Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kapotte sensor te repareren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kapotte sensor te repareren?

    Hallo,

    Tijdens het bekijken van de kerstfoto's die mijn vriendin dit jaar maakte,
    viel ons op dat er op elke foto enkele pixels rood, groen of blauw gekleurd waren.
    Hieronder een -mislukt- exemplaar als voorbeeld:

    Deze pixels gaan de mist in op élke foto.
    Ik neem aan dat de sensor stuk gegaan is.
    Is dit te repareren? Tegen een redelijke prijs?
    Het gaat om een Nikon, een E4500:

    Edit mod JLP: Deze foto is niet door de TS gemaakt en staat daarom achter deze link.

    Maar, m'n vriendin zou dit toestel sowieso willen verkopen, en een compactere camera aanschaffen.
    Wat zou ze nog kunnen vragen:
    -als hij gerepareerd is?
    -in deze staat?

    Alvast bedankt,

    Johan.
    Last edited by JLP; 2 januari 2008, 19:03.

  • #2
    Re: Kapotte sensor te repareren?

    Volgens mij zijn dit gewoon hotpixels. En bij een wat oudere camera is dit niet de moeite om te repareren.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: Kapotte sensor te repareren?

      Bedankt voor je reactie,
      hierdoor ben ik wat beginnen googlen...
      Al denk ik wel dat je reactie niet 100% klopt.
      Op wikipedia vond ik meer info
      (het artikel gaat wel over LCD schermen ipv CCD's):

      Hot pixel

      A permanently lit (white) pixel is called a hot pixel. Hot pixels are usually best seen against a dark background.
      Dead pixel

      A dead pixel is a defective pixel that remains unlit. Dead pixels are usually best seen against a white background.
      Stuck pixel

      A stuck pixel will usually be most visible against a black background, where it will appear red, green, blue, cyan magenta or yellow. Although continuously lit red, green, or blue pixels are the most common ones. Each pixel on an LCD monitor is composed of three subpixels, one red, one green, and one blue, which produce the visible color of the pixel by their relative brightness. A stuck pixel results from a manufacturing defect, which leaves one or more of these sub-pixels permanently turned on or off.
      Ik denk dus dat het om "Stuck pixels" gaat. Wss niet te repareren

      Comment


      • #4
        Re: Kapotte sensor te repareren?

        Zoals met alle oude camera's zal de reparatiekost veel hoger liggen dan een de aankoop van
        een nieuwe camera (als hij überhaupt nog gemaakt kàn worden)...

        De Coolpix 4500 is nagenoeg zijn ouderdom nog vrij populair bij de digiscopers wegens de mogelijkheid om
        de camera te bevestigen op de zoeker van een telescoop, maar veel geld ga je daar niet meer van krijgen
        (en zeker niet met stuck pixels)..

        Comment


        • #5
          Re: Kapotte sensor te repareren?

          Toen Nikon nog bij de Beukelaar was, was deze herstelling gratis. De defecte pixels werden softwarematig uitgeschakeld.

          Wat de prijs bij Procirep is weet ik niet maar vragen staat vrij. Deze klus is nl in 2 minuten geklaard.

          Comment


          • #6
            Re: Kapotte sensor te repareren?

            Ik ging er altijd van uit dat de hotpixels verloren ging in de compressie naar JPG.

            Comment

            Working...
            X