Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

    hallo iedereen,
    Ik zou graag begin februari mijn eerste reflex camera kopen.
    Zoals de meesten ben ik beginnen rondzoeken en vergelijken.
    Er zijn 2 toestel die in mijn budget passen en dat zijn de nikon d40x en de canon eos 400D. Ik heb en lichte voorkeur voor de canon omdat ik de kitlens 18-55 al heb liggen, maar ik kan deze nog altijd verkopen.
    Gisteren heb ik dan maar eens naar een topcamera winkel gebelt(zit in de examens dus kan moeilijk gaan) en beetje uitleg gevraagt.
    de verkoper wist mij het volgende te vertellen: indien hij de keuze had zou hij gaan voor de nikon. Omdat de nikon d40x het binnenwerk had van een nikon D200 en beter in de hand ligt (daarvoor moet ik natuurlijk eens gaan)
    Een 'nadeel' was dan wel dat de nikon duurdere lenzen had die je moeilijk 2de hands vindt. De canon is ook een goed toestel maar de service is niets waard zei hij (zal wss wel gegrond zijn) Toen ik begon over de 'dust delete' functie zei hij dat dit te verwaarlozen is, dat het gewoon een trilapparaatje is en niet echt het stof verwijderd. Het zijn aan elkaar gewaagde toestellen maar hoofdzakelijk voor de service zou hij gaan voor de nikon....
    pff moeilijke keuze want tis toch nog altijd veel geld voor een student en wil zeker de juiste keuze maken.
    Kunnen jullie een beetje helpen in mijn keuze?
    groeten lars

  • #2
    Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

    Vraag: wordt dit een eerste stap naar een uitgebreid camera-systeem met meerdere lenzen voor meerdere toepassingen?
    Of werk je met de kitlenzen en ben je daar heel gelukkig mee?

    In het eerste geval is het misschien handig om je bij beide merken alvast te oriënteren op andere lenzen die je misschien in de toekomst wil (tele/macro/groothoek enz). De D40x is dan wat "beperkt" omdat hij enkel goed met lenzen samenwerkt die een interne focusmotor hebben (dat zijn wel alle nieuwe Nikon lenzen hoor). Canon heeft iets dergelijks nog niet uitgehaald.

    Ik denk dat je met beide systemen erg gelukkig gaat zijn, maar pak ze allebei eens in je hand en kijk hoe de camera aanvoelt. Kies dan degene die je het prettigst vind.

    Verder nog handig om te weten is dat de D40x gericht is op eenvoud en dat je voor een aantal aanpassingen in het menu moet duiken. De Canon is wat meer gericht op sneller handmatig aanpassen (zoals Nikon met de D70 deed en nu met D80 en D200/D300 doet).

    Maar nogmaals: pak ze vooral vast en voel er aan... voelt de Nikon lekkerder maar wil je wel een heleboel zaken makkelijk kunnen instellen spaar dan misschien door voor een D80.

    Overigens heb ik zelf een D70, ik stel regelmatig wat handmatig in maar zou misschien toch kiezen voor de D40x vanwege het heerlijke kleine formaat wat op vakantie wel erg prettig is.

    Succes met je keuze!

