Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

helderheid foto's (analoge slr)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • helderheid foto's (analoge slr)

    Hoi iedereen,

    sinds enige tijd bezit ik een (weliswaar analoge) canon eos. Na het nemen van enkele rolletjes ben ik echter nog altijd niet tevreden over het resultaat. Hoewel de foto's dikwijls heel scherp zijn, vind ik ze wat 'dof' of niet helder genoeg. (Het is vrij moeilijk om uit te leggen, maar bv. rood ziet er niet diep rood genoeg uit, of toch niet zoals ik het zou wensen). Bovendien zien foto's in het donker en/of met een langere sluitertijd er vrij korrelig uit...

    Ik vroeg me af als dit ligt aan mijn instellingen van sluitertijd en diafragma (en zo ja, hebben jullie enkele tips om 'stralender' foto's te maken), of ligt het aan de kitlens (ef 28-90mm f:4-5,6) (en zo ja: biedt een meer lichtsterke lens dan een oplossing?)?

    Enkele tips om meer heldere foto's te krijgen zal ik erg waarderen! Ik weet dat dit een forum is voor digitale fotografie, maar fora voor analoge fotografie zijn nu eenmaal moeilijk te vinden...

    Bedankt!
    Koen

  • #2
    Re: helderheid foto's (analoge slr)

    Eén tip kan ik je in ieder geval wel geven, probeer eens een polarisatie-filter uit, om de kleuren wat meer te verzadigen. Je kunt ook heldere beelden verkrijgen door een halve stop overbelichting toe te passen. Maar kijk uit voor witte vlakken, daarin loopt de doortekening snel dicht.
    Verder is het nog een belangrijke keuze welke film je gebruikt. Diverse merken geven nu eenmaal andere resultaten.
    Mijn voorkeuren waren de laatste jaren Fuji-film en afwerken bij de Hema
    Groets, Gerhard
    Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

    Comment


    • #3
      Re: helderheid foto's (analoge slr)

      Koen,
      is het mogelijk voor jouw om een foto hier te plaatsen? (inscannen)
      Welk merk en type film gebruik je en heb je al ander type films gebruikt?
      Wat zijn de instellingen van de camera en welk type EOS camera heb je?

      Hoe meer info je hier aangeeft, hoe makkelijker het is om een conclusie te maken
      Always on the move for some action.

      http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

      Comment


      • #4
        Re: helderheid foto's (analoge slr)

        Beste Koen,

        een kleurennegatieffilm kan (zoals reeds door Thor vermeld) bij een normale lichtomvang van 5 à 6 stops, inderdaad wel enige overbelichting verdragen. Standaard belichtte ik 1/2 tot 1 stop over (de ISO-waarde van bv. een 200 ISO-film werd op 150 of 125 ISO gezet).

        Nota: bovenstaande geldt trouwens ook voor zwartwitfilm. Iets overbelichten om nog enige doortekening in de donkere partijen te hebben.

        Het probleem van de 'korrel in de donkere gedeelten' ontstaat deels door onderbelichting en zal bijgevolg ook verbeteren door die overbelichting.

        Wat de intensiteit/verzadiging van de kleuren betreft: waarschijnlijk moet je een beetje zoeken naar het juiste filmtype. Ik ken de recentste filmtypes niet meer, maar vroeger had je bv. bij kodak éénzelfde filmtype doch met 3 verschillende gradaties (bv. een cool/warm of normal versie).

        Alvast succes.

        Guy
        www.guydewestelinckfotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: helderheid foto's (analoge slr)

          Bedankt voor deze reacties!

          @Rien: Ik gebruik een canon eos 300 (voelt goedkoop aan, maar ik denk dat het niet aan mijn camera kan liggen bij een analoog toestel?) Ik heb niet meteen een scanner bij de hand, misschien kan ik later één trachten in te scannen. Qua instellingen heb ik reeds verschillende diafraga-openingen en sluitertijden getest...

          Het type film dat ik gebruik is van Spector, met een ISO-waarde van 200 (met als reden dat je die gratis krijgt per ontwikkelde film...) Raden jullie een beter type aan?

