Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat vragen als beginneling?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat vragen als beginneling?

    Ben pas 2 maanden met de D80 bezig.

    Dus geen pro ,


    maar als men al gevraagd wordt voor foto shoots

    wat kan men dan vragen ? ( afspraken , geld , voorwaarden om de foto's te gebruiken als portfolio )
    Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

  • #2
    Re: wat vragen als beginneling?

    Valentino....

    voor je denkt geld te vragen... denk ik dat er meer nodig is dan 2 maanden met de D80" te spelen....

    'k heb je web even bekeken en eerlijk gezegd word k er niet wild van...

    er zit potentieel in, maar neem één goeie raad aan: oefening baart kunst!

    zoek een paar goeie modellen uit...maak een mooie portfolio en denk dan nog eens over vergoedingen.

    Werk met je modellen op basis van TFCD of TFP, maak een duidelijk contractje en probeer boven de 18 jarigen te blijven....

    Na een half jaar of een jaar zal je web r helemaal anders uit zien!
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Re: wat vragen als beginneling?

      "your 10.000 first pics are probably your worst" is mijne favoriete quote .. begin eerst op TFCD basis te werken om het te leren en een portfolio op te bouwen.

      Als je geld vraagt zijn de verwachtingen en de verplichtngen ook hoger. een goede naam, daar moet je dagelijks aan verder werken, een slechte naam heb je als fotograaf sneller dan je wilt .. een geflopte opdracht is niet iets dat je in je beginperiode als betaalde fotograaf wilt meemaken

      Comment


      • #4
        Re: wat vragen als beginneling?

        Ik had een advertentie geplaatst , foto's op cd ( ftcd dus ).

        "En mensen vragen , wat vraagt u.= "

        1"Als ik enkel benzine zou vragen bv 20 € en toestemming voor de foto's te gebruiken ,voor mijn portfolio."

        is dat teveel van het goede dan ?

        2had ik beter gezegd ( omdat ik weet dat ik geen hoog niv. heb ) ik kom gratis?

        .....

        3 Als ik al iets heb afgesproken, kan ik beter zeggen, ik hoef die benzinegeld niet meer, omdat ik weet dat ze profesioneel gaan overkomen ?


        Het is moeilijk ,se

        Het moeilijkste is dat, bij de advertenties, zelfs gewone mensen, geld vragen.

        groetjes
        Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

        Comment


        • #5
          Re: wat vragen als beginneling?

          'k heb je web even bekeken en eerlijk gezegd word k er niet wild van...

          er zit potentieel in, maar neem één goeie raad aan: oefening baart kunst!


          Hoe bedoel je ermee, qua compositie, omkadering, modellen of .......

          ( btw... praktisch alle foto's zijn met een kodak P850 genomen )
          Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

          Comment


          • #6
            Re: wat vragen als beginneling?

            werk verder gratis , enkel dat je de foto's mag gebruiken voor je portfolio.

            ps: foto's ook niet zoooo goed (op je webstek) om veel geld voor te vragen. Maar , oefening baart kunst ( ik kan het ook niet hoor )
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • #7
              Re: wat vragen als beginneling?

              nee, ik heb tot nu toe nooit geld gevraagd ( ik weet dat ik als beginneling ondermaats ben )

              maar vraag was, als je geld zou vragen, juist voor de benzine, is da gerechtvaardig?

              hmm......is ook stom , mvr ik kom voor 5 euro een fotoshoot doen
              Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

              Comment


              • #8
                Re: wat vragen als beginneling?

                Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
                nee, ik heb tot nu toe nooit geld gevraagd ( ik weet dat ik als beginneling ondermaats ben )

                maar vraag was, als je geld zou vragen, juist voor de benzine, is da gerechtvaardig?

                hmm......is ook stom , mvr ik kom voor 5 euro een fotoshoot doen
                idd klinkt dom , vraag daarom niets

                en zeg ge zijt zo mooi dat ik je met plezier op de foto zet
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment


                • #9
                  Re: wat vragen als beginneling?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
                  maar vraag was, als je geld zou vragen, juist voor de benzine, is da gerechtvaardig?
                  Dat vind ik toch van wel. Als iemand je vraagt en die weet wat je kunnen en laten is en je moet door hun toedoen kosten maken, Het is niet meer dan logisch dat je bijvoorbeeld verplaatsingskosten en eventueel de cd's waar je foto's op zet vergoed krijgt. Anders werk je niet alleen gratis maar mag je er nog voor betalen ook.
                  Groetjes Steco

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat vragen als beginneling?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                    Anders werk je niet alleen gratis maar mag je er nog voor betalen ook.
                    En ik maar denken dat het over een hobby ging...
                    Als je gaat tennissen, laat je dan ook je benzine, het wassen van je kledij, het verslijten van racket en ballen vergoeden...?

                    Als je goed genoeg bent, én de nodige kennis en ervaring hebt, en je denkt er over om het als (gedeeltelijke) broodwinning te doen, stel jezelf dan wettelijk in orde en reken wat je denkt waard en verkoopbaar te zijn.

                    Maar zo lang je beginneling bent... komaan mensen, waar zijn we dan nog mee bezig..?

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat vragen als beginneling?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                      Maar zo lang je beginneling bent... komaan mensen, waar zijn we dan nog mee bezig..?
                      Ook mijn gedacht, ik vraag niks, vind het al een eer als ik hier en daar fotos mag en kan nemen, enkel en alleen om die leercurve omhoog te krijgen. Als je geld wil vragen moet je ook rekening houden met sociale en fiscale wetgevingen ... zwartwerk wordt duur beboet.

                      Wat mij betreft, ik hoef er niks op te verdienen, als beginneling wil ik ervaring opdoen en plezier beleven in het nemen van fotos, zonder diverse verplichtingen, voor mij is en blijft het een hobby.

                      my point of view

                      groeten
                      Pascal
                      BMW_Pilot
                      . . : Nikkon D80 17-135mm / 50mm 1.8 / 105mm 2.8 VR / SB800 : : . .
                      Manfrotto 190XB + 322RC2

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat vragen als beginneling?

                        Hetzelfde hier...vraag nooit geld om foto's te nemen. Het is uiteindelijk een hobby.

                        JanMetDePet
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat vragen als beginneling?

                          Het is een kwestie van vraag en aanbod... wat ga je geven voor wat je vraagt ?

                          Bij mij is alles gratis, behalve die dingen die me zelf ook geld kosten, zoals afdrukken. Hoe noemen ze dat ook al weer... "een hobby".

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat vragen als beginneling?

                            bedankt voor de reacties.

                            Het is niet de bedoeling ,van mij om rijk te worden.
                            Gewoon, benzine ( 1 keer voor de fotoshoot, 2de keer voor de cd te bezorgen) en de cd zelf .

                            maar, zoals met alles, iedere reacties ( tot nu toe ) heeft gelijk.

                            Daarom is het ook zo moeilijk , hehe
                            Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat vragen als beginneling?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
                              Ik had een advertentie geplaatst , foto's op cd ( ftcd dus ).
                              die snap ik nie goed

                              waarvoor had je dan een advertentie geplaatst?

                              wil je een zaak starten dan? of zoek je gewoon modellen?

                              als je een zaak wil starten...zorg dan dat je met alles in orde bent (boekhouding, BTW-nummer, sociale zekerheid en dergelijke)

                              als je modellen zoekt voor je portfolio... daar zijn sites voor te vinden waar je perfect je ding zal vinden zonder een enkel probleem! En werk dan inderdaad gratis... je zal perfecte mensen vinden om een mooie portfolio uit te bouwen. Zij vragen jou enkel de CD en jij krijgt er hun dienst voor terug...

                              en de benzine...we moeten allemaal rijden voor onze hobby zoals al gezegd werd
                              some toys 4 big boys
                              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                              Comment

                              Working...
                              X