Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

jpeg xr komt er aan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • jpeg xr komt er aan

    Je leest de laatste tijd steeds meer over een nieuwe standaard voor HD foto's, jpeg xr genaamd. Voordeel is o.a. meer kleurdiepte en een grotere comprimering maar toch minder jpg artifacten. Naar verwachting duurt het nog wel 2 jaar voordat de ondersteuning volop gaat draaien.

    Heeft iemand een idee of de huidige dslr camera's die we hier veelvuldig op het forum tegenkomen b.v. met een firmwareupdate hiervoor geschikt gemaakt kunnen worden, of zullen straks alleen de nieuwste camera's hierover kunnen beschikken?
    Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

  • #2
    Re: jpeg xr komt er aan

    Ik vrees dat het niet zal lukken met een firmware upgrade.
    Ik vermoed dat de compressie volledig hardwarematig gebeurd, dus via een chip. Ik denk niet dat camera's op basis van FPGA's gemaakt zijn zodat ze volledig herprogrammeerbaar zijn.

    jpeg en jpeg XR verschillen te veel om met een kleine aanpassing te kunnen upgraden.

    Ik kijk in ieder geval uit naar jpeg XR. Het zal eigenlijk (toch zo goed als) raw kunnen vervangen, en dan hebben we geen gesukkel meer met codecs die niet op computers geinstalleerd zijn, of programma's die geen raw's slikken.

    Comment


    • #3
      Re: jpeg xr komt er aan

      en zelfs moest dit kunnen zouden ze het waarschijnlijk niet doen, de commerce moet draaien
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: jpeg xr komt er aan

        Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
        Ik vrees dat het niet zal lukken met een firmware upgrade.
        Ik vermoed dat de compressie volledig hardwarematig gebeurd, dus via een chip. Ik denk niet dat camera's op basis van FPGA's gemaakt zijn zodat ze volledig herprogrammeerbaar zijn.

        jpeg en jpeg XR verschillen te veel om met een kleine aanpassing te kunnen upgraden.

        Ik kijk in ieder geval uit naar jpeg XR. Het zal eigenlijk (toch zo goed als) raw kunnen vervangen, en dan hebben we geen gesukkel meer met codecs die niet op computers geinstalleerd zijn, of programma's die geen raw's slikken.







        Waaaaaat???!!!!???Kunnen we weer gaan upgraden,heb net een nieuwe camera gekocht,SNIK.
        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: jpeg xr komt er aan

          Oorspronkelijk geplaatst door Endeavour Bekijk bericht
          Naar verwachting duurt het nog wel 2 jaar voordat de ondersteuning volop gaat draaien.
          Of de cameramakers ooit gaan overstappen op jpeg-xr betwijfel ik.

          Comment


          • #6
            Re: jpeg xr komt er aan

            Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
            Of de cameramakers ooit gaan overstappen op jpeg-xr betwijfel ik.


            Ha dat klinkt al een beetje beter.


            Maar het ziet er naar uit dat vroeg of laat toch nog een grote verandering op stapel staat op gebied van fotoformaat...


            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: jpeg xr komt er aan

              Je kunt je foto's nu toch al in JPEG2000 opslaan? Inwendig werkt een camera toch altijd met RAW, dus als je het RAW bestand uit de camera haalt en je zet dat met een RAW convertor om naar JPEG2000 dan heb je toch exact hetzelfde resultaat?

              Comment


              • #8
                Re: jpeg xr komt er aan

                Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                Of de cameramakers ooit gaan overstappen op jpeg-xr betwijfel ik.
                jpeg XR biedt toch vooral maar grote voordelen voor de fotograaf, minder voor de mensen die naar fototjes kijken.

                Het zou maar dom zijn van de cameramakers om er niet op in te gaan. jpeg XR is een middenweg tussen raw en de huidige jpg. En volgens mij leunt het meer naar de raw kant aan. Het grote voordeel (want we hebben nu toch al het betere raw) is dat het universeel en gestandaardiseerd is ! Iedereen zal het kunnen gebruiken en elke software zal er mee over weg kunnen (in de toekomst dan)

                Comment


                • #9
                  Re: jpeg xr komt er aan

                  Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                  jpeg XR biedt toch vooral maar grote voordelen voor de fotograaf
                  [knip]
                  Het zou maar dom zijn van de cameramakers om er niet op in te gaan.
                  En waarom zou het dom zijn? Omdat het voordelen voor de fotograaf biedt? Denk vanuit de cameramakers... wat zijn de voordelen voor hun?

