Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans

    Kan er iemand me helpen om, aan de hand van een grijskaart (ook witkaart) de juiste witbalans in te stellen op mijn fototoestellen.
    Ik ben in het bezit van een Canon 400Fen een Panasonic Lumix DMC FZ8.

    Dank bij voorbaat.

    PKitoC
    PKitoC

  • #2
    Re: Witbalans

    Ik neem aan dat je de 400D bedoelt in plaats van 400F?

    In de gebruiksaanwijzing van je camera's staat dat allemaal netjes uitgelegd.

    Gewoonlijk moet je eerst een foto maken van een wit blad papier, als je daarop niet kan scherpstellen, zet dan even de AF uit, de foto hoeft niet scherp te zijn.
    Hou het blad wel zo vast dat je werkelijk hetzelfde licht in beeld hebt als dat er op het onderwerp valt, zeker als er verschillende lichtbronnen zijn met een andere kleurtemperatuur is dat héél belangrijk. Als de hele ruimte met dezelfde soort lichtbronnen verlicht is, dan werkt het vrij gemakkleijk, maar als er daglicht, halogeenlicht, gloeilampen, TL tegelijk voor licht zorgen, dan moet je op elk punt weer een nieuwe witbalans aanmaken (elke soort lamp heeft een andere kleurtemperatuur, bij TL en ook bij spaarlampen, heb je zelfs nog een aantal verschillende kleurtemperaturen).

    Als je die foto gemaakt hebt, dan zet je de camera op de handmatige witbalans, en ga je via het menu de witbalans op die ene foto instellen (zie gebruiksaanwijzing).

    Die witbalans geldt dus enkel voor die ene plaats, en onder die omstandigheden, je kan dus nooit een "algemene witbalans" aanmaken die onder alle omstandigheden bruikbaar is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X