    Comment


    • #3
      Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

      Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
      hallo iedereen,
      Ik zou graag begin februari mijn eerste reflex camera kopen.
      Zoals de meesten ben ik beginnen rondzoeken en vergelijken.
      Er zijn 2 toestel die in mijn budget passen en dat zijn de nikon d40x en de canon eos 400D. Ik heb en lichte voorkeur voor de canon omdat ik de kitlens 18-55 al heb liggen, maar ik kan deze nog altijd verkopen.
      Gisteren heb ik dan maar eens naar een topcamera winkel gebelt(zit in de examens dus kan moeilijk gaan) en beetje uitleg gevraagt.
      de verkoper wist mij het volgende te vertellen: indien hij de keuze had zou hij gaan voor de nikon. Omdat de nikon d40x het binnenwerk had van een nikon D200 en beter in de hand ligt (daarvoor moet ik natuurlijk eens gaan)
      Een 'nadeel' was dan wel dat de nikon duurdere lenzen had die je moeilijk 2de hands vindt. De canon is ook een goed toestel maar de service is niets waard zei hij (zal wss wel gegrond zijn) Toen ik begon over de 'dust delete' functie zei hij dat dit te verwaarlozen is, dat het gewoon een trilapparaatje is en niet echt het stof verwijderd. Het zijn aan elkaar gewaagde toestellen maar hoofdzakelijk voor de service zou hij gaan voor de nikon....
      pff moeilijke keuze want tis toch nog altijd veel geld voor een student en wil zeker de juiste keuze maken.
      Kunnen jullie een beetje helpen in mijn keuze?
      groeten lars
      Ik ga een zo eerlijk mogelijk antwoord op geven (zie handtekening). Vergeet niet dat dergelijke verkopers een persoonlijke voorkeur hebben.
      Je hebt al een canon lens dus 1 punt voor canon.
      Nikon heeft duurdere lenzen dus 1 punt voor canon. Alhoewel ik dit betwijfel.
      Wat dat tweedehans betreft zou ik ook eens zien bij aangeboden.
      Service is bij beide fabrikanten dezelfde (dus geen punt)
      Dust delete functie doet wel degelijk zijn werk volgens reviews van een magazine (chip Foto en video 07/2007). Maar is voor geen enkele camera zeer goed. Er blijft altijd wel iets achter op de sensor dat met een blaaspeertje of dergelijke verwijderd dient te worden.

      Vergeet niet dat je bij canon enkel een body nodig hebt,
      en bij nikon ook een lens. Gezien de kostprijs dat belangrijk is.
      Beide cameras zijn trouwens aan elkaar gewaagd, en alleen jij kan als je ze vastneemt een oordeel vellen.

      Comment


      • #4
        Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

        Pfff, hier gaan we weer ... het zal niet lang meer duren voor iemand ook de sony alpha en de Pentax K100D voorstelt ...
        Het zijn allemaal fijne toestellen, wat ook wel mag voor zoveel geld. Een goeie body is belangrijk, maar een goeie lens minstens evenveel...
        Door het ruime aanbod aan (2e hands) lenzen ben ik voor een Canon gegaan, maar een Nikon zou iets gebruiksvriendelijker zijn, en daar zijn ook heel wat lenzen voor te vinden...

        Hangt puur van smaak af.
        Canon EOS 400D, Sigma 17-70 2.8/4.5, Canon 50 1.8, Canon 55-250 IS
        scriptie in ontwikkeling : www.kunstigdigitaal.be

        Comment


        • #5
          Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

          Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
          Vraag: wordt dit een eerste stap naar een uitgebreid camera-systeem met meerdere lenzen voor meerdere toepassingen?
          Of werk je met de kitlenzen en ben je daar heel gelukkig mee?
          ik zou graag geleidelijk aan enkele lenzen bijkopen.
          55-300 ofzo
          en een macrolens (iemand voorstel)
          maar eerst wil ik het toestel leren kennen met standaardlens

          dus als ik dan later een 'beter' toestel zou kopen zou ik ook graag hebben dat deze lenzen nog passen.

          Comment


          • #6
            Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

            Oorspronkelijk geplaatst door Steven D Bekijk bericht
            Pfff, hier gaan we weer ... het zal niet lang meer duren voor iemand ook de sony alpha en de Pentax K100D voorstelt ...
            sorry, maar je moet verstaan dat 600-700€ veel geld is voor mij en dat ik dan graag de juiste keuzes maak.
            ik twijfel alleen tussen deze 2 toestellen.

            Comment


            • #7
              Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

              Oorspronkelijk geplaatst door Steven D Bekijk bericht
              Pfff, hier gaan we weer ... het zal niet lang meer duren voor iemand ook de sony alpha en de Pentax K100D voorstelt ...
              Het zijn allemaal fijne toestellen, wat ook wel mag voor zoveel geld. Een goeie body is belangrijk, maar een goeie lens minstens evenveel...
              Door het ruime aanbod aan (2e hands) lenzen ben ik voor een Canon gegaan, maar een Nikon zou iets gebruiksvriendelijker zijn, en daar zijn ook heel wat lenzen voor te vinden...