          Dus als ik het goed begrijp zijn de voornaamste tips: op mijn camera een lagere ISO waarde instellen, en bij het nemen van mijn foto's telkens ong. een halve stop overbelichten? (of hoeft dit niet meer wanneer ik een lagere ISO instelde?)

          Zou een lichtsterkere lens ook helpen of dient zo'n lens vooral voor donkerdere situaties?

          In ieder geval erg bedankt!
          Koen

          Comment


          • #6
            Re: helderheid foto's (analoge slr)

            Hallo Koen en ook voor iedereen,

            vanwaar ben je ongeveer ???

            Als dat nu in uw profiel vermeldt stond, kon ik U uitnodigen om bij mij een glas te komen drinken op het Nieuwe Jaar.

            Na een uurtje (of langer) ging je terug naar huis, geen dorst meer, geen honger meer en al uw foto's ingescand.

            Groetjes en voor U en ook alle andere, nog de beste wensen voor 2008.
            Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
            Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

            BD0460BE

            Comment


            • #7
              Re: helderheid foto's (analoge slr)

              Hoi Bacchus,

              Ik ben van Ieper, helaas wat te ver dus Bovendien zit ik momenteel in mn blokperiode, met m'n fototoestel als ontspanning tussendoor...
              Bedankt voor de wensen, en aan iedereen trouwens ook een goed 2008 gewenst!

              Koen

              Comment


              • #8
                Re: helderheid foto's (analoge slr)

                Verplaatst naar geschikter forum : van "beginnershoek" naar "algemeen"
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: helderheid foto's (analoge slr)

                  Lichtsterke lens heeft hier niets mee te maken: een correcte belichting wordt bepaald dmv een juiste combinatie van diafragma, sluitertijd en iso. tenzij je niet meer uit de hand kan fotograferen (door een te lage sluitertijd) kan een lichtsterke lens een oplossing bieden.

                  ik werkte vroeger altijd met kodak portra films, te verkrijgen in verschillende gevoeligheden en saturaties: VC (vivid color), NC (neutral color). ga eens kijken op hun website.

                  zoals al vermeld kan het geen kwaad om negatief wat over te belichten, volgende stappen zijn mogelijk (niet combineren):
                  -of je stelt een lager iso waarde in bvb 320 bij gebruik van 400 iso
                  -of je stelt je belichtingscompensatie in op +0,5, +0,7, +1,0
                  -of je gaat alles manueel instellen (diafragma en sluitertijd) en belicht tussen een halve en een hele stop over, op de meting.

                  hopelijk ben je hier iets mee
                  succes met de examens
                  Steven

                  Comment


                  • #10
                    Re: helderheid foto's (analoge slr)

                    Koen,
                    ik ken Spector ook omdat bij mij in het dorp ook een afdrukpunt hebben.
                    In de tijd dat ik nog analoog werkte heb ik hier ook een enkele maal gebruik van gemaakt, maar telkens overkwam mij het zelfde probleem.
                    Koop eens een goede filmrol en laat deze eens afdrukken bij een fotovakzaak.
                    Ik verwacht dat je probleem dan verholpen is.
                    Always on the move for some action.

                    http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: helderheid foto's (analoge slr)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rien Willems Bekijk bericht
                      Koop eens een goede filmrol en laat deze eens afdrukken bij een fotovakzaak.
                      Lijkt mij ook. Als ik iets goedkoop of zelfs gratis kan krijgen dan gaan er bij mij altijd alarmbellen rinkelen. Dan vraag ik me af waarom dat het goedkoper of gratis is. Dan stel ik vast dat dat vaak te maken heeft met slechtere kwaliteit. Ik geef dan liever wat meer geld uit.
                      Last edited by Leonidas; 7 januari 2008, 10:32.

                      Comment


                      • #12
                        Re: helderheid foto's (analoge slr)

                        Ok, bedankt iedereen voor deze tips! Zodra ik kan zal ik opnieuw een rolletje volschieten en de resultaten vergelijken.

                        Groeten,
                        Koen

                        Comment

                        Working...
                        X