Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluiterprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluiterprobleem

    Ik merk al enige tijd dat ik vrij dikwijls onscherpe foto's krijg. Dit met mijn S2pro, terwijl ik vroeger zelden een onscherpe foto schoot met mijn D50.

    Enkel in fel zonlicht, tegen een zeer snelle sluitertijd, slaag ik er in om een scherpe foto te maken. Zels toen ik gisteren als test een boek aan het fotograferen was (het was misschien een backfocus probleem) bleek dat de hele foto nooit scherp was, en dit op f5,6 op mijn nikkor 50mm f1,8! Ik had een sluitertijd van 175 en een iso waarde van 200.

    Is mijn sluiter versleten?
    Zo ja, is het mogelijk om dit te repareren?


    Mvg,

    Piet Deyaert

    (mijn excuses dat ik geen voorbeeld kan laten zien, heb geen idee hoe ik dit zou moeten doen!)

  • #2
    Re: Sluiterprobleem

    Oorspronkelijk geplaatst door pietdeyaert Bekijk bericht
    Ik merk al enige tijd dat ik vrij dikwijls onscherpe foto's krijg. Dit met mijn S2pro, terwijl ik vroeger zelden een onscherpe foto schoot met mijn D50.

    Enkel in fel zonlicht, tegen een zeer snelle sluitertijd, slaag ik er in om een scherpe foto te maken. Zels toen ik gisteren als test een boek aan het fotograferen was (het was misschien een backfocus probleem) bleek dat de hele foto nooit scherp was, en dit op f5,6 op mijn nikkor 50mm f1,8! Ik had een sluitertijd van 175 en een iso waarde van 200.

    Is mijn sluiter versleten?
    Zo ja, is het mogelijk om dit te repareren?


    Mvg,

    Piet Deyaert

    (mijn excuses dat ik geen voorbeeld kan laten zien, heb geen idee hoe ik dit zou moeten doen!)
    Een versleten sluiter geeft geen onscherpe foto's.
    Mogelijk een focusprobleem....

    Comment


    • #3
      Re: Sluiterprobleem

      mocht je sluiter defect zijn, dan zou ik dit eventjes testen met een andere lens. Mogelijk is er ook een probleem met de scherpstelling in de lens.

      Comment


      • #4
        Re: Sluiterprobleem

        Met de lens geen probleem, heb er zonet ook mijn 80-200 opgezet én mijn 28mm. Het probleem doet zich niet constant voor, volgens mij is het een kwestie van geluk. Geluk dat de sluiter eens wél doet wat ik vraag?

        Comment


        • #5
          Re: Sluiterprobleem

          Oorspronkelijk geplaatst door pietdeyaert Bekijk bericht
          Met de lens geen probleem, heb er zonet ook mijn 80-200 opgezet én mijn 28mm. Het probleem doet zich niet constant voor, volgens mij is het een kwestie van geluk. Geluk dat de sluiter eens wél doet wat ik vraag?
          maar gebeurd dit dan ook bij de andere lenzen ?

          Comment


          • #6
            Re: Sluiterprobleem

            AF-Sensoren eens in de camerahuis reinigen?? Dit doet soms wonderen. (Als je op veel vuile plaatsen komt zit er soms een bruine waas op)
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: Sluiterprobleem

              Het gebeurt inderdaad ook bij andere lenzen, zou het kunnen dat de sluiter slechts af en toe juist (dus tegen de gekozen sluitertijd) sluit?

              Comment


              • #8
                Re: Sluiterprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door pietdeyaert Bekijk bericht
                Het gebeurt inderdaad ook bij andere lenzen, zou het kunnen dat de sluiter slechts af en toe juist (dus tegen de gekozen sluitertijd) sluit?
                Dat is mogelijk, maar en goede reinigingsbeurt kan wonderen doen. Je kan dit zelf, maar kan deze ook bij de handelaar laten reinigen. De contacten tussen lens en body zou ik ook eens reinigen.

                Comment


                • #9
                  Re: Sluiterprobleem

                  Als de belichting correct is (daarover lees ik hier niets), dan zou de sluiter toch juist moeten werken.
                  Met sluiter die blijft hangen zal je eerder een half belichte of een volledig zwarte foto krijgen, de sluiter dient voor de belichting, die heeft geen invloed op de scherpte van de foto.

                  Als de foto's geregeld op een verkeerd punt scherp zijn, en dat is met alle lenzen, dan vermoed ik dat er iets mis is met de scherpstel-sensor.

                  Maar als de omstandigheden niet zo goed zijn (weinig licht), dan zou ik eerder denken aan een te lange sluitertijd. Maak eerst eens wat testfoto's met de camera op statief, en gebruik de zelfontspanner (timer) of een afstandsbediening. Als dan de foto's nog onscherp zijn, dan is er wat mis met het AF-systeem.

                  "bleek dat de hele foto nooit scherp was, en dit op f5,6 op mijn nikkor 50mm f1,8! Ik had een sluitertijd van 175 en een iso waarde van 200."

                  Was de sluitertijd 1/175sec? (dat lijkt mij een eigenaardig getal...)
                  Last edited by Black B@ndit; 4 januari 2008, 21:16.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X