Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samsung GX20

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Samsung GX20



    ...en wat naar beneden scrollen...


    • 14,6 Megapiksler (CMOS sensor) Zo goed is mijn noors nog: 14,6 MPix CMOS waarschijnlijk Samsung makelij
    • Optisk billedstabilisering (Image sensor shift mechanism) Dit legt zichzelf uit - zou verbeterd zijn tov. K20D/GX20
    • Huset er motstandsdyktig mot regn, sand og støv Ik lees motregen: ze zijn over Belgi bezig... Waarschijnlijk bedoelen ze de weather sealing...
    • Dobbel støvfjerning på billedbrikken Dubbele antiduster (niet echt duidelijk wat ze daarmee bedoelen)
    • Stor 2,7” LCD skjerm 2,7" LCD beweegbaar (dus live view)
    • Søkerbilde på LCD (ziejewel? )
    • Ett- trykks RAW opptak RAW knopje (zat al op K10/GX10)
    • Følsomhet inntil 3200 ISO waarom voel ik me opeens niet goed worden: ISO 3200 en 14,6 MPix lijkt me niet een echt fantastische combo op APS
    Veil pris ca. kr 9.995,- EUR 1276,- (veels te duur)
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Re: Samsung GX20

    Sommigen lezen hierin een uitklapbare LCD, maar hoe ze die uitklapbare LCD in dezelfde body als de GX-10 gaan stoppen met bovendien een iets grotere oppervlakte voor het scherm (2.5 inch naar 2.7 inch) is me een raadsel? Daar geloof ik niet echt in... Maar ik ben bereid te worden verrast...

    Leuk te zien dat er een PC Sync aansluiting in de body is. Dat miste de GX-10/K10D.

    De ISO3200 zie ik graag. Ik vond dat een handige (weliswaar nood-) oplossing op m'n DS, en miste had bijgevolg soms op m'n K10D. Als 't een kwestie is van een foto kunnen nemen of helemaal niet... Wat ik al hoorde van betrouwbare bronnen zou de nieuwe Pentax/Samsung(?) sensor het beter doen qua ruis dan de Sony 10MP die in de GX-10/K10D zit, dus is ISO3200 mss toch niet zo'n probleem. Als je bovendien de 14MP nog eens downsampled naar 10MP om te vgl met de oudere sensor ga je nog minder last van ruis hebben... We zien wel...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Samsung GX20

      Oh...wat betreft de prijs... Dat zou 10% hoger zijn dan de Pentax K10D toen deze in Noorwegen werd aangekondigd.

      Dat lijkt me dus overeen te stemmen met de geruchten dat Hoya (in de assumptie dat deze Samsung nog steeds een Pentax met andere naam is, wat ik geloof) de prijssetting wat wou aanpassen om deze camera's duidelijker te positioneren op de markt. Nu wordt de GX-10/K10D te vaak met camera's vergeleken waar hij eigenlijk boven staat (maar toch niet tegenop kan omdat hij te "ingewikkeld" is voor dat publiek om goede resultaten mee te halen), terwijl hij in vgl met de camera's waar hij eigenlijk tussen hoort niet als volwaardig wordt aanzien (genoeg voorbeelden van te vinden hier op 't forum).

      Hoe je 't draait of keert, noch Pentax noch Hoya noch Samsung zitten in het spel voor onze mooie ogen... Ze moeten verkopen, en als je prijs verhogen daarbij kan helpen zou je als bedrijf onnozel zijn dat te laten h...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Samsung GX20

        Dat is dan hopelijk toch een FF want +14MP in een APS jongens toch ze zouden zich beter op andere ontwikkelingen concentreren.

        Nu ja de OLY mensen lijken tevreden dus zullen er toch wel dit ook ok vinden...... Voor mij is het een stap te ver en ook daar zal ik niet alleen in zijn.
        Het spijtige is dat in dat geval de anderen gaan moeten volgen omwille van marketing en dat is toch zo een slechte zaak.

        Comment


        • #5
          Re: Samsung GX20

          Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
          http://www.aronsen.no/default.asp?ArtID=428

          ...en wat naar beneden scrollen...


