Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D40 als 2de toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D40 als 2de toestel

    Hallo,

    Ik oveweeg om een D40 (compact!) aan te schaffen om mijn 18 - 200 VR (of liever een 80- 200 2,8) permanent op te laten. ( kan een D40 zeer goedkoop op de kop tikken )
    Iemand ervaring met deze combinatie ? Zou het verschil (op de pixels na) groot zijn met de D80 ?

    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: D40 als 2de toestel

    Ik heb zelf lang getwijfeld tussen een D50 en een D40, en heb uiteindelijk de D50 gekozen.
    Reden: meer AF punten, tweede LCD scherm en vooral: je hebt een AF motor in de body...

    Op een D40 bv heb je met je 50mm alleen manuele focus.

    Comment


    • #3
      Re: D40 als 2de toestel

      Ik gebruik dezelfde combinatie als reiscamera en neem-rap-mee camera (D40 + 18-200VR). Mijn 18-200 komt er bijna niet meer van af. Redelijk compact, goeie foto's maar lichtmeter D40 kan bijlange na niet tippen aan die van de D70/D200/D300. Toch af en toe onderbelichte of overbelichte foto's in P-stand. En ik heb hem al standaard op -0,7 staan. Als je tijd hebt geen probleem, dan kan je de foto opnieuw maken, maar als het rap moet gaan is het soms minder. Al bij al eigenlijk wel tevreden. De SD kaartjes kunnen ook direct in de laptop.

      Jos
      Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

      Comment


      • #4
        Re: D40 als 2de toestel

        Ik heb onlangs de Nikon D40X bijgekocht als "toestel om altijd bij te hebben", samen met de nikkor 18-135. Ik heb er wel de Nikon SB400 bijgekocht en ik moet zeggen dat deze combinatie aan alle verwachtingen voldoet.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: D40 als 2de toestel

          Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
          Ik gebruik dezelfde combinatie als reiscamera en neem-rap-mee camera (D40 + 18-200VR). Mijn 18-200 komt er bijna niet meer van af. Redelijk compact, goeie foto's maar lichtmeter D40 kan bijlange na niet tippen aan die van de D70/D200/D300. Toch af en toe onderbelichte of overbelichte foto's in P-stand. En ik heb hem al standaard op -0,7 staan. Als je tijd hebt geen probleem, dan kan je de foto opnieuw maken, maar als het rap moet gaan is het soms minder. Al bij al eigenlijk wel tevreden. De SD kaartjes kunnen ook direct in de laptop.

          Jos

          AF snel genoeg ?

          Marc
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

          https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

          Comment


          • #6
            Re: D40 als 2de toestel

            Ik gebruik de D40 als tweede toestel, en ik vind het een reuze plezant toestel Ik vind de lichtmeting iets teveel naar overbelichting neigt, maar -0.7eV compensatie lost veel op. 3 AF punten zijn geen belemmering, immers het centrale punt is van het gevoelige type en moet niet onderdoen voor D80/D200 als het op tracking aankomt Het LCD is zeer goed, de zoeker groot genoeg en WB stemt me ook tevreden. 6MP is in vele gevallen meer dan zat, zeker met betere objectieven Tot ISO 1000 vind ik 'm perfect en tot ISO1600 OK. Buiten de focusmotor vind ik 'm een stuk aangenamer om mee te werken dan de D70 generatie.

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: D40 als 2de toestel

              Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
              AF snel genoeg ?

              Marc
              Dit hangt van het objectief af. Razendsnel met de top teleprimes, en nog snel genoeg om actie te tracken met bv de Sigma 150mm HSM macro. Met de 18-200VR heb ik geen ervaring.

              MVG,

              Comment


              • #8
                Re: D40 als 2de toestel

                Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                AF snel genoeg ?

                Marc
                Geen problemen met de 18-200VR.

                Kwestie flits: een SB-400 heb ik gehad. Nu neem ik meestal de SB-800 mee omdat die zo een handig bouncekaartje heeft als ik een flits nodig heb.

                WB bij kunstlicht vind ik wat minder, maar ik heb een mini grijskaartje. Dat helpt wel om betere resultaten te krijgen bij kunstlicht. De kleuren van het scherm komen ook niet overeen met wat je op een gecalibreerde monitor ziet heb ik al gemerkt. Ik fotografeer ook nooit in RAW met de D40, het is bij mij vooral voor vakantiefoto's.

                Ruis is heel goed zoals Frank al schreef, ik denk zelfs nog wat beter dan de D40X.

                Jos
                Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                Comment

                Working...
                X