Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma op superzoom of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragma op superzoom of niet?

    Hallo allemaal,

    Ik ben vrij nieuw hier, maar volg het forum wel al een tijdje. Ik heb een serieuze vraag voor de technisch aangelegden onder jullie. Ik zou graag een Powershot willen kopen voor mijn dochter. Deze camera's vermelden dat men het diafragma en de sluitertijd kan ingesteld worden naar keuze, net als bij een DSlR. Ik vroeg mij wel af waar dan die diafragmaring zich bevindt. Als ze geen diafragmaring hebben, hoe werkt het dan wel precies?

    Zou iemand mij dit even kunnen uitleggen?

    Groeten Hosta

  • #2
    Re: diafragma op superzoom of niet?

    Oorspronkelijk geplaatst door hosta Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Ik ben vrij nieuw hier, maar volg het forum wel al een tijdje. Ik heb een serieuze vraag voor de technisch aangelegden onder jullie. Ik zou graag een Powershot willen kopen voor mijn dochter. Deze camera's vermelden dat men het diafragma en de sluitertijd kan ingesteld worden naar keuze, net als bij een DSlR. Ik vroeg mij wel af waar dan die diafragmaring zich bevindt. Als ze geen diafragmaring hebben, hoe werkt het dan wel precies?

    Zou iemand mij dit even kunnen uitleggen?

    Groeten Hosta
    Zo'n superzoom is een compact camera met vaste lens. Het diafragma van die lens wordt electronisch ingesteld, op de camera zelf dus.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: diafragma op superzoom of niet?

      Zou iemand mij dit even kunnen uitleggen?
      Dit gaat inderdaad met een knop op de camera zelf.
      Er zit een draaiknop op om de programma voorkeuze te selecteren.
      Auto,P,Tv,Av,M en wat scenes (portret,sport, etc)
      Daarnaast zit een multifunctioneleknop om de sluitertijd, diafragma, belichtingscompensatie, flitslicht enz enz. in te stellen.
      Janus.
      Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
      Enkele van mijn foto's

      Comment


      • #4
        Re: diafragma op superzoom of niet?

        Bij de meeste DSLR's bedien je toch ook het diafragma vanaf het toestel.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: diafragma op superzoom of niet?

          Klopt vandaag wordt het diafragma altijd wel electronisch geregeld ook bij een DSLR.

          Maar op zo'n compact heeft het diafragma instellen niet echt veel zin. de verschillen zijn daar eerder klein. Dit komt omdat er een hele kleine sensor inzit en een echte scherpte-diepte kan je daar niet mee instellen. Bij een compact zal bijna altijd alles scherp zijn op de foto.

          Dus bij die camera kan je dat beter op de automatische piloot laten staan. het is veel handiger om hier de sluiter in te stellen, en de camera het diafragma zelf te laten kiezen.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • #6
            Re: diafragma op superzoom of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Maar op zo'n compact heeft het diafragma instellen niet echt veel zin. de verschillen zijn daar eerder klein. Dit komt omdat er een hele kleine sensor inzit en een echte scherpte-diepte kan je daar niet mee instellen. Bij een compact zal bijna altijd alles scherp zijn op de foto.
            Dat is maar ten dele waar.
            Je scherptediepte wordt ondermeer bepaald door je ingesteld diafragma, maar ook door de afstand tot je onderwerp en de gebruikte brandpuntsafstand.
            Door de zeer beperkte instelafstand die mogelijk is bij macro (soms maar 1cm)
            en de soms vrij grote brandpuntsafstanden haal je daar een BG die vergelijkbaar is met die van een DSLR. Uiteraard vermindert dit effect naargelang de afstand tot je onderwerp vergroot.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: diafragma op superzoom of niet?

              Ik heb foto's gezien van Ixtus waar de scherptediepte zo mooi was gebruikt, dat ik het haast niet kon geloven, het hoofdonderwerp stons echt helemaal los.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: diafragma op superzoom of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Klopt vandaag wordt het diafragma altijd wel electronisch geregeld ook bij een DSLR.
                Bij de eerste Pana DSLR en dus ook dus de Leica ging dat gewoon nog met de diafragmaring, dat werd bij de testen nog zo benadrukt....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: diafragma op superzoom of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Bij de eerste Pana DSLR en dus ook dus de Leica ging dat gewoon nog met de diafragmaring, dat werd bij de testen nog zo benadrukt....
                  En maken ze nog lenzen met een diafragmaring?
                  Kunnen die dan ook het diafragma automatisch instellen?
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: diafragma op superzoom of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    En maken ze nog lenzen met een diafragmaring?
                    Kunnen die dan ook het diafragma automatisch instellen?
                    Het zou toch moeilijk fotograferen worden als je een camera ontwerpt voor lenzen met een diafragmaring en dan lenzen uitbrengt zonder die ring.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: diafragma op superzoom of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      En maken ze nog lenzen met een diafragmaring?
                      Kunnen die dan ook het diafragma automatisch instellen?
                      Bij lenzen met een diafragmaring kan (= moet) je deze ring dan 'blokkeren" op het kleinste diafragma (= grootste F waarde), zodat de body de "regeling" van het diadragma kan "overnemen".
                      Jan Akkermans
                      (BD1097BE)
                      Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: diafragma op superzoom of niet?

