Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

    Hoi allemaal!

    Allereerst ben ik nieuw op dit forum dus zal me kort even voorstellen. Ik ben Bart, 26 jaar, woonachtig in het Noorden van de provincie Antwerpen, en werk als opvoeder. Ik heb geen enkele vakkennis of proffesionele band met fotografie behalve dat ik dus heel graag foto 's trek...
    Nu mijn eerste hot topic... Mijn digitaal fototoestel is dringend aan vervanging toe. Het is een Nikon 2 MP, en aangezien er een kleine spruit op komst is, willen we een degelijk toestelletje om alles op de gevoelige plaat vast te leggen. Langs de ene kant wil ik een iets degelijker toestel met meer mogelijkheden (vooral handmatig instellen van een aantal parameters, een zeer grote zoom en degelijke beeldkwaliteit), langs de andere kant wil mijn madam een eenvoudig toestel waar zij ook snel mee overweg kan. Ik opteer der dus voor om een goede Bridge camera te kopen, aangezien een DSLR toch wel wat boven budget is en dit voor mijn vrouwke allemaal wel eens te technisch zou worden. Mijn voorkeur viel op volgende 2 toestellen, elk met zijn pro 's en contra 's;
    Panasonic Lumix DMC-FZ8
    PRO:
    - groot zoombereik (12x en tot 18x in 3 megapixel modus)
    - goede lens (Leica)
    - veel handmaig in te stellen functies
    - mogelijkheid tot opslaan van RAW formaat
    CONTRA:
    - toestel voelt niet enorm degelijk aan in de hand
    - (té?) complex qua gebruik voor mijn vrouwke
    - 'slechts' 7 mp

    Sony DSC-H7
    PRO:
    - 8 mp
    - zeer groot zoombereik (15x)
    - Face detection (dien baby moet der toch altijd goed opstaan hé!)
    CONTRA:
    - Sony Memorysticks i.p.v. andere standaard geheugenkaarten
    - Enkel Jpeg, geen RAW

    Dat zijn dus beide toestellen waarin ik geïnteresseerd ben. Ze hebben allebei hun voordelen en nadelen, en in theorie maakt 't voor mij niet zo heel veel uit, maar ik wil toch eens polsen naar ervaringen van andere gebruikers.
    1) Wat zijn de ervaringen met de foto 's (gebruik, beeldkwaliteit,...).
    2) Gebruik je functies als RAW enz. dikwijls en is dit de investering waard?
    3) Wat met Face detection, is dit iets?
    4) Is er zo 'n groot verschil tussen 7 of 8 mp dat het de keuze zou moeten beïnvloeden?
    5) Is er nog iets anders dat ik moet weten over beide toestellen... wat zeggen de specificaties aan iemand die der iets meer van kent?
    Voila, dat is zowat mijn eerste topic... ik weet het, 't is nen helen boterham, maar als ik die vraag hier niet kan stellen, dan weet ik 't ook niet waar dan wel. Zoals gezegd is dit dus vooral een toestel voor alledaags gebruik, maar ik trek dus ook wel graag foto 's, vooral natuur, concertjes, reisfotografie,... name is. Het ding zal moeten werken!
    Alvast bedankt voor alle info!
    Cheers,

    Bart
    Beginner...
    Panasonic Lumix DMC-FZ8

  • #2
    Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

    7 of 8 Mb maakt het verschil niet uit, tenzij je naar vergrotingen groter dan A4 wil. Beide toestellen zijn als je de reviews er op naleest aan elkaar gewaagd. Ik heb zelf de Panasonic als backup toestelletje wanneer ik geen zin in gesleur heb met een dslr. Persoonlijk er heel tevreden over. Wat betreft de complexiteit : als je het heel eenvoudig wil houden, kan je nog altijd alles in "p" stand zetten, dan kiest de camera alles automatisch. Probeer het eens uit in een winkel. Wat de face detection betreft, geen ervaring, maar stel me vragen bij het nut.
    https://www.behance.net/Lynx1966

    Comment


    • #3
      Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

      Even kort schetsen. Ik heb de Panasonic FZ7 gehad en heb nu de Sony H9.
      De FZ7 is de voorloper van de FZ8 en de H9 is bijna identiek aan de H7 (ander scherm en nightshot).

      1) Wat zijn de ervaringen met de foto 's (gebruik, beeldkwaliteit,...).

      Ik gebruik(te) de Sony vooral om landschappen te fotograferen en om macro's/close-up's te maken.
      Voor mij is de beeldkwalteit top. (voorbeeldjes van de H9 zweefvlieg, Paardenbijter, Konininnepage, landschapje, nog een landschapje)

      2) Gebruik je functies als RAW enz. dikwijls en is dit de investering waard?

      Bij de Sony heb je die mogelijkheid niet. Als je in RAW werkt hou je zelf alles onder controle.

      3) Wat met Face detection, is dit iets?
      Dat vind ik meer een gadget dan wat anders.

      4) Is er zo 'n groot verschil tussen 7 of 8 mp dat het de keuze zou moeten beïnvloeden?
      Neen, dat mag je keuze zeker niet beïnvloeden
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

        Wat een mooie foto's van die insecten zeg! Ik hoop dat ik al snel ook zo 'n foto 's kan schieten!
        Als je die controle hebt met RAW, is dit nog zoveel beter dan de jpeg compressie van de sony, of is ook dit niet de doorslag? Bedankt voor de supersnelle reacties alvast!
        Cheers,

        Bart
        Beginner...
        Panasonic Lumix DMC-FZ8

        Comment


        • #5
          Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

          Ga maar voor een panasonic fz50. Een betere compact zal je niet vinden voor zijn prijs. En je hebt toch een beetje het gevoeld van een dslr. De manuele zoomring en focus ring is echt super handig.

          en panasonic is
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

            De FZ50 is wel iets duurder, hoor. Ongeveer de prijs van een basis DSLR met basislens. (+/- 475 euro)
            Maar er zijn op dit forum een paar 2ehands te vinden.

