Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

    Hoi,

    Ik ben van plan om mijn eerste DSLR camera te kopen voor mijn hobby vliegtuigen spotten.
    Ik twijfel momenteel tussen de Nikon D40X en de Canon EOS 400D.
    Of zou ik toch beter naar een andere DSLR op zoek gaan? (Nikon D80?)
    Nadat ik hier op het forum en op het internet heb rondgekeken gaat mijn voorkeur naar de D40X

    Naast de kitlens, ben ik ook op zoek naar een goede lens voor te spotten.
    Die lens wordt dus vooral buiten gebruikt en moet snel bewegende voorwerpen op redelijk grote afstanden scherp kunnen fotograferen.
    Ik had gedacht aan iets van een 28-300mm…
    Goede lens?
    http://www.sigma-benelux.nl/products...uct.php?pid=29

    De prijs (body + lens) zou rond de 1000 € moeten blijven.

    Hopelijk kunnen jullie mij advies geven!
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

    aan de keuze van de body, daar ga ik mij niet mee moeien. Ik heb geen zin om weeral de miljoenste merkenoorlogdiscussie te starten

    wat de lens betreft, zou ik om te beginnen veel eerder naar de sigma 70-300 gaan. Deze gaat je alleszins betere beeldkwaliteit leveren dan die 28-300, en als je dan toch de kitlens erbij neemt, dan sluit die min of meer aan bij de 70-300.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

      Een hele goeie van Matthias.
      En als je dan gaat voor de 70/ 300 ga dan voor de Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR of de soortgelijke van Canon met IS
      Je bent misschien iets meer kwijt, maar je zal geen spijt hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

        ah ja, en nog iets (was ik bijna vergeten) en ja, nu ga ik mij wel moeien met de merkenoorlog

        zowel de lens die jij voorstelt, en degene die ik voorstel (70-300) zullen NIET automatisch focussen op de D40X.

        als je het dus bij goedkope (tele)lenzen wil houden, zal er niet veel anders opzitten dan de 400D

        voor mij geeft de D80 geen meerwaarde tov de 400D dus daarvoor zou ik de meerprijs niet betalen.

        koop je je een 400D (+ev. de kitlens) en een sigma 70-300 en dan zal je toch wel al een heel eind ver komen voor spotting, én je hebt nog een pak geld over (en nog meer als je alles tweedehands koopt)


        nog een mooi setje zou de 400D + de twee nieuwe kitlenzen van canon (18-55 IS + 55-250 IS). deze lenzen geven je bij goed licht superresultaten, ook al zijn het kitlenzen. En de IS is altijd makkelijk meegenomen. Maar dan mis je misschien wel de 50mm aan het tele-einde wat de sigma wel zou hebben.
        Je kan zoals reeds gezegd voor de Canon 70-300 IS gaan, of voor de d40x en nikon afs 70-300 VR, maar dan ben je inderdaad meer geld kwijt. En de nieuwe canon kitlenzen doen het naart schijnt helemaal niet slecht (heb zelf al gelezen dat de 55-250 IS makkelijk meekan met de 70-300 IS die heel wat duurder is, maar wel geschikt voor FF)
        Last edited by Matthias; 3 januari 2008, 17:22.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

          Matthias

          Ik neem aan dat de originele Nikon lens wel goed werkt op de D40X. Op de D80, D100 en D200 werkt die prima.

          De 70/300 IS van Canon met ongeveer een gelijke prijs functioneert in ieder geval wel goed op de 400D van Canon

          Comment


          • #6
            Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

            Oorspronkelijk geplaatst door LvDongen Bekijk bericht
            Matthias

            Ik neem aan dat de originele Nikon lens wel goed werkt op de D40X. Op de D80, D100 en D200 werkt die prima.
            klopt, maar dan heb je het toch over de afs 70-300 VR. Die werkt inderdaad op de D40x, maar bvb de oude (niet AFS) 70-300 zal hier niet op werken hoor,en de sigma 70-300 ook niet.
            Zo ben je bij de d40x eigenlijk beperkt in keuze tot de (relatief) duurdere telelenzen, en kan je niet gaan voor een budget tele zoals de sigma 70-300 (220euro nieuw)
            Dit terwijl je bij canon al een zeer goede 55-250 IS kan kopen voor 260 euro nieuw, of die sigma...
            Last edited by Matthias; 3 januari 2008, 17:37.
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

              Bedankt voor deze snelle reactie's!

              Dit verduidelijkt veel voor een beginner.
              Over dit alles ga ik nog eens nadenken en prijzen vergelijken.
              Als ik nog vragen heb, weet ik dat ik ermee op dit prachtige forum terecht kan!
              Last edited by Spotterfreak; 3 januari 2008, 17:45.

              Comment


              • #8
                Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spotterfreak Bekijk bericht
                Bedankt voor deze snelle reactie!

                Mijn voorkeur voor de D40X was dus onterecht.
                Ik zal zeker de 400D nog eens overwegen en de lenzen bekijken.

                Er rest mij nog een vraag:

                Heeft de lens van Nikon (Nikkor AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR) geen autofocus op de D40X?
                zoals ik al zei, heeft deze dat zeker wel
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

                  Mss even offtopic. Ikzelf zou ok een Nikon D40 willen kopen met de kitlens.

