  en zal op die waarde het beste presteren. Waarom ISO 200 en niet ISO 100, omdat er maar een beperkt gebied is waarin men de sensor kan pushen, om een klassieke term te gebruiken. Als men bvb ISO 100 als standaard neemt, zou de top limiet misschien zoiets als 1600 ISO zijn. En vermits iedereen, om welke duistere reden ook, hoge ISO's wilt start men van ISO 200.
                  Beeldkwaliteit degradeert altijd op andere ISO waardes dan de default, wordt al zichtbaar op ISO 100 en ook rond de 800 ISO in de bovenste regionen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
                    Dus zoals ik het hier kan op uitmaken is ISO 200 de beste waarde voor de sensor op de D300.
                    Maar je kan lager in de menu. Dus volgens u is de beeldkwaliteit dan (een zeer klein beetje) minder omdat deze dan niet meer op de idiale waarde staat
                    Volgens mij gaan ze dan de waarde van 200iso gebruiken, dus het zelfde beeld, en dan bitshiften. Dus alleen handig voor een grotere scherptediepte enz.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
                      .... De lichtgevoeligheid van de sensor neemt toe, maar je loopt ook meer risico op ruis in de foto, digitale foutjes...
                      Volgens mij onstaat de ruis voor dat het signaal de ADC's binnen gaat. Het zijn dus volledig analoge foutjes, absoluut niet digitaal. Digitale ruis is iets helemaal anders...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                        Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                        Volgens mij onstaat de ruis voor dat het signaal de ADC's binnen gaat. Het zijn dus volledig analoge foutjes, absoluut niet digitaal. Digitale ruis is iets helemaal anders...
                        natuurlijk komt die ruis vanuit het "analoge" sensorsignaal (en de versterking ervan) weten fotografen nu echt zo weinig af van de manier waarop hun sensor eigenlijk werkt ???

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          natuurlijk komt die ruis vanuit het "analoge" sensorsignaal (en de versterking ervan) weten fotografen nu echt zo weinig af van de manier waarop hun sensor eigenlijk werkt ???
                          Ik zie ook niet in dat dit een vereiste is om te kunnen fotograferen. Je moet geen master in electronica zijn om fotokes te kunnen nemen.
                          Het wordt wel anders als er uitspraken gedaan worden in verband met deze electronica.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Ik zie ook niet in dat dit een vereiste is om te kunnen fotograferen. Je moet geen master in electronica zijn om fotokes te kunnen nemen.
                            Het wordt wel anders als er uitspraken gedaan worden in verband met deze electronica.

                            Hubert
                            Je zal er iets van moeten weten, akthans hoe de sensor reageert, en dan kan enige electronica kenis handig zijn, dan kan je misschien iets voorspellen.

                            Vroeger was je ook geen chemicus, maar je wist wel het verschil tussen diverse films.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                              en waarom niet vanof 100?

                              Gr kees
                              Ik heb geprobeerd met mijn zeer beperkte kennis kees en bevredigend antwoord te geven, soms wel kort door de bocht maar ja.....
                              Mijn uitleg kwam van deze bron.

                              Als die fotografen met de electronika opleiding Kees een bevredigende juiste uitleg geven op wat hier boven staat.
                              Meer moet dat niet zijn.
                              Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                              Hier op dit forum.

                              Comment

                              Working...
                              X