          • 14,6 Megapiksler (CMOS sensor) Zo goed is mijn noors nog: 14,6 MPix CMOS waarschijnlijk Samsung makelij
          • Optisk billedstabilisering (Image sensor shift mechanism) Dit legt zichzelf uit - zou verbeterd zijn tov. K20D/GX20
          • Huset er motstandsdyktig mot regn, sand og støv Ik lees motregen: ze zijn over Belgi bezig... Waarschijnlijk bedoelen ze de weather sealing...
          • Dobbel støvfjerning på billedbrikken Dubbele antiduster (niet echt duidelijk wat ze daarmee bedoelen)
          • Stor 2,7” LCD skjerm 2,7" LCD beweegbaar (dus live view)
          • Søkerbilde på LCD (ziejewel? )
          • Ett- trykks RAW opptak RAW knopje (zat al op K10/GX10)
          • Følsomhet inntil 3200 ISO waarom voel ik me opeens niet goed worden: ISO 3200 en 14,6 MPix lijkt me niet een echt fantastische combo op APS
          Veil pris ca. kr 9.995,- EUR 1276,- (veels te duur)
          Ik weet waar je uw Noors hebt geleerd http://www.photofacts.nl/fotografie/...lex_gelekt.asp
          Mvg Tim

          Comment


          • #6
            Re: Samsung GX20

            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
            Dat is dan hopelijk toch een FF want +14MP in een APS jongens toch ze zouden zich beter op andere ontwikkelingen concentreren.

            Nu ja de OLY mensen lijken tevreden dus zullen er toch wel dit ook ok vinden...... Voor mij is het een stap te ver en ook daar zal ik niet alleen in zijn.
            Het spijtige is dat in dat geval de anderen gaan moeten volgen omwille van marketing en dat is toch zo een slechte zaak.
            't Gebeurd niet veel Kev , maar wat je hierboven verteld ben ik het volmondig eens...
            En nee, zal geen full frame zijn, want dan zou ik al helemaal niet genteresseerd zijn (nu bekijk ik het nog met een half oog.)
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Re: Samsung GX20

              Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
              Ik weet waar je uw Noors hebt geleerd http://www.photofacts.nl/fotografie/...lex_gelekt.asp
              't Meeste was toch zelf gededuceerd ze; maar is dan ook niet moeilijk als je de meeste specs al kent... 't Enige wat ik nog niet wist was de swivel LCD (maar goed, die zit er op de K20 zeker niet en twas van die dat ik de specs kende...)
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Re: Samsung GX20

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                De ISO3200 zie ik graag. Ik vond dat een handige (weliswaar nood-) oplossing op m'n DS, en miste had bijgevolg soms op m'n K10D. Als 't een kwestie is van een foto kunnen nemen of helemaal niet... Wat ik al hoorde van betrouwbare bronnen zou de nieuwe Pentax/Samsung(?) sensor het beter doen qua ruis dan de Sony 10MP die in de GX-10/K10D zit, dus is ISO3200 mss toch niet zo'n probleem. Als je bovendien de 14MP nog eens downsampled naar 10MP om te vgl met de oudere sensor ga je nog minder last van ruis hebben... We zien wel...
                De ontbrekende ISO 3200 was voor mij een van de redenen om niet over te stappen op de K10D. Ik gebruik 'm vaak op m'n istDs.

                Comment


                • #9
                  Re: Samsung GX20

                  Meer foto's:





                  Blijkbaar dan toch geen swivel LCD (Wim, je had gelijk!)
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Samsung GX20

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                    Blijkbaar dan toch geen swivel LCD (Wim, je had gelijk!)
                    Soms gebeurt dat wel eens h... Duidelijk geen plaats voor h... Maar ik hoorde dat de beeldhoek waaronder je de LCD nog redelijk kan gebruiken weer een stukje toenam... Of dit ook reflecties uitschakelt weet ik niet...

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Samsung GX20

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Dat is dan hopelijk toch een FF want +14MP in een APS jongens toch ze zouden zich beter op andere ontwikkelingen concentreren.

