Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 40dx en sony alfa 700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 40dx en sony alfa 700

    hallo

    een tijdje geleden een nikon 40dx gekocht voor mijn dochter met 2 lenzen
    een paar dagen later wint ze een sony alfa 700 met 16-105 lens
    aangezien ze er geen 2 nodig heeft, welk toestel behouden en welk verkopen?
    mijn dochter is journaliste maar wil dit combineren met fotografie

  • #2
    Re: nikon 40dx en sony alfa 700

    Mij lijkt het logisch de sony te houden, aangezien de d40x een instapmodel is en de sony meer professioneel. De prijs voor de bodys liegen er ook niet om.

    AL zijn er veel meer overwegingen waarschijnlijk, bv welke lenzen heb je er bij gekocht. Misschien bevalt de nikon haar veel meer qua ergonomie en dergelijke.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 40dx en sony alfa 700

      Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
      AL zijn er veel meer overwegingen waarschijnlijk, bv welke lenzen heb je er bij gekocht. Misschien bevalt de nikon haar veel meer qua ergonomie en dergelijke.
      Wat die andere mogelijke overwegingen betreft heb ik een vraag/opmerking (sorry dat ik gebruik maak van deze discussie, maar misschien is het ook nuttig voor de TS):

      Ik heb van Sony o.a. een MP3-speler en een GSM (Sony Ericsson). Beide toestellen hebben m.i. serieuze terkortkomingen qua ingebouwde software en/of benodigde hardware; om maar de meest in het oog springende te noemen (ik sla een aantal dingen over waar ik me aan dood erger):

      - voor de MP3-speler heb ik een speciaal, meegeleverd, USB-kabeltje nodig om het te verbinden met mijn PC, en ik moet die speciale software van Sony (de naam ontsnapt mij even) installeren en gebruiken om muziek op de MP3 te kunnen plaatsen.
      Mijn problemen daarmee zijn: 1) wat als ik dat kleine kabeltje kwijt geraak ? 2) die software werkt niet echt goed; het gebeurt bijvoorbeeld (te) dikwijls dat ze de MP3-speler niet "ziet", om van de functionaliteit maar te zwijgen.

      Alle andere MP3-spelers die ik ken kan je gewoon aan de PC koppelen met eender welk USB-kabeltje, of rechtstreeks in een USB-poort pluggen, en ze maken zich zichtbaar als een schijfstation, waarop je gewoon kan kopiëren, wissen, etc ...

      Dus: Sony heeft zijn eigen standaard ....

      - wat betreft de GSM is de software beneden alle peil (je kan zelfs geen telefoonnummers beheren op je PC); dat kon perfect met mijn oude Samsung van 4 jaar geleden en met de Nokia's van mijn kinderen: die hebben alle duidelijke, goed werkende software met alle mogelijkheden die je kan wensen; bij de Sony is ook de herkenning door de PC nogal twijfelachtig (en ik heb geprobeerd op meerdere PC's op verschillende plaatsen, en ik kan met software om: ik ben o.m. informaticus).

      Verder heeft Sony dan nog die memory-sticks, ook al een "standaard" waar bij mijn weten alleen Sony zich mee bezig houdt ipv Compact Flash of SD, wat ondertussen toch echte standaards zijn geworden.

      De vraag is dus: is Sony dezelfde weg aan het opgaan met zijn fototoestellen ?
      Indien dat zo is, dan is voor mij de keuze al gemaakt zonder dat ik ze moet bekijken ... (wat betreft GSM en MP3 is mijn beslissing al genomen: ik moet ze nog niet gratis hebben; de ergernis alleen al kost mij te veel, en voor al wat van Sony komt zal mijn maatstaf zijn hoezeer ze van algemeen aanvaarde standaards afwijken).


      Stefan.

      Comment


      • #4
        Re: nikon 40dx en sony alfa 700

        Kort antwoord? Neen

        Allereerst, in de Sony Alpha's kan je inderdaad de typische Sony geheugenkaarten steken (mits adapter), maar er past ook gewoon Compact Flash in. De kabel die je nodig hebt om rechtstreeks te verbinden tussen camera en PC is standaard (toch zeker van de Alpha 100, van de 700 weet'k het niet, ben nog aan't sparen om hem te kopen )

        Heb zelf nog geen problemen gehad met de software van Sony (voor de RAW files), alhoewel er wel veel meer opties zijn in de Photoshop RAW convertor.

        Ik heb ook een SonyEricsson GSM, zonder software-issues. Hangt misschien van het specifieke model af, mijn Z530 is een super toestelletje. Verder zijn de Sony Alpha 100 en 700 (voor zover ik weet) erg gebruiksvriendelijk (intuitieve bediening) in vergelijking met sommige andere merken.


        PS: als the TS de Sony Alpha 700 niet wil, ik ben kandidaat
        Mijn foto's en fractals
        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

        Comment


        • #5
          Re: nikon 40dx en sony alfa 700

          >Kort antwoord? Neen

          DAT is tenminste duidelijk ! In dat geval zou ik de sony in overweging nemen, maar ik denk dan weer aan mijn oude Olympus OM's ... bij Nikon blijven de meeste lenzen tenminste hun ding doen op de nieuwe toestellen ...


