Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

    Hallo

    Momenteel Ben ik aan het zoeken naar de juiste lenzen. Dus zoiets als een tamron 18-200 wil ik niet meer. Heb momenteel een sigma 10-20 en een tamron 180mm f2.8 macro is op zijn weg naar mij.

    Een vriend van mij vroeg of ik zijn hond eens kon fotograferen. Het is geen klein hondje en nog eens zwart. Dus moeilijk om een mooie foto van te verkrijgen. Wat voor een objectief raden jullie mij aan.

    Ik wil niet veel geld eraan uitgeven omdat ik nog een zoomobjectief moet kopen.

    Ik dacht aan een tamron 28-75 f2.8 of zouden jullie iets anders kopen???

    Niet boven de 400 euro.

    Ik kan ook aan een tokina 80-200F2.8 voor 399 euro en zou dan misschien de zoomlens laten vallen en in de plaats een extender van x2 bijkopen dan heb ik ook een 160-400mm.

    Graag eens jullie raad.
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

  • #2
    Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

    Van een afstandje je Macro gebruiken, het probleem van de zwarte hond zit meer in het belichten dan in de lenskeuze. Een 50mm 1.8 goedkoop en goed, maar ook met een 18-200 zal het goed belichten geen probleem vormen(scherpte is een andere zaak).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

      Voor zo'n dingen gebruik ik doorgaans mijn Sigma 70-200 2.8, dus je 180 macro moet dit zeker kunnen. Geeft je tegenover een onderwerp als een hond de nodige vrijheid om wat afstand te bewaren, waardoor je natuurlijker ogende foto's kunt maken.
      Overigens is het inderdaad zo dat het voornamelijk je belichting is die hier cruciaal is. Zorg voor een diafragma dat je gekoppeld aan de afstand tot je onderwerp voldoende dieptescherpte geeft, zonder de ganse achtertuin ook haarscherp weer te geven. Een gemiddelde hond op 180mm en een afstand van pakweg zes zeven meter moet je scherp hebben tussen de F6.3 en de F8 en gebruik spotmeting op de donkere delen van de hond. Het gaat niet om de belichting van de achtergrond maar om voldoende detail in het zwart;
      De tamron 28-75 moet dit zeker ook kunnen maar dan ga je korter op de bal, euh hond, moeten spelen.
      Moet je veel van deze klussen binnen zien te klaren is een 50mm 1.8 zeker te overwegen, voor hetgeen dit lensje maar kost is het eigenlijk een noodzaak in iedere tas.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

        Hier heb ik een voorbeeld gepost van een Bouvier. Deze is getrokken met een 50 F1.4, wel van Canon, maar dat zal geen verschil maken met een Nikon-lens. Dit zijn leuke lensjes om met DOF te spelen, en hiermee kan je echte scherpe foto's maken.

        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=194129
        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

        Comment


        • #5
          Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

          een kortere lens zoals de 50mm 1.4 of zelfs de 85mm 1.8 lijkt mij ook wel heel geschikt voor jou doeleinden
          kan je zoals stapperke al zei zalig spelen met de dof, en je hebt snelheid genoeg...
          hierbij voorbeeldje van hoe de kleine DOF mooie resultaten kan opleveren (genomen met canon 50mm 1.8 op f1.8)

          Last edited by Matthias; 3 januari 2008, 19:59.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

            mooie foto's en ik zal het toch maar eens moeten overwegen om een 50 1.8 aan te schaffen. voor zijn prijs kan je niet sukkelen. Maar is de kwaliteit van de 85 f1.8 van nikon hetzelfde of beter of minder dan de 50 f1.8?

            groeten Davy
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

              Ik heb zelf de tamron 180 f/3.5 en als je hond niet dood is, gaat de AF van je toestel moeilijkheden hebben om deze te volgen. (maw de tamron focust traag, het is een macro lens.)
              Aangezien je een D200 hebt denkt ik dat de meeste andere lenze wel snel genoeg gaan zijn (af-s of hsm én niet af-s/hsm).
              Afhankelijk van de brandpunt afstand die je wil, zou ik gaan voor
              nikon kitlens 18-70 / tamron 28-75 f/2.8
              2de hands nikkor AF80-200 f/2.8 (schuif of draai)/sigma hsm 70-200 f/2.8

              Jo.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

                Elk objectief waarmee je 1 à 2 stops kan onderbelichten volstaat
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                Comment


                • #9
                  Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

                  Ik heb twee van die zwarte mormels en toen ik hen met de 50mm f/1.8 fotografeerde was het een ware verademing om ze vast te leggen.