                  Maar ik kan gebruik maken van deze lenzen van iemand.
                  De kitlens van de D70s en de
                  Nikon ED AF Nikkor 70-300mm 1:4-5,6D

                  Gaan deze automatisch focussen op de D40 ... of passen deze zelfs niet?

                  Canon Powershot G15 + Ikelite onderwaterbehuizing (-60m)
                  Fujifilm X-T3 - 56mm F/1.2 - 16-55mm f/2.8 - 50-140mm f/2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gizmoke Bekijk bericht
                    Mss even offtopic. Ikzelf zou ok een Nikon D40 willen kopen met de kitlens.

                    Maar ik kan gebruik maken van deze lenzen van iemand.
                    De kitlens van de D70s en de
                    Nikon ED AF Nikkor 70-300mm 1:4-5,6D

                    Gaan deze automatisch focussen op de D40 ... of passen deze zelfs niet?
                    nope, bij die 70-300 geen AF. Maar ze past wel en is bruikbaar als je manueel focust

                    de kitlens van de d70 (18-70) is wel een AFS lens, en deze zou perfect moeten werken op de D40(x)
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

                      Matthias, wat dat betreft zou de slogan van de `Mediamarkt` prima bij hun passen. We zijn toch niet gek !!!
                      Ik heb overigens zelf ook dat lensje van Nikon. Werkt prima en is zijn kwaliteit meer dan waard. Ook verstaat hij de VR functie goed.

                      Ben benieuwd welke keuze `Spotterfreak` maakt.

                      Nikon 70/300 en zonnekap bijgeleverd
                      LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews


                      Canon 70/ 300 zonder zonnekap en moet er dus bijgekocht worden.


                      Beiden rond de 500 euro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        klopt, maar dan heb je het toch over de afs 70-300 VR. Die werkt inderdaad op de D40x, maar bvb de oude (niet AFS) 70-300 zal hier niet op werken hoor,en de sigma 70-300 ook niet.
                        Zo ben je bij de d40x eigenlijk beperkt in keuze tot de (relatief) duurdere telelenzen, en kan je niet gaan voor een budget tele zoals de sigma 70-300 (220euro nieuw)
                        Dit terwijl je bij canon al een zeer goede 55-250 IS kan kopen voor 260 euro nieuw, of voor die sigma...
                        Vergeet de ook zeer goede AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED van 239 Euro niet

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Vergeet de ook zeer goede AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED van 239 Euro niet

                          MVG,
                          had ik in het achterhoofd, maar 200mm is uiteindelijk misschien toch nog wat te kort voor spotting (soms ist genoeg, maar veelal niet)



                          als het voor de TS uiteindlijk niet veel uitmaakt of hij nog veel geld overheeft of niet, en als hij enkel spotting wil doen, dan zou ik in zijn plaats twijfelen tussen deze twee
                          • D40x + afs 70-300 VR
                          • 400D + EF 70-300 IS


                          twee sets die eigenlijk volledig aan elkaar gewaagd zijn, en volgens mij kunnen wij voor de TS moeilijk beslissen welke te nemen.
                          een goede tip is eens naar de winkel gaan en te zien welk toestel je het beste gevoel geeft als je ermee werkt.

                          En dan zijn er nog enkele factoren zoals de nood aan een standaardlens (à la 18-55) en eventueel andere lenzen indien het toestel zou gebruikt worden voor andere dingen dan spotting. Een grip zou bvb ook al geen slecht idee zijn ter bevordering van stabiliteit
                          Last edited by Matthias; 3 januari 2008, 17:54.
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste DSLR, Nikon D40X of Canon EOS 400D?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                            had ik in het achterhoofd, maar 200mm is uiteindelijk misschien toch nog wat te kort voor spotting (soms ist genoeg, maar veelal niet)



                            als het voor de TS uiteindlijk niet veel uitmaakt of hij nog veel geld overheeft of niet, en als hij enkel spotting wil doen, dan zou ik in zijn plaats twijfelen tussen deze twee
                            • D40x + afs 70-300 VR
                            • 400D + EF 70-300 IS


                            twee sets die eigenlijk volledig aan elkaar gewaagd zijn, en volgens mij kunnen wij voor de TS moeilijk beslissen welke te nemen.
                            een goede tip is eens naar de winkel gaan en te zien welk toestel je het beste gevoel geeft als je ermee werkt.

                            En dan zijn er nog enkele factoren zoals de nood aan een standaardlens (à la 18-55) en eventueel andere lenzen indien het toestel zou gebruikt worden voor andere dingen dan spotting. Een grip zou bvb ook al geen slecht idee zijn ter bevordering van stabiliteit
                            Volledig mee akkoord, ik zal inderdaad naar de winkel gaan om de modellen eens vast te houden en kijken welke het beste bij mij past.
                            Ik neem zeker ook de kitlens erbij, want de camera zal zonder twijfel ook voor andere dingen gebruikt worden.

                            Bedankt voor deze schat aan informatie,

                            Wouter

                            Comment


                            • #15
                              WAIT TILL PMA 2008 !!!!! (eind januari-begin februari)

                              SUPERTIP : wacht nog tot begin februari, de PMA2008 in L.A. is dan afgelopen, opvolgers van de Nikon & Canon zullen hoogstwaarschijnlijk komen!
                              Ik hoop op een EOS 450D met live-view en grotere zoeker...
                              Nog effe wachte! een maandje zal echt de moeite lonen voor deze investering...

                              Comment

                              Working...
                              X