          >PS: als the TS de Sony Alpha 700 niet wil, ik ben kandidaat

          Ik was eerst, ik was eerst !!

          Comment


          • #6
            Re: nikon 40dx en sony alfa 700

            Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
            bij Nikon blijven de meeste lenzen tenminste hun ding doen op de nieuwe toestellen ...
            Bij Sony doen ook alle Minolta AF-lenzen hun werk nog steeds .
            Sony heeft de a-vatting onveranderd overgenomen.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: nikon 40dx en sony alfa 700

              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Bij Sony doen ook alle Minolta AF-lenzen hun werk nog steeds .
              Sony heeft de a-vatting onveranderd overgenomen.
              Dadelijk moet ik mijn vooroordelen nog laten vallen als het zo doorgaat !

              't is dat ik mijn gerief al heb

              Comment


              • #8
                Re: nikon 40dx en sony alfa 700

                Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                - voor de MP3-speler heb ik een speciaal, meegeleverd, USB-kabeltje nodig om het te verbinden met mijn PC, en ik moet die speciale software van Sony (de naam ontsnapt mij even) installeren en gebruiken om muziek op de MP3 te kunnen plaatsen.
                Mijn problemen daarmee zijn: 1) wat als ik dat kleine kabeltje kwijt geraak ? 2) die software werkt niet echt goed; het gebeurt bijvoorbeeld (te) dikwijls dat ze de MP3-speler niet "ziet", om van de functionaliteit maar te zwijgen.

                Alle andere MP3-spelers die ik ken kan je gewoon aan de PC koppelen met eender welk USB-kabeltje, of rechtstreeks in een USB-poort pluggen, en ze maken zich zichtbaar als een schijfstation, waarop je gewoon kan kopiëren, wissen, etc ...

                Dus: Sony heeft zijn eigen standaard ....
                Dus de iPOD, de meest verkochte en geloofde, deugt ook niet? Heeft dezelfde "problemen", dit zijn geen tekort komingen, maar gewoon keuzes, soms ook gewoon te maken met copyright van de gekocht mp3's. Ik vind het ook niet handig van de iPOD, maar het is wel een fijn apparaat als die eenmaal geladen is met muziek.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 40dx en sony alfa 700

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dus de iPOD, de meest verkochte en geloofde, deugt ook niet? Heeft dezelfde "problemen", dit zijn geen tekort komingen, maar gewoon keuzes, soms ook gewoon te maken met copyright van de gekocht mp3's. Ik vind het ook niet handig van de iPOD, maar het is wel een fijn apparaat als die eenmaal geladen is met muziek.
                  Of de iPod deugt of niet, weet ik niet, maar ik heb een lichte aversie van firma's die hun eigen "standaards" opleggen, zijnde dan standaards die NIET door de markt gevolgd worden. Apple is inderdaad wat mij betreft ook in dat bedje ziek, maar begrijp me niet verkeerd: ik vind bijv. een Apple computer van de mooiste die er zijn, en ik wil best aannemen dat ze heel goed zijn, maar hoe dikwijls hoor ik Apple-gebruikers niet vragen over eender welke software "bestaat het ook voor Apple ?".

                  Ik begrijp wel dat vernieuwing alleen maar mogelijk is wanneer iemand durft af te wijken van zgn. gevestigde standaards, maar het moet ook functioneel iets nieuws zijn, en ik zie functioneel geen verschil tussen een CF-card, een SD-card, een xD-kaart, een memory-stick en weet ik wat nog meer: ze doen allemaal hetzelfde.

                  Ik had het over bij de MP3 over het apparaat dat dikwijls niet herkend wordt door de software van Sony zelf, sofware die nodig is om sowieso eender welk geluid op de player te kunnen zetten.
                  Dat dit alleen maar kan met een speciaal kabeltje en met die speciale software dwingt me in een keurslijf dat me niet aanstaat; ieder moet daar maar zijn eigen keuze in maken, maar ik hou het bij het gewone: inpluggen, schijfstation kiezen en je ding doen.
                  Als de software van Sony de met het kabeltje van Sony aangesloten hardware van Sony niet of maar met herhaalde malen in- en uittrekken of aan- en uitklikken of de- en herinstalleren herkend (ik overdrijf het nu misschien een beetje), dan is er toch een probleem wat mij betreft ...

                  De MP3-player zelf werkt goed éénmaal dat het geluid er op staat, daar niet van; de ergonomie is inderdaad een keuze, waarvan ik zelf over had kunnen beslissen vóór ik 'm kocht of het mij zou liggen of niet, maar dat kabeltje en die software kan je niet op voorhand testen ..

                  Om on-topic te blijven: indien de TS, zoals nu, de kans heeft om dat soort problemen te testen (aangezien hij in het bezit is van de twee toestellen), dan vond ik het nuttig om hem te wijzen op een probleem dat MISSCHIEN bestond, afgaande uit ervaring die IK had met andere toestellen van hetzelfde merk. Ik heb verder geen echt probleem met Sony in het algemeen: hun TV's en Handycams zijn wat mij betreft prima in orde, en ik hoop het dan ook maar van hun fototoestellen.

                  Comment

                  Working...
                  X