                  Had wat meer diepte kunnen hebben, maar ik was aan het proberen hoe ver ik kon gaan met deze lens en heb de foto genomen in zeer moeilijk omstandigheden; binnen, donker onderwerp en weinig licht.

                  Exposure: 0.033 sec (1/30)
                  Aperture: f/1.8
                  Focal Length: 50 mm
                  ISO Speed: 1100
                  Exposure Bias: -2 EV
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

                    @ jwllms: Een macrolens is al traag en ik zou ook graag de hond meenemen naar het strand om daar wat actie-foto's te nemen.

                    Ik zal eens kijken of het mogelijk is om een 80-200 f2.8 objectief te kopen of misschien een 70-300 VR of de 55-200 VR.

                    de 50 f1.4 is mooi voor bv portret maar actie is die te kort.
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

                      Wat mij opvalt dat de geplaatste honden niet echt pikzwart zijn.
                      Ik heb weleens geprobeerd een echt zwarte kat te fotograferen.
                      Het probleem is dat zwart geen licht terugkaatst.
                      Echt zwart loopt dan dicht,practisch geen details in de vacht.
                      Een echte zwarte kat heb ik wel goed kunnen fotograferen in de volle zon,
                      omdat de glimmende haartjes wel licht terugkaatsen,met details tot gevolg.
                      Ik fotografeer vaak in de fitness en zwarte kleding geeft heel weinig detail.
                      Ik vraag dan vaak vooraf geen echt zwart te dragen.

                      ( Geef je huisdier een kleurspoeling en het probleem is ook opgelost )

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

                        Ik zal eens kijken of het mogelijk is om een 80-200 f2.8 objectief te kopen of misschien een 70-300 VR of de 55-200 VR.

                        de 50 f1.4 is mooi voor bv portret maar actie is die te kort.
                        Voor actie zijn de genoemde lenzen alle te traag, daarvoor voldoen alleen SNELLE AFS lenzen zoals de AFS80-200, de AFS-VR 70-200 en ook wel de Sigma HSM 70-200.

                        Bij veel onderwerpen kun je prefocussen, dus als het gedrag van de hond een beetje voorspelbaar is lukt het ook met de 180mm. Als het een wispelturig beestje is ben je wel even bezig... Maar om daar nou een lens van nieuw 900-1700 euro voor te kopen
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

                          ja het is zeker niet de bedoeling om een groot bedrag uit te geven. Maar toen ik een tokina 28-70 f2.8 had lukte het mij aardig om mijn franse buldog in actie op foto te krijgen. En deze heeft ook geen snelle AF
                          is de af-s van de 55-200 vr hetzelfde als de 70-300 Vr???
                          Aan de ene kant overweeg ik zeker de tokina 80-200 f2.8 maar dan is het al terug 399 euro. Maar snel zal die ook niet zijn.

                          Ik zal de 2dehands markt in de gaten houden en hopen dat er een leuke lens in aanbieding komt.
                          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                            Elk objectief waarmee je 1 à 2 stops kan onderbelichten volstaat
                            Ik zit ook met verbazing te kijken naar deze thread waarbij het (eenmalig, vaak?) fotograferen van een zwarte hond de aanschaf van een nieuwe lens bepaalt. Het moet toch niet gekker worden...

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk goedkoop objectief voor zwarte hond te fotograferen?

                              Dan is hier toch die anekdote op zijn plaats die ik net via pm aan Ducaudi vertelde:
                              2 jaar terug kocht ik mijn Fujifilm S3 van een man die een vriendin had met een speelse hond. De Fuji was daarvoor te traag natuurlijk, dus het werd...

                              Een D2X met AF-S 2.8 objectieven.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X