Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instelling bij vuur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instelling bij vuur?

    Hoi,

    Vanavond is het kerstboomverbranding op het strand en er zit een kans in dat mijn vriendin en ik eens gaan zien (beetje van het weer afhangen)
    Heeft er iemand tips hoe je daar nu best foto's van neemt.
    Omstandigheden: donker maar fel licht van de vlammen.

    Ik neem foto's met men FZ50. Ik had zitten denken om grote sluitertijd te nemen en diafragma klein (grote opening) houden met ISO op 100.
    Is dit een goede redenering of zullen de foto's te fel zijn? en hoe stel je eigenlijk scherp (maw op wat? en AF of MF)

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Grtz
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

  • #2
    Re: instelling bij vuur?

    Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht
    Ik had zitten denken om grote sluitertijd te nemen en diafragma klein (grote opening) houden met ISO op 100.
    Is dit een goede redenering of zullen de foto's te fel zijn? en hoe stel je eigenlijk scherp (maw op wat? en AF of MF)
    Je gebrukt nogal vreemde termen. Sluitertijd is kort of lang, met "groot" heb ik geen idee wat je bedoelt, temeer omdat je met diafragma ook niet duidelijk bent: een klein diafragma heeft namelijk een kleine opening. Je bedoelt misschien 'kleine diafragmawaarde' maar 'klein diafragma' is iets heel anders.

    Dat gezegd hebbend: ik zou op de vlammen scherpstellen (hoe verzin ik het, he) en een redelijk korte sluitertijd nemen. Vlammen bewegen nogal snel en je wilt neem ik aan toch geen wazige vlekken. Het te kiezen diafragma hangt af van de omstandigheden maar kan redelijk groot zijn (kleine scherptediepte), de ISO af laten hangen van wat de combinatie van sluitertijd en diafragma oplevert. Je hebt een digitale camera, he, dus je foto en histogram telkens controleren na wat proeffoto's.

    Het is wel geen kerstboom maar met 1/800 zie je toch al beweging in het topje van de vlam: http://www.pbase.com/lschell/image/53356737

    Comment


    • #3
      Re: instelling bij vuur?

      Ik heb al een paar keer foto's gemaakt van een kerstboomverbranding, en dan staat de camera gewoonlijk wel op iso 800, AV stand, met het diafragma ver open.

      Om de vlammen goed weer te geven heb je inderdaad een vrij korte sluitertijd nodig, omdat er veel beweging inzit. Wil je veel details in de vlammen, dan kan je dat dus alleen met een korte sluitertijd.

      Als je personen in beeld wil brengen, samen met de vlammen, dan moet je ook op de hoge iso-waarden werken, in de AV-stand, diafragma ver open, en dan gebruik je de flitser als invulflits. Op die manier blijf je de vlammen ook nog goed zien.

      Let ook op de lichtmeting, om de vlammen niet te overbelichten kies je best voor lichtmeting met de nadruk op het midden, bij de matrix-meting heb je kans dat de vlammen overbelicht worden, zeker als er voor de rest veel "zwart" in de foto zit.

      (Hopelijk schrijf ik dit nog op tijd, want het wordt al een beetje donkerder.)
      Last edited by Black B@ndit; 6 januari 2008, 16:11.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: instelling bij vuur?

        Bedankt voor de tips, jammergenoeg heb ik ze niet kunnen gebruiken. Zijn er nooit geraakt (Volgende keer beter é)

        @Leonidas: twas idd niet echt duidelijk sorry. Kbedoelde diafragmagetal klein = grote opening. Maar uiteindelijk bleek mijn denkweg niet de juiste.

        Grtz
        'Keep on Clicking'
        Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

        Comment

        Working...
        X