              Hangt puur van smaak af.
              Dan zal ik het maar doen

              Ik ging ook naar de winkel , ook in de examens, en ik ging ook voor dezelfde 2 aparaten. uiteindelijk ben ik buiten gegaan, met het gedacht dat ik een sony alpha 100 of 200 ging kopen. Het ultieme voordeel vind ik, de Image Stabelisor die IN DE BODY zit , tov bij canon en nikon zit die in de lens, die je apart moet kopen, en veel geld kosten. Daarbij is de prijs van de SONY alpha 100 599 met een 18-70 les , en 699 euro voor de a200 met dezelfde lens. Dezelfde specs betaal je dan bij canon of nikon (met beeldstabilisatie) makkelijk 1000+ euro.
              Aangezien ik ook student ben, en dus geld en tijd een mooie deugd is, ga ik voor de a200
              SONY a200K 18-70mm

              Comment


              • #8
                Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
                Omdat de nikon d40x het binnenwerk had van een nikon D200 en beter in de hand ligt (daarvoor moet ik natuurlijk eens gaan)
                Dus al die mannen die een D200 hebben gekocht waren in feite even goed geweest met een D40 , sorry mocht een verkoper dat tegen mij zeggen dan is de kans klein dat ie me ooit nog een camera verkoopt
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #9
                  Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Dus al die mannen die een D200 hebben gekocht waren in feite even goed geweest met een D40 , sorry mocht een verkoper dat tegen mij zeggen dan is de kans klein dat ie me ooit nog een camera verkoopt
                  twas niet volledig binnenwerk maar een belangrijk onderdeel dat hij zei.

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                    Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
                    sorry, maar je moet verstaan dat 600-700€ veel geld is voor mij en dat ik dan graag de juiste keuzes maak.
                    ik twijfel alleen tussen deze 2 toestellen.
                    er staat een 350D te koop bij aangeboden. Een tweedehands body met de lens die je al hebt. Hetgeen je dan uitspaard kan je spenderen aan een flitsset van metz. En je kan hiermee starten

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                      Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
                      twas niet volledig binnenwerk maar een belangrijk onderdeel dat hij zei.
                      Zal de sensor zijn.. best belangrijk. Die geeft een goede beeldkwaliteit, doen ze allemaal tegenwoordig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Dus al die mannen die een D200 hebben gekocht waren in feite even goed geweest met een D40 , sorry mocht een verkoper dat tegen mij zeggen dan is de kans klein dat ie me ooit nog een camera verkoopt
                        dit zal je niet zo letterlijk moeten pakken. Maar het is best mogelijk dat er bepaalde onderdelen uit de duurdere types in de beterkope types zitten.

                        IS TROUWENS ALTIJD EEN MOOI VERKOOPTRUKJE OM TE KUNNEN GEBRUIKEN, EN EEN KLANT EEN RICHTING / KEUZE UIT TE DUWEN
                        SONY a200K 18-70mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                          Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
                          ik zou graag geleidelijk aan enkele lenzen bijkopen.
                          55-300 ofzo
                          en een macrolens (iemand voorstel)
                          maar eerst wil ik het toestel leren kennen met standaardlens

                          dus als ik dan later een 'beter' toestel zou kopen zou ik ook graag hebben dat deze lenzen nog passen.
                          De meeste mensen zullen niet gauw budgetlenzen kopen en dan later een 'beter' toestel kopen. Dan verbetert er namelijk helemaal niets aan je foto's maar is het toestel wat robuuster (en groter en zwaarder), wat sneller en zitten meer geavanceerde functies onder een eigen knop. Dat is zo'n beetje het verschil tussen de instapmodellen van nu en de duurdere modellen.

                          Als je toch geld uitgeeft koop dan betere lenzen. Elke lens die je aanschaft (behalve de kitlens waar je mee start) moet je eigenlijk zien als een eerste investering in je camerasysteem. Als je een telelens aanschaft koop dan een goede. Bij vrijwel alle merken kan je die ook op nieuwere camera's blijven gebruiken.
                          Als je lenzen koopt van het cameramerk zelf heb je in veel gevallen de beste beeldkwaliteit en de garantie dat het ook bij nieuwere modellen blijft werken.

