Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR twijfels...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR twijfels...

    Mijn eerste posting op BelgiumDigital... omdat ik ook mijn eerste DSLR wil aanschaffen...

    Ik twijfel tussen twee opties...

    1) Nikon D40x + 18-55mm + 55-200mm VR ( € 747,35) (ik hoop dat het hier over de AF-S lenzen gaat, prijzen komen van www.konijnenberg.be)

    2) Nikon D80 + AF-S 18-200mm DX VR ( € 1309,65)

    Zoals je ziet is optie 2 bijna 2 maal zo duur als optie 1... Mijn vraag is dan ook: is optie 2 ook zoveel beter?

    Enkele voordelen die optie 2 heeft tegenover optie 1:

    - Slechts één lens
    - Ook VR voor 18-55mm
    - 11-punts AF ipv 3-punts AF

    Enkele voordelen die optie 1 heeft tegenover optie 2:

    - Prijs! € 562,3 goedkoper


    Enkele vragen waar ik een antwoord op zoek:

    - Is 3-punts AF een zware handicap? Wat zijn de gevolgen van maar 3-punts AF te hebben ipv 11 ?
    - Bij de D40x met AF-S lenzen wordt de motor van de lens gebruikt bij auto-focus. Is dit trager of sneller dan wanneer de motor van de camera gebuikt wordt (D80)?
    - Heb je geen betere resultaten met twee aparte lenzen (scherpte, etc...) dan met één lens (18-55 + 55-200 vs 18-200)
    - Heb je VR nodig bij 18-55 ?

    Alvast bedankt voor al jullie reakties !

  • #2
    Re: DSLR twijfels...

    ga sowieso voor die 80 ipv 40X, want 40 heeft geen lensaandrijving waardoor je steeds lenzen met motor moet aanschaffen die stukken duurder zijn. 80 heeft ook meer knopjes zodat je niet steeds via je menuscherm moet kijken voor aanpassingen alsook nog vele andere kleine verschillen (dof-knop, autobracket,....)

    qua lens is 18-200 VR geen slechte keus maar niet goedkoop wel goede investering. 18-135 is ook niet slecht, goedkoper en zoom verschil tussen 135 en 200 is niet spectaculair
    dus:
    - 3 punt is niet slecht maar met 11 heb je meer mogelijkheden
    - lenzen met motor , weinig snelheidsverschil, wel prijs
    -twee lenzen of één: twee lenzen is meer kan op stof maar dat kan verwijdert worden, één lens is bij breuk of kras dikke pech (steeds direct uv filterkopen)
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: DSLR twijfels...

      Bedankt voor de reaktie!

      Ik heb uiteindelijk de volgende shopping-list opgemaakt:

      Nikon D80 mét één van deze twee lenzen:

      - Tamron 17-50/2.8
      - Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC

      ...met een lichte voorkeur voor de Tamron, of iemand moest mij nog iets goeds kunnen vertellen over de Sigma.

      Ik ga nog geen TeleZoom kopen (bv. 55-200 ..) als tweede lens. Ik wil eerst de camera leren kennen en dan denk ik dat ik voldoende heb aan één van de bovenstaande objectieven.

      Nogmaals bedankt!... en nog meer tips of opmerkingen zijn uiteraard welkom!

      Comment


      • #4
        Re: DSLR twijfels...

        Ik heb geen enkele van de 2 lenzen en heb er ook nog nooit gebruikt.
        Maar ik hoor hier (en op andere plaatsen) wel zeggen dat de Tamron echt goed is, en de 28-75 zou nog beter zijn (als je kan leven met de beperkte groothoek uiteraard).

        Het is zowieoz verstandig om eerst een betere wandel lens te kopen (zoals de Tamron of Sigma) en pas dan een tele te kopen, anders koop je een goedkope standaardlens en een goedkope tele. En uiteindelijk doe je ze beide weg (met het nodige verlies) en koop je betere in de plaats.

        Comment

        Working...
        X