                        Bij veel Nikon lenzen kun je nog steeds de diafragma op de lens instellen. Sowieso alle primes dacht ik. Helaas verschuift het Nikkor spectrum steeds meer naar de gehate g-lenzen Dat zijn lenzen zonder diafragma instelring.

                        Pentax heeft ze ook nog wel. Minolta (Sony) en Canon zijn er mid jaren 80 met hun nieuwe vatting van afgestapt
                        Ik ben op zoek naar een MB-20.

                        Comment


                        • #13
                          Re: diafragma op superzoom of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                          Bij lenzen met een diafragmaring kan (= moet) je deze ring dan 'blokkeren" op het kleinste diafragma (= grootste F waarde), zodat de body de "regeling" van het diadragma kan "overnemen".
                          Dat hangt uiteraard van de camera af Ik vraag me af hoe dat nu met manuele lenzen op professionele body's gaat
                          Ik ben op zoek naar een MB-20.

                          Comment


                          • #14
                            Re: diafragma op superzoom of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                            Bij veel Nikon lenzen kun je nog steeds de diafragma op de lens instellen. Sowieso alle primes dacht ik. Helaas verschuift het Nikkor spectrum steeds meer naar de gehate g-lenzen Dat zijn lenzen zonder diafragma instelring.

                            Pentax heeft ze ook nog wel. Minolta (Sony) en Canon zijn er mid jaren 80 met hun nieuwe vatting van afgestapt
                            Vraagje om bij te leren

                            Kan je mij uitleggen waarom de mogelijkheid om het diafragma in te stellen op de lens beter is dan het in te stellen in de body?
                            Mvg Tim

                            Comment


                            • #15
                              Re: diafragma op superzoom of niet?

                              Hallo Hosta,

                              Ik ga hier ventjes off-topic als ik mag...

                              Vroeger was ik ook van plan om een Powershot te kopen (de S3) maar ik werd ervoor afgeraden wegens de barslechte zoeker. Je kijkt dus niet door de lens (zoals een D-SLR) maar je kijkt op een klein beelscherm die met een loep is vergroot. De resolutie op dit scherm is korrelig en onbruikbaar. De resolutie op het display is ook niet echt goed. Je hebt dus een handicap bij het komposeren van een foto.

                              Bekijk dit eens zelf in een fotowinkel en maak zelf je konklusies. Als je dochter geinteresserd is in fotografie, mischien is dan een Canon 400D een betere keuze? Dat is tenminste een echte kamera en ook zeker niet té groot. Wat je daarmee wel niet hebt is een grote zoom want de kitlens gaat maar van 18 tot 55mm.

                              Ik ben zelf maar een amateurke maar ik ben blij dat ik toen voor een Nikon D50 koos. Dat was tenminste een echte kamera i.p.v. een stuk speelgoed zoals een Powershot.

                              Ik hoop dat ik je niet heb doen twijfelen als je keuze al was gemaakt, dat was de bedoeling niet.

                              Ik wens je veel success met je keuze!

                              Beste groeten,

                              William

                              Oorspronkelijk geplaatst door hosta Bekijk bericht
                              Hallo allemaal,

                              Ik ben vrij nieuw hier, maar volg het forum wel al een tijdje. Ik heb een serieuze vraag voor de technisch aangelegden onder jullie. Ik zou graag een Powershot willen kopen voor mijn dochter. Deze camera's vermelden dat men het diafragma en de sluitertijd kan ingesteld worden naar keuze, net als bij een DSlR. Ik vroeg mij wel af waar dan die diafragmaring zich bevindt. Als ze geen diafragmaring hebben, hoe werkt het dan wel precies?

                              Zou iemand mij dit even kunnen uitleggen?

                              Groeten Hosta

                              Comment

                              Working...
                              X