Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's bij afdrukken steeds te donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's bij afdrukken steeds te donker

    Hoi,

    ik heb een tijdje geleden een bericht geplaatst over waar ik het beste mijn
    foto's kon laten afdrukken. Na een aantal diensten te hebben getest
    blijkt dat mijn foto's steeds te donker worden afgedrukt,
    veel donkerder dan op mijn scherm of in de jpg te zien is.
    En dit onafhankelijk van waar ik de foto's laat afdrukken.

    (Getest bij Hema, Kodak en de HP printers in de Saturn winkels)

    Kan dit te maken hebben met het profiel van mijn fototoestel ?
    Ik heb een Nikon D-50 en werk met de nikon Capture nx software.

    Moet ik in het vervolg de jpg's opslaan, zonder het icc profiel om dit probleem te verhelpen ?

    Ik begin het namelijk stilaan zat te worden . . .
    Meer dan 200 euro uitgegeven aan foto-afdrukken, een foto printertje en nog steeds niet het gewenste resultaat . . .
    Nikon D90 + kitlens 18-105 mm f/3.5-5.6
    70-300 mm f/4-5.6 + 50mm f/1.4D AF
    35-70 mm f/2.8

  • #2
    Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

    oplossing: pas je scherm aan aan je prints.
    zo zie je ten minste wat je als print mag verwachten.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

      Je zal vast goede raad krijgen, als je contact opneemt met Marc Cielen.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

        Controleer alvast of je op je scherm (vooral rechts) alle vakjes kan onderscheiden in de zwart/grijs/wit balk vlak onder het hoofdmenu van deze site
        Deze dus :
        Mijn fotowebsite : www.filover.be

        Comment


        • #5
          Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

          Je scherm calibreren is de eerste stap, alle informatie vind je op:
          http://www.marc-en-ciel.be/index.php...0&menopt=01000
          http://www.torekefoto.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

            Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
            Controleer alvast of je op je scherm (vooral rechts) alle vakjes kan onderscheiden in de zwart/grijs/wit balk vlak onder het hoofdmenu van deze site
            Deze dus :
            Mijn ervaring is dat dit niks uitmaakt. Ik zie alle vakjes in dit soort balkjes maar merk steeds opnieuw dat mijn beeldscherm gewoon gecalibreed moet worden.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

              alle vakjes zien is inderdaad geen garantie.
              maar als je ze niét alle ziet weet je toch al
              dat je verkeerd bezig bent.

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

                Nessler, misschien goed om weten dat je niet alleen zit met die frustraties ... Ik heb onlangs een gelijkaardige vraag gelanceerd over te donkere fotoprints. Bij mij zijn het eigenlijk enkel de zwart/wit foto's die slechte resultaten geven, de kleurenfoto's komen wel goed terug. Het lijkt wel of er bij het lab nog wat automatische nabewerking komt op de foto's ... Ervaring leert dat het optrekken van de helderheid van de foto niet tot een bevredigend resultaat leidt, temeer omdat de contrasten dan ook sterk verminderen... zucht...

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

                  Ik begin het namelijk stilaan zat te worden . . .
                  Meer dan 200 euro uitgegeven aan foto-afdrukken, een foto printertje en nog steeds niet het gewenste resultaat . . .
                  Ik begrijp je frustratie volkomen. Ik had net hetzelfde probleem.
                  Tot iemand me de raad gaf mijn foto in PS te bewerken tot ik in PS de foto zie zoals ik hem zou willen hebben (qua herlderheid, contrast, ....) en daarna deze foto als laag bovenop een andere foto te leggen die in sRGB staat. Deze dan terug 1 laag maken en saven als jouw foto. Let wel op dat je scherm gecalibreerd is.
                  Als ik deze werkwijze hanteer zijn mijn (zwart/wit) foto's zoals ik ze hebben wil, afgedrukt op mijn printer of via de fotoboer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

                    (hey tati )

                    dat werkt inderdaad als het probleem ligt bij het feit dat de printer
                    het gebruikte kleurprofiel (aRGB, Graygamma 2.2, ... ) niet aankan
                    en zelf een convertie naar sRGB of zo uitvoert.

                    een minder omslachtige manier (herinner je je de tests?) is om het kleurprofiel
                    van de foto om te zetten (converteren) naar sRGB. dus niet "kleurprofiel toewijzen".

                    kijk eens op je scherm of dit een verschuiving in helderheid met zich meebrengt?

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

                      Het lijkt alsof er een lichtpuntje is op het eind van de tunnel... Alleen begrijp ik niet zo goed wat je precies wil zeggen tati, bedoel je dat je een nieuw bestand opent met dezelfde afmetingen en daarover de foto schuift? Ook de manier van mm heb ik niet helemaal door . Als ik onder afbeelding, modus kijk, dan staat RGB al aangevinkt... Ik hoop echt dat jullie me verder het goede pad kunnen opsturen, wat ik heb vandaag 'zwart/wit' foto's binnengekregen en ze zijn nu zelfs eerder groenachtig ... (zo voel ik me intussen ook een beetje ...)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

                        werk je in aRGB of sRGB?

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

                          mm, ik werk met een D2OO en heb deze ingesteld op sRGB. De foto's bewerk ik dan verder met PS CS. Ik veronderstel dat er geen automatische conversie gebeurt naar een andere kleurruimte, of vergis ik me daarin? Ik ga er vanuit dat sRGB het meest gebruikelijke is voor een afdrukcentrale? Desondanks geen goed resultaat....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nikoon Bekijk bericht
                            mm, ik werk met een D2OO en heb deze ingesteld op sRGB. De foto's bewerk ik dan verder met PS CS. Ik veronderstel dat er geen automatische conversie gebeurt naar een andere kleurruimte, of vergis ik me daarin? Ik ga er vanuit dat sRGB het meest gebruikelijke is voor een afdrukcentrale? Desondanks geen goed resultaat....
                            Er wordt gezegd dat sRGB de standaard kleurruimte is voor fotolabs, maar dat is helemaal niet zo.

                            Elk lab heeft zijn eigen profiel, dat afhankelijk is van de apparatuur, het papier en de chemie.

                            Bij de meeste tot nu toe geteste labo's is de werkwijze als volgt:

                            - Haal het laboprofiel af.
                            - Converteer je foto naar het laboprofiel (bewerk > omzetten naar profiel), je kan dat met een handeling automatiseren
                            - Sla je foto's op met het laboprofiel ingesloten.
                            - Stuur je foto's door naar het labo, goeie afdrukken gegarandeerd.

                            LET OP! Doe altijd eerst een test, voor je grote aantallen verzendt!

                            Er zijn enkele labo's die zelf die conversie uitvoeren, daar heb je dus deze werkwijze niet meer nodig.
                            aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                            grtz
                            marc-en-ciel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

                              Tot nu toe zijn mijn afdrukken ook altijd te donker (bij extrafilm heb ik wel goed kleurafdrukken, zw is nog steeds lichtjes te donker).
                              En ik heb nu gedaan wat Marc zegt, en ben benieuwd naar het resultaat!
                              Ik laat het zeker weten!
                              #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                              Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                              Comment

                              Working...
                              X