                      Nu ja de OLY mensen lijken tevreden dus zullen er toch wel dit ook ok vinden...... Voor mij is het een stap te ver en ook daar zal ik niet alleen in zijn.
                      Het spijtige is dat in dat geval de anderen gaan moeten volgen omwille van marketing en dat is toch zo een slechte zaak.
                      Wel Kev... Ik had het genoegen enkele testshots te zien uit de beta-versies van de Pentax-versie van deze camera. Die heeft dezelfde 14MP APS-C (jawel!) sensor. Ik was verbaasd te zien dat er merkelijk meer detail en minder ruis in de beelden zat (o.a. aan ISO1600) dan in beelden die de tester schoot met de K10D (die de Sony 10MP gebruikt). Technologische evolutie en CMOS vs CCD?

                      Aan beeldkwaliteit van de sensor zal het niet liggen. Wel zullen die 14MP weer voor extra grote bestanden zorgen (zeker aan 14bits RAW), en riskeren sommige objectieven hierdoor een beetje te kijk te worden gesteld... 'k Ben benieuwd welk glas het zal blijven waarmaken...

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Samsung GX20

                        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Wel Kev... Ik had het genoegen enkele testshots te zien uit de beta-versies van de Pentax-versie van deze camera. Die heeft dezelfde 14MP APS-C (jawel!) sensor. Ik was verbaasd te zien dat er merkelijk meer detail en minder ruis in de beelden zat (o.a. aan ISO1600) dan in beelden die de tester schoot met de K10D (die de Sony 10MP gebruikt). Technologische evolutie en CMOS vs CCD?

                        Aan beeldkwaliteit van de sensor zal het niet liggen. Wel zullen die 14MP weer voor extra grote bestanden zorgen (zeker aan 14bits RAW), en riskeren sommige objectieven hierdoor een beetje te kijk te worden gesteld... 'k Ben benieuwd welk glas het zal blijven waarmaken...

                        Wim
                        Eigenlijk is mijn probleem niet speciaal de beeldkwaliteit. Op iso 100 zal ie zeker meer detail hebben. Op iso 1600 betwijfel ik dat het beter zal zijn dan de huidige generatie ondanks de hogere resolutie. Maar of het problematisch zal zijn ik zou het niet weten jij lijkt te zeggen van niet en ik wil je daarin geloven.

                        Mijn probleem is meer dat in de praktijk de stap naar 14MP zo goed als vooruitgang is. Ik durf te wedden dat de meesten op hun maxprintformaat geen verschil gaan zien op iso 100 tussen een 10 MP en een 14MP. Dus dat vind ik onbelangrijk.

                        Mijn grootste probleem hiermee is dat ik vind dat de 12MP's van vandaag al echt op de limiet zitten van diffractie en lensresolutie. Als je ziet dat bij die camera's diffractie zichtbaar wordt vanaf f8. 14MP betekent weer nog vroeger. Dat vind ik geen goeie evolutie er zijn heel wat andere zaken die voor veel meer echte verbetering zouden kunnen zorgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Samsung GX20

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Eigenlijk is mijn probleem niet speciaal de beeldkwaliteit. Op iso 100 zal ie zeker meer detail hebben. Op iso 1600 betwijfel ik dat het beter zal zijn dan de huidige generatie ondanks de hogere resolutie. Maar of het problematisch zal zijn ik zou het niet weten jij lijkt te zeggen van niet en ik wil je daarin geloven.
                          Wat ik zag was van een beta-camera met een beta-firmware en beta-componenten. Natuurlijk kan hierin nog wat veranderd worden naar de finale versie (o.a. voor performance tuning). Ik verwacht niet dat het zal verslechteren, maar zekerheid over de finale camera is dit natuurlijk niet...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Mijn probleem is meer dat in de praktijk de stap naar 14MP zo goed als vooruitgang is. Ik durf te wedden dat de meesten op hun maxprintformaat geen verschil gaan zien op iso 100 tussen een 10 MP en een 14MP. Dus dat vind ik onbelangrijk.
                          Ben ik het mee eens. Je hebt mogelijks wel (nog) meer cropruimte voor zover dat nodig is voor het soort fotografie waarvoor deze camera zal worden gebruikt. Voor sport en/of natuur kan dat handig zijn als je objectief meekan tenminste. Voor mij hebben andere toepassingen crop-mogelijkheden veel minder nodig. Ik verwacht dat de FA*, FA limited, DA limited en DA* reeksen op z'n minst mee zullen kunnen. De kit DA's is natuurlijk wat anders. Maar niet alle huidige objectieven zullen de overstap maken, want Pentax zal hier rekening mee houden in z'n objectiefaanbod...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Mijn grootste probleem hiermee is dat ik vind dat de 12MP's van vandaag al echt op de limiet zitten van diffractie en lensresolutie. Als je ziet dat bij die camera's diffractie zichtbaar wordt vanaf f8. 14MP betekent weer nog vroeger. Dat vind ik geen goeie evolutie er zijn heel wat andere zaken die voor veel meer echte verbetering zouden kunnen zorgen.
                          Klopt, ik zag verschillende vergelijkende testshots, en de winst aan resolutie was duidelijk verschillend naargelang het objectief... Diffractie merkte ik niet, maar daarop werd ook niet echt getest. Je hebt dus een punt. Hoe dan ook zal er bij gelijke uitvoer dan vanop 10MP sensor zeker geen verslechtering zijn. Zoals ik al zei zullen de toppers in het objectievengamma nog wel mee kunnen. Zeker de DA* reeks, want die werd allicht onwikkeld terwijl de 14MP sensor al in de wieg lag... In de veronderstelling dat Pentax en Samsung samen aan een sensor begonnen van zodra ze hun samenwerking aankondigden...

