Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

    Hey Allemaal!

    Ik heb een tijd terug de canon powershot S2 IS aangeschaft.
    Lekker apparaatje en heb er schitterende natuur foto's en super macro foto's meegemaakt.

    Veel verstand heb ik er niet van, met sluitertijden etc, en heb al heel veel artikelen er over gelezen maar echt wijzer kom ik er niet uit.

    Als ik m de ene kant op zet gaat ie wel sneller de foto maken, maar worden de foto's weer donkerder, als ik m op auto zet heb ik veel te veel beweging er in.

    De dieren die ik wil fotograveren zijn gerbils (woestijnratten).
    Ze zitten geen moment stil, en zijn binnen enkele seconden weg gedoken.
    Dus het is belangrijk dat ze net dat ene moment dat ze stil zitten dat er dan ook meteen een foto word gemaakt.

    Flits erbij vind ik niks, al weet ik dat je dan wel het onderwerp bevriest of hoe je dat ook noemt.

    Hoe kan ik de instellingen het beste zetten?
    de foto's worden overdag gemaakt, in de huiskamer met buitenlicht (voor het raam maak ik de foto's)

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

    Ik denk dat in uw geval een flits de enigste oplossing is ze..
    Je kan ook uw iso hoger zetten, maar dan heb je last van meer ruis hé

    Comment


    • #3
      Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

      Er zullen toch wel meer oplossingen zijn?
      Je zien zoveel mooie foto's waarvan de objecten ontzettend bewogen zijn, maar dat op de foto niet te zien is, dan moet dat hiermee ook lukken.

      Comment


      • #4
        Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

        We moeten met onze camera!s wel realistisch zijn.(ik heb de S5)
        Opnames van bewegende opjecten met weinig licht lukt niet zo erg goed.
        Dus zul je voor meer licht moeten zorgen, een paar spots of toch flitsen.
        Wat ook goed helpt is een "diffuser" op je flits zetten.

        Massa's info vind je ook op het S2,S3,S5 forum

        Zie hier mijn diffuser:
        Janus.
        Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
        Enkele van mijn foto's

        Comment


        • #5
          Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

          Ik heb vorige maand uw S2 opvolger Canon Powershot S3 IS verkocht, zal eind Januari een EOS400D kopen (of opvolger, tezien wat ze uitbrengen op deze beurs).

          Als je niet veel weet van sluitertijden, best op Sport zetten of Continous Shooting. Wel kan dit enkel bij goed licht. Snel fotos maken in het donker met een compactcamera.... vergeet het maar, sensor te klein en lens niet goed genoeg...

          Zat ook aan m'n limiet met de Powershot, ben tevreden dat ik hem nog kwijtraakte, om me te verdiepen in 'echte' fotografie.
          De Powershots zijn wel leuk als speelgoed dat je eens alles kan testen zoals macro,... maar compactcamera's zijn zoals de naam het zegt gemaakt voor je broekzak, compact, en weinig professioneel....

          Comment


          • #6
            Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

            Oorspronkelijk geplaatst door Lady_moonlight Bekijk bericht
            Dus het is belangrijk dat ze net dat ene moment dat ze stil zitten dat er dan ook meteen een foto word gemaakt.
            Hier heb je meteen je reden om een DSRL te kopen.

            Of je zal op een punt moeten scherp stellen en hopen dat de beestjes voor je lens lopen. Een compact heeft nou eenmaal eerst wat scherpsteltijd nodig, waarna je pas de foto maakt.
            Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

            Comment


            • #7
              Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

              Een DSLR sorry zegt me niet zoveel, wat heeft deze voor functie's?
              Hoe gaat het scherpstellen etc?

              Ik had vroeger een hele oude van mijn opa, moest je zelf draaien etc om scherp te krijgen, maar is nog met ouderwets fotorolletje..

              En heb wel een digitale nodig..

              Comment


              • #8
                Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

                Tijdens de wintermaanden geeft de zon minder licht dan in de zomer.
                Het daglicht kan dus onvoldoende zijn om foto's te maken van bewegende onderwerpen.

                Je hebt dus een korte sluitertijd nodig, maar als er niet genoeg licht is, dan kan je camera daar ook niet voor zorgen, tenzij je de iso (gevoeligheid) verhoogt (maar dan krijg je wel veel ruis).
                Wat er nog een beetje kan helpen is de camera in de "breedste" stand gebruiken. Meestal zijn de lenzen van de compacte toestellen dan lichtsterker, en dan krijg je ook een kortere sluitertijd.

