Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze tussen 2 camera's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze tussen 2 camera's

    Om de vraag maar kort en krachtig te stellen:
    Welke camera is beter?

    De Kodak C713:


    De Pentax S40:


    Bij de C713 gebruik ik herlaadbare GP batterijen (2600mAh)
    Bij de S40 gebruik ik herlaadbare Pentax batterijen (2500mAh)

    Bij de C713 gebruik ik de volgende geheugenkaarten:
    Sandisk Xtreme III 1Gb (20mb lees, 20Mb schrijfsnelheid)
    Memory2go 2Gb (5mb lees, 1,5Mb schrijfsnelheid)

    Bij de S40 gebruik ik deze kaartjes:
    Kingston 512mb (5mb lees, 1,5Mb schrijfsnelheid)
    Apacher 2gb (23mb lees, 15Mb schrijfsnelheid)

    Voordelen per camera:

    Kodak C713:
    3Mp meer pixels
    2x Digitale zoom meer
    Iso waarde hoger
    Sluitertijd korter
    5Mb meer intern geheugen
    10cm grotere flits
    Iets betere lens
    2,4'' LCD display

    Pentax S40:
    Kleiner
    Lichter
    Histogram
    1,6'' LCD display
    Autofocus
    Optische en digitale zoeker
    Last edited by fotoamateurvragen; 6 januari 2008, 13:27.

  • #2
    Re: Keuze tussen 2 camera's

    Van beide camera's kan ik geen degelijk testverslag terugvinden, ik kan dus onmogelijk zeggen welke de beste is.
    Ik zie wel dat geen van beiden beeldstabilisatie heeft, en dat is wel degelijk een heel nuttige functie.

    Ik vraag mij af waarom je in de ene camera GP-akku's wil gebruiken en in de ander Pentax.
    Beide camera's werken op AA-akku's, en dan maakt het niet uit welk merk of type je gebruikt, zolang ze maar een grote capaciteit hebben (in mijn auto mag ik ook elk merk akku steken, als ze er maar in past, ik zal geen verschil merken tijdens het rijden).

    Hetzelfde geldt voor de geheugenkaartjes, een Sandisk Extreme III presteert alleen maar beter in apparatuur die snel genoeg is, het geld dat je meer uitgeeft aan zo'n kaartje is dus eigenlijk nutteloos. Alleen als je met een heel snelle kaartlezer werkt zal je tijden het overzetten van de foto's naar de pc wat verschil merken.
    Met de goedkopere en tragere kaartjes werkt elke compact perfect, die wordt niet plots supersnel als je er een heel snel kaartje insteekt...

    Maak het dus niet moeilijker dan het is...

    De laatste maanden heb ik tussen de tests van compacte betaalbare toestellen maar 1 toestel gezien dat er wat bovenuit steekt, omdat de beeldkwaliteit voor die prijs iets beter is dan bij de concurrentie, en dat is de Canon A570 IS:
    Over the years Canon's A series of budget priced compact cameras has grown to a considerable line-up of now nine models, developing along the way from simple 'point and shoot' entry-level models into fully featured enthusiast models for the photographer wanting a decent level of photographic control at an affordable price. Back in February Canon announced another addition to the range in the shape of the Powershot A560 and A570 IS - twin replacements for the A540 (and the latest in a succession of models going back to the A75). The cameras are almost identical, with the A570 IS sporting optical image stabilization as an extra (the A570 IS is actually the lowest priced A series camera with this feature). So let's find out if the A570 IS is capable of continuing the success of its predecessors, starting, as ever, with the headline features.


    Die werkt ook met AA-akku's en SD geheugenkaartjes, en de beeldstabilisatie zou volgens de test ook heel goed werken...
    Steek daar een degelijk setje oplaadbare akku's in (en neem een reserve setje mee), en een SD geheugenkaartje met voldoende capaciteit, en je kan direkt beginnen met foto's maken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Keuze tussen 2 camera's

      In de C713 zit wel een beeldstabilitsator

      En is autofocus niet herzelfde

      Comment


      • #4
        Re: Keuze tussen 2 camera's

        Oorspronkelijk geplaatst door fotoamateurvragen Bekijk bericht
        In de C713 zit wel een beeldstabilitsator
        nope, toch niet...

        (elektronische beeldstabilisator is GEEN stabilisator maar gewoon een marketing truukje)

        en AF is verschillend? dat zal niet meteen een groot verschil maken

        maar ik gok toch dat de kodak het beter zal doen, groter scherm en meer megapixels geven toch al een beetje de indruk dat de kodak van een iets betere (duurdere) klasse is

        (maar n°2) ik zou niet voor één van deze twee gaan. Ik zou eerder voor een toestel gaan zoals Black Bandit voorstelt (canon a570 IS), die gaat het zonder twijfel beter doen dan die andere twee
        Last edited by Matthias; 6 januari 2008, 20:57.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Keuze tussen 2 camera's

          Bij elektronische beeldstabilisatie wordt de iso gewoon opgevoerd, en dan krijg je onbruikbare foto's met héél veel ruis.
          Het is inderdaad een truukje (zeg maar leugen) om klanten te lokken die wel ergens iets gehoord hebben over beeldstabilisatie, maar die niet weten dat het in dit geval niets zal verbeteren aan de kwaliteit van de gemaakte foto's.

          Echte mechanische beeldstabilisatie (in de lens of op de sensor) is wel degelijk heel nuttig, die "elektronische beeldstabilisatie" is niets waard...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Keuze tussen 2 camera's

            En wat doet autofocus dan precies?

            Comment


            • #7
              Re: Keuze tussen 2 camera's

              Oorspronkelijk geplaatst door fotoamateurvragen Bekijk bericht
              En wat doet autofocus dan precies?
              automatisch focusssen
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Keuze tussen 2 camera's

                Echt waar joh, zoiets vermoedde ik al

                Maar werkt dat in de praktijk een beetje goed?

                Comment

                Working...
                X