            Comment


            • #7
              Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

              kijk hier maar eens 399 euro voor de fz50

              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

                Dat is inderdaad wel een knap toestel, maar toch wel ver boven budget. Ik heb de Panasonic op 't oog voor 260€, en de sony voor 274€, allebei nieuw in de rekken, dus dan opteer ik daar toch eerder voor. Die duurdere typ is wel knap, maar voor dergelijke features wil ik binnen een aantal jaren misschien toch een reflex...
                Cheers,

                Bart
                Beginner...
                Panasonic Lumix DMC-FZ8

                Comment


                • #9
                  Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

                  Ik zit met ongeveer hetzelfde dilemma.

                  Ben al enige tijd aan het twijfelen tussen de Sony DSC H9 en de Panasonic Lumix FZ18. Waarschijnlijk gaat het de Sony worden, met het verschil in prijs als doorslaggevend argument.

                  Ik snap trouwens niet waarom je voor de verouderde Sony DSC H7 kiest, als de H9 nauwelijks meer kost:



                  Hier betaal je 289€ euro voor de H9, en 259€ voor de H7...

                  Alleszins nog veel succes met kiezen, en laat weten wat het geworden is.


                  Groetjes


                  PS: Ook mij lijkt de Panasonic FZ50 de beste bridge die er te vinden is, maar deze is voor mij helaas geen optie omdat de prijs echt wel een heel stuk boven mijn budget ligt. En tweedehands kopen zie ik niet meteen zitten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

                    Zelf ken ik niet erg veel van camera's, maar op mijn camera zoektocht die ik nu bezig ben heb ik de H7 en FZ8 ook eens bestudeerd.
                    De H7 raad ik niet aan, je zit dan met die memory stick pro duo-dingen. Volgens mij zal het SDHC-gedoe nog wel wat ontwikkelen waardoor je veel meer voor veel minder kan krijgen. De FZ8 is met zijn prijskaartje zeer interessant, en als je meer wilt, ga dan niet voor de H7 maar voor de Lumix FZ18 (mijn mening, he). Dit is de 'verbeterde' versie van de FZ8, en volgens mij veel beter is dan de H7 (misschien op noise na, maar dan kan je bv. ook in RAW foto's trekken en daarna bewerken). De FZ50 is dan nóg een stapje verder en ik weet zelf niet zeker of de zoomring en focusring zoveel extra waard zijn.
                    Zelf twijfel ik tussen de FZ18, S5 IS, en kleinere modellen als de ixus 75, lumix tz-2/3 en de powershot A720 IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

                      Die zoomring van de FZ50 is reuze handig, vergeleken met de knopjes instelling van de meeste toestellen hierboven besproken. Je kan sneller en nauwkeuriger zoomen. Zeker een belangrijk pluspunt.

                      Een manuele scherpstelring is handig als je moeilijk kan focussen op je onderwerp . Bijvoorbeeld: een leeuw in een kooi of een spin in haar web, onderwerpen met (te) weinig contrast, macrofotografie, ...

                      Je beslist zelf of je dat handig vindt of (echt) nodig hebt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

                        Ik heb ook lang getwijfeld tussen de Sony H9 en de Panasonic FZ50.
                        Na veel recenties gelezen te hebben (en het feit dat ik een echte Sony liefhebber ben) koos ik ten slotte voor de H9.
                        Van de macro opnames was ik uitermate tevreden maar van de keren dat ik buitenopnames ging maken....aiaiai. De Sony leidt enorm aan chromatische aberratie (paarse kleurrand). En bij zijn voorganger de H7 blijkt dit niet anders te zijn. Dit stoorde me zodanig dat ik hem terug van de hand heb gedaan en me een FZ50 heb aangeschaft. Man,ik heb het me nog geen seconde beklaagd. De Panasonic is werkelijk een pracht van een toestel. In tegenstelling tot de H9 of de FZ18 heb je niet het gevoel dat je een plastieken speelgoedcamera in je handen hebt maar een degelijk solide toestel.
                        De manuele scherpstelring en de zoomring is niet noodzakelijk natuurlijk maar wel héél handig,vooral bij macro's. De FZ50 is de ideale bridge als je je wat meer wilt verdiepen in de fotografie en op de automatische stand zal je vrouwtje er ook mee overweg kunnen. Dit zal niet het probleem zijn,waarschijnlijk wel de meerprijs.
                        Wel Bart,door mijn ervaring met beide merken is het advies van een mede- inwoner uit het Noorden van Antwerpen....de Panasonic FZ50.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

                          Waarom niet de Panasonic FZ18? Hij heeft een 18X zoom, goed in de hand, 8MB-P, je zet hem op IA en de camera regelt alles. Ken je het toestel al wat langer kan je meer manueel gaan. Snelle zoom, vrij snel in het nemen van foto's. Budget, voor €450 met geheugen van 1GB.
                          Zeker mee in je lijstje nemen
                          http://www.photo-patricske.be
                          Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

                            Patricske

                            Kijk eens naar post #7!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik kan écht niet kiezen, erg hé?! (Sony vs. Panasonic)

                              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                              Patricske

                              Kijk eens naar post #7!
                              en vooral naar post #8
                              Mvg Tim

                              Comment

                              Working...
                              X