                De kortst mogelijke sluiterijd krijg je als je de camera in de av-stand zet, met het diafragma zo ver mogelijk open (dat zal wel f2,8 zijn in de breedhoek-stand bij een S2). De camera zal dan aan de hand van de gekozen iso-waarde en de hoeveelheid licht berekenen welke sluitertijd er nodig is om de foto correct te belichten.
                Als de sluitertijd niet kort genoeg is, dan kan je alleen de iso verhogen, dat is iets wat bij een digitaal reflextoestel (DSLR) veel beter gaat dan bij een compact, omdat je (bij een DSLR) minder ruis krijgt bij de hoge iso-waarden.
                Bijkomende moeilijkheid is dat je met een DSLR moet leren werken, je haalt er alleen het beste uit als je weet waarmee je bezig bent.

                Je kan ook voor extra licht zorgen, maar hou dan wel in het oog dat de beestjes het niet te heet krijgen. Je zal een paar halogeenlampen van 500W vrij dicht bij de kooi moeten zetten, maar ik vrees dat dan de temperatuur wel te hoog zal oplopen.

                Je kan ook wachten tot het wat warmer wordt, dan neem je de kooi mee naar buiten, en je maakt daar de foto's, dan heb je gewoonlijk wel voldoende licht.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

                  Oorspronkelijk geplaatst door yoy Bekijk bericht
                  Hier heb je meteen je reden om een DSRL te kopen.

                  Of je zal op een punt moeten scherp stellen en hopen dat de beestjes voor je lens lopen. Een compact heeft nou eenmaal eerst wat scherpsteltijd nodig, waarna je pas de foto maakt.
                  Dat is echter niet het probleem.....
                  De sluitertijden zijn in matig licht te lang, DAT is het probleem.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

                    Gewoon een lichtsterke lens kopen met zo laag mogelijke F-Waarde, een camera met weing ruis bij hoge iso waarden (eos 400d bvb).

                    Betreft het manueel draaien met het wieltje, is dit passé, bijna alle lenzen hebben AF (autofocus) dus je hoeft nergens aan te draaien, is idem als compactcamera.

                    De reden dat ik m'n Canon Powershot S3 IS verkocht is dat ik gefrustreerd raakte bij babyfoto's van m'n eerste kind bij minder licht, zeeeeeer veel noise & baby's liggen niet veel stil, er was geen beginnen aan. U kunt dit een beetje vergelijken met uw snelle dieren bij schemer

                    Groeten,
                    Innovator


                    Oorspronkelijk geplaatst door Lady_moonlight Bekijk bericht
                    Een DSLR sorry zegt me niet zoveel, wat heeft deze voor functie's?
                    Hoe gaat het scherpstellen etc?

                    Ik had vroeger een hele oude van mijn opa, moest je zelf draaien etc om scherp te krijgen, maar is nog met ouderwets fotorolletje..

                    En heb wel een digitale nodig..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

                      Ja das idd zoiets, maar de beestjes buiten zetten is niet echt mogelijk ze zijn namelijk ontzettend bang buiten vanwege de grote hoeveelheid vogels hier (zijn hun natuurlijke vijanden)
                      Dus dan krijg je ook niet echt een natuurlijke en gewone spontane foto's
                      als ik ze goed wil hebben moet ik ze op handdoek voor het raam hebben, en daarmee krijg je dan niet spontane foto's.

                      Maar als ze zitten te eten in het voerbakje heb je echt van die spontane foto's dat ze zich op hun gemak voelen, en daar is dus niet voldoende licht bij.

                      Als ik naar deze punten kijk:
                      -Ver inzoomen (zonder extra opzet stukken)
                      -Super macro
                      -Foto's maken bij niet al te veel licht, dus met korte sluitertijd.

                      Aan welke camera zou ik dan moeten denken?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

                        richt gewoon een flinke lamp op de bak...... of anders wachten op het voorjaar en de bak dan bij het raam plaatsen ipv buiten.
                        Zou echt geen DSLR kopen voor kiekjes van de beestjes.

                        Ed
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lady_moonlight Bekijk bericht
                          s.


                          -Foto's maken bij niet al te veel licht, dus met korte sluitertijd.
                          Verklaar u nader.....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bewegelijke dieren fotograveren met de canon powershot.

                            Het is niet speciaal voor de beestjes.
                            Ik ga ook maandelijks een dag de natuur in, en dan fotograveer ik landschappen, dieren, planten, bloemen, roofvogels enz.

                            Of in de dierentuin ed.

                            Op www.vanhilda.nl kunnen jullie een deel van mijn foto's bekijken.
                            Last edited by Lady_moonlight; 6 januari 2008, 11:12.

                            Comment

                            Working...
                            X