                  Comment


                  • #10
                    Re: jpeg xr komt er aan

                    Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                    ... wat zijn de voordelen voor hun?
                    verkoopsargument?! Daar zijn ze toch wel goed in.

                    Comment


                    • #11
                      Re: jpeg xr komt er aan

                      Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk bericht
                      Je kunt je foto's nu toch al in JPEG2000 opslaan? Inwendig werkt een camera toch altijd met RAW, dus als je het RAW bestand uit de camera haalt en je zet dat met een RAW convertor om naar JPEG2000 dan heb je toch exact hetzelfde resultaat?
                      Alleen neemt RAW juist veel ruimte op je kaart in beslag en kan je in burst ook minder foto's nemen dan burst in jpg. Ik heb nu vaak de stand jpg + RAW, maar ik denk dat jpeg-xr + RAW (al heeft dat wellicht niet veel zin) toch beter zal zijn wegens genoemde voordelen.
                      Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

                      Comment


                      • #12
                        Re: jpeg xr komt er aan

                        Oorspronkelijk geplaatst door Endeavour Bekijk bericht
                        Alleen neemt RAW juist veel ruimte op je kaart in beslag en kan je in burst ook minder foto's nemen dan burst in jpg. Ik heb nu vaak de stand jpg + RAW, maar ik denk dat jpeg-xr + RAW (al heeft dat wellicht niet veel zin) toch beter zal zijn wegens genoemde voordelen.
                        Om zo'n JPGEG-xr te maken heb je wel een heel zwaar codeeralgoritme nodig hoor. De techniek is te vergelijken met een .WAV die je naar .MP3 omzet, voor zover ik begrepen heb (wavelet technologie). Dat duurt, zelfs op een snelle computer toch ook eventjes. Die zal dan misschien minder plaats in beslag nemen, maar om die te maken heb je wel straffe hardware nodig met de bijhorende energie-vretende nadelen etc.
                        Ik zie nog altijd geen voordeel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: jpeg xr komt er aan

                          Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk bericht
                          Om zo'n JPGEG-xr te maken heb je wel een heel zwaar codeeralgoritme nodig hoor. De techniek is te vergelijken met een .WAV die je naar .MP3 omzet, voor zover ik begrepen heb (wavelet technologie). Dat duurt, zelfs op een snelle computer toch ook eventjes. Die zal dan misschien minder plaats in beslag nemen, maar om die te maken heb je wel straffe hardware nodig met de bijhorende energie-vretende nadelen etc.
                          Ik zie nog altijd geen voordeel.
                          Daar zou ik zo echt niet meer mee inzitten hoor ! JPG is ook al behoorlijk wat rekenwerk. DCT's zijn zeer vergelijkbaar met de FFT's bij MP3's. Wavelets zijn idd iets geavanceerder, maar zeker niet minder mogelijk !

                          Jpg wordt al jaren gebruikt in hardware, er is al zodanig veel geevolueerd dat ze de dag van vandaag al veel meer kunnen.

                          Je vergelijking met een computer gaat ook echt niet op. Een computer werkt op basis van een processor die gemaakt is om alles te kunnen. De hardware codec's zijn specifiek en alléén gemaakt om jpg of mp3 of wat dan ook de coderen en die doen dat véééél sneller dan een computer. Je kunt ze echt niet vergelijken. Zoals jij het voorsteld moet je nu één van de laatste nieuwe computers hebben om ook maar iets met jpg xr te kunnen doen. (jpg bestond al begin de jaren 90, ze hadden toen al de mogelijkheden. Het lijkt mij dus ook tijd voor een opvolger).
                          Trouwen zijn de computers van vandaag vlug genoeg om realtime te gaan werken met zo een dingen hoor.

                          Ik kan het dus niet met je reactie eens zijn, sorry.

                          Comment


                          • #14
                            Re: jpeg xr komt er aan

                            Voorstander van jpeg xr maar ik hoop dat de programma's toch compatibel blijven met jpeg gewoon.
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • #15
                              Re: jpeg xr komt er aan

                              Persoonlijk zie ik jpg xr niet als een vervanging van raw maar van een gebakken beeldformaat ala tif of jpg.
                              Het grote voordeel van raw is net dat het nog niet gebakken is (nog geen demosaicing, nog geen kleurruimte, geen gamma curve,...).

                              Binnen de context van een camera lig ik er minder wakker van. Het werd vooral tijd dat het aloude jpg formaat eens werd vervangen.

                              Voor fotografen die rechtstreeks in jpg fotograferen, zie ik wel een voordeel. Maar dat wordt dan weer een nieuwe camera vrees ik. De kassa moet blijven rinkelen he.

                              Comment

                              Working...
                              X