                          Nu zijn er ook nog redelijk wat goede lenzen tweedehands te koop. In dat geval moet je even opletten of deze lens werkt voor jouw camera.
                          Ik heb bijvoorbeeld een perfect Nikon 70-210D lens gekocht via Marktplaats, deze werkt perfect samen met mijn D70 (en met de D50, de D80, D200, D300, D2 enz).
                          Maar niet met de D40 en D40x want deze hebben geen interne focusmotor in de camera. Dat klinkt wat ingewikkeld maar dat wil alleen maar zeggen dat alle nieuwe Nikon lenzen een ingebouwde motor in de lens hebben waar de camera mee scherp stelt, herkenbaar aan de HSM-aanduiding. Langzaam maar zeker komen ook andere fabrikanten als Sigma en Tokina met lenzen voor de D40(x) omdat het een zeer populaire camera is.

                          Bij de Canon 400D is deze kwestie (nog) niet aan de orde.
                          Ondanks dat zou mijn persoonlijke keuze nog steeds de Nikon zijn omdat ik die zelf lekkerder in de hand vindt liggen en lekkerder vindt werken, maar dat is puur persoonlijk. Met wat mazzel/pech gaan alle Canon fans hieronder schrijven hoe fijn ze de Canons vinden... dit is je eigen keuze en kan je alleen bepalen door uit te proberen.

                          Nogmaals succes met je keuze!

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                            Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                            Ik ga een zo eerlijk mogelijk antwoord op geven (zie handtekening). Vergeet niet dat dergelijke verkopers een persoonlijke voorkeur hebben.
                            Je hebt al een canon lens dus 1 punt voor canon.
                            Nikon heeft duurdere lenzen dus 1 punt voor canon. Alhoewel ik dit betwijfel.
                            Wat dat tweedehans betreft zou ik ook eens zien bij aangeboden.
                            Service is bij beide fabrikanten dezelfde (dus geen punt)
                            Dust delete functie doet wel degelijk zijn werk volgens reviews van een magazine (chip Foto en video 07/2007). Maar is voor geen enkele camera zeer goed. Er blijft altijd wel iets achter op de sensor dat met een blaaspeertje of dergelijke verwijderd dient te worden.

                            Vergeet niet dat je bij canon enkel een body nodig hebt,
                            en bij nikon ook een lens. Gezien de kostprijs dat belangrijk is.
                            Beide cameras zijn trouwens aan elkaar gewaagd, en alleen jij kan als je ze vastneemt een oordeel vellen.

                            Ik vind dit geen slechte opzet al is hij niet volledig.
                            Het belangrijkste voor mij ben je vergeten en dat is echte spotmeting.
                            De 400D heeft deelmeting en dat is geen echte spotmeting. Als je hier niet veel gebruik van maakt dan is het geen probleem echter voor mij is dit een noodzakelijk iets. Dus 1 - punt voor Canon.

                            Wat ik mij afvraag is hoe ben je (TS) aan die lens gekomen? Heb je al eens met Canon gewerkt, zo ja als je dit bevallen waarom blij je dan niet bij Canon.
                            1 lens heb je dan al.
                            mvgr
                            antoine200

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                              Ik vind dit geen slechte opzet al is hij niet volledig.
                              Het belangrijkste voor mij ben je vergeten en dat is echte spotmeting.
                              De 400D heeft deelmeting en dat is geen echte spotmeting. Als je hier niet veel gebruik van maakt dan is het geen probleem echter voor mij is dit een noodzakelijk iets. Dus 1 - punt voor Canon.

                              Wat ik mij afvraag is hoe ben je (TS) aan die lens gekomen? Heb je al eens met Canon gewerkt, zo ja als je dit bevallen waarom blij je dan niet bij Canon.
                              1 lens heb je dan al.
                              mvgr
                              antoine200
                              wat is juist spot- en deelmeting? en waarvoor gebruik je dit?

                              Hoe ik aan de lens kom?, Ik ging normaal een canon 400D kopen en bij toeval vond ik net de standaardles te koop voor een lage prijs op het internet. Heb deze dan maar gekocht...

                              Comment

                              Working...
                              X