Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wintertaling, slobeend en blokeend

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wintertaling, slobeend en blokeend

    Locatie : de donkere gracht van het Molsbroek (de habitués daar kennen ze wel)





    fotosite

  • #2
    Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

    Dat langeafstandsflitsen lukt aardig.

    Jammer van die wazige verticale vlek, boven de eendenkop in de laatste foto.

    Daarom kies ik voor de eerste.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

      Weerom prachtige plaatjes, voorkeur voor 1 en 3 dankzij de prachtige weerspiegeling in het water. Ik ben onlangs ook eens gaan wandelen aan het Molsbroek. Mooie omgeving, en ook voor mij niet te ver.
      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

      Comment


      • #4
        Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Dat langeafstandsflitsen lukt aardig.

        Jammer van die wazige verticale vlek, boven de eendenkop in de laatste foto.

        Daarom kies ik voor de eerste.
        Verdikke, die was me niet eens opgevallen
        Waarschijnlijk iets in de voorgrond.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

          Knap, ga voor de slobeend.
          Zelf zou ik toch proberen er een beetje ruis uit te halen.

          Comment


          • #6
            Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

            de eerste!..mooi in 't licht die kleine!..mvg!
            Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

            http://pallenhoven.be

            Comment


            • #7
              Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

              Wintertalling en slobeend staan er prachtig op. Mooi licht.

              Mooi
              Groetjes
              ----JO

              Comment


              • #8
                Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

                Mooie kleuren, maar bij alledrie storen me de ogen vreselijk. Komt dat door het flitsen?

                Richard
                www.richardburgmeijer.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

                  Oorspronkelijk geplaatst door Richard 09 Bekijk bericht
                  Mooie kleuren, maar bij alledrie storen me de ogen vreselijk. Komt dat door het flitsen?

                  Richard
                  Naast de ruis in het water is dat wel het grootste probleem dat ik nog ondervind met dat flitsen. Voorflitsen is waarschijnlijk geen optie, hoewel, 't is te proberen bij die eenden bv. Ik had er deze morgen een serietje ingeflitst van kepen en vinken, daar werkt het in elk geval niet, 't voorflitsen neemt teveel tijd in beslag.
                  Nu ja, 't is leuk om de donkere dagen door te komen.
                  Die beek in 't Molsbroek is echt aardedonker, normaal valt daar niet te fotograferen nu, en met dat flitsen komen de kleuren er wel degelijk uit.
                  Die ruis had ik er gewoon kunnen uithalen, maar ik wou de pret niet bederven
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

                    Ik heb een poging gedaan voor de ruis,
                    maar vind dat je detail verlist,maar denk dat de ruis reductie die ik gebruikt heb iets te zwaar is
                    aan de andere kant, zonder flits geen eendjes op die plaats,
                    ik vind het allesinds de moeite


                    Last edited by DES; 13 januari 2008, 01:46.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

                      Toch een woordje verduidelijken :

                      In feite gaat het hier over een experimentje dat ik vrijdag had opgestart en waar ik zaterdag nog mee bezig geweest ben.
                      Naar aanleiding van Des zijn posts over de 50-500 en het gebrek aan licht met ik aan de slag gegaan met een SB600 en een 500mm en mijn D200.
                      Alle platen die ik hier post zijn dus geflitst.
                      Ik ben gaan flitsen met ISO200 en ISO400 over afstanden van 10 tot 25 meter. Uiteraard zou een SB800 of een Metz Metablitz hier nog betere resultaten geven dan mijn beperkte SB600.
                      Twee locaties : mijn tuin, met een onderwerp zeer kort tegen een BG van groen en een gracht op het Molsbroek waar zelfs met zon alleen op hoge ISO te fotograferen valt vanwege de enorme donkerte.
                      Problemen die zich stellen zijn : ruis in de zeer donkere delen van het water, onrustig bouquet bij te korte afstand van de BG en voornamelijk en dat is wel het grootste probleem : onnatuurlijke ogen.
                      Die van de vinken zijn relatief goed, bij de eenden (slobeend bv. heeft eigenlijke een gele iris en zwarte pupil) zie je dus dat de ogen een onnatuurlijke glans krijgen. Red eye instelling van de camera kan bij trage dieren of immobiele dieren, bij die vinken helemaal niet, vanwege de duurtijd van het voorflitsen die te lang is (de vogel is dan gevlogen).
                      Sluitertijden zijn geen probleem : ik heb gewerkt met 1/250" vanop statief
                      wat voor 500mm voldoende is, en met de instelling op de D200 1/250" FP
                      wat toelaat snelle sluitertijden, bv. 1/800" uit de hand te halen met flits op
                      1/250" en toch synchronisatie. Onderstaande foto (belichtingstijd = 1/125", sluitersnelheid 1/800", foto is uit de hand genomen) is hier een voorbeeld van, zonder flits had ik er bij het aanwezige licht nooit de pupil uit gekregen en je merkt het flitsen ook aan de veren. Het is allicht overbodig te zeggen dat je lichtmeting vrij accurraat moet gebeuren.

