Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

    Ik draag al enkele jaren een leesbril en mijn oogarts raad me aan, om ook in het verzicht enige correcties toe te passen .
    Ik laat dus een bril maken met progessieve glazen. Bij het afhalen, verwittigd men mij, dat ik mijn ogen moet laten wennen dat het een hele aanpassing zal wezen.
    Na 10 dagen proberen:
    Als ik aan mijn PC scherm zit en een foto bekijk of 'beoordeel' zie ik alleen DAT gedeelte scherp, waarheen ik kijk (het midden van de bril) 8 cm naast dat punt, begint reeds de onscherpte, zowel rechts als links onder en boven.
    Dit wil zeggen dat ik geen enkele foto in zijn totaliteit kan bekijken!
    Steeds weer dat punt zoeken (dat ik dan ook heel scherp zie) maar ernaast onscherp.
    Dit is NORMAAL krijg ik als antwoord, de enige oplossing zou zijn, twee brillen erbij nemen, één voor ver te kijken, een leesbril en deze voor gewoon gebruik.
    Wie loopt er met drie verschillende brillen rond? Wie heeft ervaringen hier omtrend?
    Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

  • #2
    Re: van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

    M'n vader heeft bifocale contactlenzen, dat is misschien een oplossing? Heb wel gehoord dat dat nog wat moeilijker is om aan te wennen.
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #3
      Re: van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

      Ik ben destijds ook van node overgeschakeld van bifokaal naar progressief .. Ik ben/was van nature ICT manager en dus zat ik het grootste gedeelte van mijn (lange!) dag voor een computerscherm en in het begin was dat een catastrofe omdat je idd maar een smalle vertikale strook scherp ziet .. tot zolang je hersenen de aanpassing niet gemaakt hebben dat je hoofd dient te bewegen en niet je ogen om alles scherp te zien is het alternatief ofwel je hoofd dichter bij je scherm te brengen (af te raden!!) ofwel gewoon verder van je scherm te gaan zitten zodat je door een ander deel van je bril kijkt .. troost je het komt allemaal goed hoor maar het vergt zeker een paar weken zoniet maanden voor het in 't kopke allemaal terug juist zit ..
      & BTW ik had op een moment ook 2 brillen .. een om "gewoon" te kunnen kijken en eentje die aangepast was om juist scherp te zien binnen mijn schermen werkcirkel .. kompleet maf jong .. op den duur moest ik dan lezen met 2 brillen aan ! waanzin !

      Comment


      • #4
        Re: van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

        Vragen naar een bril met dubbelzijdig progressief glas, heeft een breder gezichtsveld in de scherpe delen, minder wazig aan de randen en de gewenning gaat sneller. Een bril met een diafragma F22
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          Een bril met een diafragma F22
          eerder zonnebril dan

          hoort dit trouwens niet eerder thuis bij chit-chat dan bij algemeen?
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

            ...al eens geprobeerd om met progressieve glaze een trap af te lopen????

            Je ziet je voeten en de trede heel erg wazig; een en ander moet op de tast gebeuren....ook na 3 weken proberen aan die bril te wennen :-(

            Mijn oplossing: bril met gewone glazen voor verzicht en geen bril voor computerwerk (ben myoop ofte bijziende).

            Comment


            • #7
              Re: van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

              Vroeger had ik een bifocaal. Dat was een heel goed bril.

              Daarna een progressieve. Die was wel juist gemaakt hoor maar 'k ben die nooit echt gewoon geraakt. Na de lange gewenningsperiode stoorde het me altijd dat je zoals een richtantenne moest zoeken naar je scherpste punt. Eens horizontaal en eens veritkaal.... De hele dag was je dus met je hoofd aan het bewegen.... Een groot gedeelte van het glasoppervlak is dan nog onbruikbaar om scherp te zien.

              Nu heb ik een trifocaal. Elke mm² van dat glas is bruikbaar, heel mijn gezichtsveld is scherp volgen de focus. Een focus om te lezen, eentje voor de PC en eentje om ver te kijken. Heel tevreden.

              Wat mij betreft : nooit meer progressieve glazen.


              Groetjes
              Skitch
              Last edited by Skitch; 3 januari 2008, 19:39.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: van leesbril naar PROGRESSIEVE glazen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                Vragen naar een bril met dubbelzijdig progressief glas, heeft een breder gezichtsveld in de scherpe delen, minder wazig aan de randen en de gewenning gaat sneller. Een bril met een diafragma F22
                Thnx .. dat ga ik onthouden !

                Comment

                Working...
                X