Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop eerste camera

    Hallo,
    Ik ben op zoek naar mijn eerste camera, waar ik ook een tijdje mee kan toekomen. Mijn voorkeur gaat uit naar bridge-camera's omdat compactcamera's nét te weinig zijn en SLR's nét te veel. Na veel vergelijken blijven de volgende modellen over:
    Panasonic Lumix DMC FZ18
    Sony DSC H7/H9
    Canon Powershot S5 IS
    en als compactcamera's werden de ixus 75 en de TZ2 mij aangeraden

    Waarvoor wil ik hem gebruiken? Om creatieve en 'speciale' foto's te trekken (niet voor foto's op fuiven, bv.) en voor foto's te leren trekken met een voortreffelijk resultaat (veel manuele maar ook automatische functies dus)
    Hoeveel mag het kosten? Rond de 300 euro, maximum 350 (daarom is de FZ50 zo goed als uitgesloten)
    Hoe vaak gebruik ik hem? Ongeveer 1x per dag/2 dagen, in de zomer vaker dan in de winter (auto's spotten bv.)

    De FZ18 was eerst mijn favoriet, tot ik op www.fotokonijnenberg.nl zag dat de S5 IS en de H7/H9 goedkoper waren. De H7 staat niet op nummer 1 omdat Sony mij vaak afgeraden is (hoewel dit toch een goede camera is). De S5 IS staat óók niet op 1 omdat hij nogal veel 'noise' heeft en op 4 AA's loopt. Kortom, ik weet absoluut niet welke beter is en waarom.
    Een kleine samenvatting van de 3 camera's:
    FZ18: goede zoom, batterij en fotokwaliteit (+RAW foto's), maar: veel noise bij jpegs en nogal duur.

    H7/H9: goede zoom, goede foto's bij weinig licht en weinig noise (+ night vision bij de H9), maar: matige batterij, geen RAW en de FZ18 wordt vaak aangeraden boven de H7

    S5 IS: Vaak beste bridge camera genoemd, met zeer goede fotokwaliteit, maar: véél noise, geen goede foto's bij weinig licht en 4 AA-batterijen (liever li-ion)

    Alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie me helpen
    Jan

  • #2
    Re: Aankoop eerste camera

    Ik zou toch voor de FZ18 gaan, voor €450 met geheugen van 1GB ben je gesteld. Ruis, ja vanaf 400 ISO, lager zeker niet.
    IK ben er meer dan tevreden over.
    http://www.photo-patricske.be
    Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop eerste camera

      fz50 kan je tweedehands goedkoop vinden hoor...

      koen dd heeft er onlangs eentje op de kop kunnen tikken voor 350 euro mét 2 batterijen én 1gb geheugen
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop eerste camera

        S5 IS: Vaak beste bridge camera genoemd, met zeer goede fotokwaliteit, maar: véél noise, geen goede foto's bij weinig licht en 4 AA-batterijen (liever li-ion)
        Die noise valt in de praktijk erg mee hoor, en waarvoor heb je liever een Li-ion
        batterij?
        Ik heb 2 setjes oplaadbare AA baterijen en kom daar ruimschoots mee toe +/- 300 foto's per set.
        In noodgevallen kun je in bijna elke winkel snel een gewoon setje AA kopen.
        Janus.
        Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
        Enkele van mijn foto's

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop eerste camera

          Ik heb liever li-ion omdat ze lichter zijn dan 4(!) batterijen maar ook omdat li-ion praktischer lijkt, rekening gehouden met mijn gebruik van de camera. Ik heb soms al wel eens met een camera (met li-ion batterij) gewerkt en dat beviel me wel meer dan een camera met AAA batterijen (natuurlijk is er veel verschil tussen AA en AAA, maar ik weet dat ik met li-ion nooit zal klagen, en dat is meestal de reden om een andere camera te kopen)
          De noise bij de S5 valt precies beter mee dan verwacht, maar ik neem aan dat je ook met heel wat filters/lenzen en programma's gewerkt hebt als ik zo naar je foto's kijk.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop eerste camera

            399 euro voor een nieuwe fz50. En is bijna altijd beste bridge toestel in de tests. Misschien toch eens proberen om aan extra 50 euro te geraken.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop eerste camera

              Ik heb liever li-ion omdat ze lichter zijn dan 4(!) batterijen
              4 AA wegen 112 gram.
              Ik heb inderdaad een TC van 1.7 voor iets meer zoom te verkrijgen (734mm)
              Ook een grijsfilter voor een langere sluitertijd (geeft wat leuke effecten)
              Maar de foto's waar niets bijstaat zijn alleen verkleind en wat verscherpt.
              Janus.
              Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
              Enkele van mijn foto's

              Comment

              Working...
              X