                      Ik heb verdere nabewerking hier achterwege gelaten : de ruis eruithalen is geen probleem, in RAW gaat dit perfect zonder al te veel verlies van detail, de pupillen van de beestjes is een ander paar mouwen, maar voor iemand met wat PS skills zeker niet onoverkomelijk.
                      Allicht is het het proberen waard om een zelfbouw "toeter" op de flitskop te knutselen om de straal te bundelen en zo een groter bereik te bekomen
                      (of om Ebay eens af te struinen op zoek naar een ouwe Metz)
                      Last edited by elsan; 13 januari 2008, 06:02.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

                        Indien je af en toe gebruik maakt van flits kan je misschien ook uitkijken naar een flashbracket die voldoende hoog boven je lens uitkomt om het steeleye effect te elimineren, zie al uit naar je volgende flitsexperimenten

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

                          Mij kunnen één en twee ook wel bekoren.

                          Bedankt voor de uitleg. Is iets waar ik ook eens wil mee experimenteren.

                          Mvg
                          http://www.filipmineur.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

                            je krijgt door de gebruikte techniek wel speciaal belichte opnamen, maar wel mooi.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wintertaling, slobeend en blokeend

                              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                              Toch een woordje verduidelijken :

                              In feite gaat het hier over een experimentje dat ik vrijdag had opgestart en waar ik zaterdag nog mee bezig geweest ben.
                              Naar aanleiding van Des zijn posts over de 50-500 en het gebrek aan licht met ik aan de slag gegaan met een SB600 en een 500mm en mijn D200.
                              Alle platen die ik hier post zijn dus geflitst.
                              Ik ben gaan flitsen met ISO200 en ISO400 over afstanden van 10 tot 25 meter. Uiteraard zou een SB800 of een Metz Metablitz hier nog betere resultaten geven dan mijn beperkte SB600.
                              Twee locaties : mijn tuin, met een onderwerp zeer kort tegen een BG van groen en een gracht op het Molsbroek waar zelfs met zon alleen op hoge ISO te fotograferen valt vanwege de enorme donkerte.
                              Problemen die zich stellen zijn : ruis in de zeer donkere delen van het water, onrustig bouquet bij te korte afstand van de BG en voornamelijk en dat is wel het grootste probleem : onnatuurlijke ogen.
                              Die van de vinken zijn relatief goed, bij de eenden (slobeend bv. heeft eigenlijke een gele iris en zwarte pupil) zie je dus dat de ogen een onnatuurlijke glans krijgen. Red eye instelling van de camera kan bij trage dieren of immobiele dieren, bij die vinken helemaal niet, vanwege de duurtijd van het voorflitsen die te lang is (de vogel is dan gevlogen).
                              Sluitertijden zijn geen probleem : ik heb gewerkt met 1/250" vanop statief
                              wat voor 500mm voldoende is, en met de instelling op de D200 1/250" FP
                              wat toelaat snelle sluitertijden, bv. 1/800" uit de hand te halen met flits op
                              1/250" en toch synchronisatie. Onderstaande foto (belichtingstijd = 1/125", sluitersnelheid 1/800", foto is uit de hand genomen) is hier een voorbeeld van, zonder flits had ik er bij het aanwezige licht nooit de pupil uit gekregen en je merkt het flitsen ook aan de veren. Het is allicht overbodig te zeggen dat je lichtmeting vrij accurraat moet gebeuren.

                              Ik heb verdere nabewerking hier achterwege gelaten : de ruis eruithalen is geen probleem, in RAW gaat dit perfect zonder al te veel verlies van detail, de pupillen van de beestjes is een ander paar mouwen, maar voor iemand met wat PS skills zeker niet onoverkomelijk.
                              Allicht is het het proberen waard om een zelfbouw "toeter" op de flitskop te knutselen om de straal te bundelen en zo een groter bereik te bekomen
                              (of om Ebay eens af te struinen op zoek naar een ouwe Metz)
                              zeer mooi resultaat op de koet! zeker de moeite om nog wat verder te experimenteren; heb in die stikdonkere gracht zondag ook nog met iso 400 en 800 (zonder flits) op krakeenden geexperimenteerd maar met tegenvallend reultaat;

                              Comment

                              Working...
                              X