                          De foto's laten echter maar het topje van de ijsberg zien. De zichtbare PC Sync connectie is een toegevoegde waarde, en ik hoorde al van andere features die me nuttig leken. Innovatief zijn sommige van deze nieuwigheden wel, maar de mate waarin dit een verschil maakt tov andere camera's (zoals m'n huidige K10D) hangt van persoon tot persoon af natuurlijk. Ik twijfel eerlijk gezegd nog, maar ook 't feit dat deze door velen "slechts" een K10D op steroden zal worden genoemd moedigt me aan. Er zullen allicht ook wel details in het ontwerp fijner afgestemd zijn tov de K10D.

                          Een 10-tal dagen aftellen voor de Pentax...

                          Wim
                          Last edited by ishpuini; 14 januari 2008, 13:54.
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Samsung GX20

                            Te hopen is ook dat Pentax geluisterd heeft naar een aantal commentaren en iig in de grip de mogelijkheid voor het gebruik van AA-accu's schept. Dat en het gebrek aan ISO 3200 was voor mij al reden genoeg om de K10D als 'voor mij niet geschikt' af te doen. Ik heb trouwens geen twijfels over de oude Pentax lenzen uit het analoge tijdperk en de nieuwe sensor. Die zijn vaak beter dan de kitlens.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Samsung GX20

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                              Eigenlijk is mijn probleem niet speciaal de beeldkwaliteit. Op iso 100 zal ie zeker meer detail hebben. Op iso 1600 betwijfel ik dat het beter zal zijn dan de huidige generatie ondanks de hogere resolutie. Maar of het problematisch zal zijn ik zou het niet weten jij lijkt te zeggen van niet en ik wil je daarin geloven.

                              Mijn probleem is meer dat in de praktijk de stap naar 14MP zo goed als vooruitgang is. Ik durf te wedden dat de meesten op hun maxprintformaat geen verschil gaan zien op iso 100 tussen een 10 MP en een 14MP. Dus dat vind ik onbelangrijk.

                              Mijn grootste probleem hiermee is dat ik vind dat de 12MP's van vandaag al echt op de limiet zitten van diffractie en lensresolutie. Als je ziet dat bij die camera's diffractie zichtbaar wordt vanaf f8. 14MP betekent weer nog vroeger. Dat vind ik geen goeie evolutie er zijn heel wat andere zaken die voor veel meer echte verbetering zouden kunnen zorgen.
                              Diffractei en lensresolutie zal men objectief per objectief moeten afmeten, ik heb echter veel meer problemen met dynamisch bereik...

                              En om eerlijk te zijn, ik daag iedereen uit om een verschil te zoeken bij 30*40 prints gemaakt met 6 MP en 10 MPix; de 10 MPix kun je nog goed praten omdat je dan, zoals Wim al aangaf, nog wat extra cropruimte hebt, maar extra resolutie boven 10 MPix is echt niet meer nodig (en is eerder een nadeel)...
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment

                              Working...
                              X