Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma SD-14 of Nikon D300?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma SD-14 of Nikon D300?

    In de nabije toekomst wens ik mijn Nikon D70 te vervangen.

    Wat zijn de meningen over deze 2 camera's en welke is de beste koop en waarom?

    Graag jullie advies:-))
    Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

  • #2
    Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

    Heb je objectieven op de D70?

    (ze passen niet op de sd-14)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

      Alleen al het idee dat je vastzit aan alleen Sigma lenzen zou mij al weerhouden. Ongetwijfeld is de sensor van de Sigma interessant, maar om nou blij te gaan zijn met 5 (VIJF) AF punten ???????
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

        De sensor is inderdaad aantrekkelijk, maar zoals hierboven al vernoemd is de Sigma vatting een zeer beperkende factor Ook ben ik niet zeker of de body mee kan met de concurrentie

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

          Naast goed of slecht ..

          De Sigma is echt een rariteit, als er daar eens iets aan is...


          R
          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

          Comment


          • #6
            Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

            Het zijn 2 verschillende toestellen, als je veel sport en op hoge ISO (boven ISO 800) fotografeert zou ik voor de D300 gaan. De beeldkwaliteit van de sigma is zeer goed op de lagere ISO's, en het is een camera die goed in de hand licht, en is vrij vanzelfsprekend in gebruik.

            In volgende link zie je een vergelijk tussen Canon 5d (full frame) met de Sigma SD14.
            http://www.ddisoftware.com/sd14-5d/. Kijk vooral naar de beelden na interpolatie.
            Hier vind je RAW bestanden van zowel Sigma als de canon 5d, voor als je zelf wat vergelijkend onderzoek wilt doen.


            Ik denk dat je je keuze moet laten afhangen van het type fotografie dat je beoefent, en welk belang je zelf hecht aan de beeldkwaliteit. Als het laatste het belangrijkste criterium is zou ik de SD14 overwegen, en het prijsverschil tussen beide toestellen is ook niet min.

            De SD14 is geen populair toestel maar daar worden duizenden Sigma lenzen verkocht. Dwz dat er voldoende verdeel punten van Sigma materiaal is.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

              Bedankt voor jullie suggesties:-))

              Voor het glas moet ik niet bij Nikon blijven, ik heb alleen de kitlens van de D70. Wat me vooral stoort bij de D70 is de ruis op hoger Iso en aangezien ik niet graag met flitslicht werk.
              In hogere Iso scoort de D300 dan wel goed, heb ik vernomen.
              Hoe zit dat bij de Sigma SD-14 ?

              Qua prijs en kwalitiet scoort de sigma SD-14 wel beter en de Sigma lichtsterke lenzen zijn ook niet te onderschatten.
              Met de 14MP van de Sigma SD14 kan hij ook heel veel jaren dienst doen, daarom dacht ik aan deze optie.

              Wat zou ik nog kunnen krijgen voor mijn D70 met de DX ED kitlens 18-70 f 3.5-4,5 G, alles in goede staat?
              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

                Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                Met de 14MP van de Sigma SD14 kan hij ook heel veel jaren dienst doen, daarom dacht ik aan deze optie.
                't Is geen full 14 MP he, je moet door 3 delen, dus eigenlijk is het maar 4,6 MP.
                Anno 2008 zou ik daar toch geen geld meer aangeven. De Foveon is veelbelovend, maar zou vandaag toch meer resolutie moeten bieden om echt interessant te zijn.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

                  4,6MP voor elke kleur.

                  Bij een 'normale' ccd of cmos van '12MP'
                  heb je 6MP groen 3MP rood en 3MP blauw, moet je dan ook zeggen dat ze maar 3MP hebben, of het gemiddelde 4MP.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

                    In What Digital Camera weerd de SD14 vorig jaar getest als grootste teleurstelling bij camera's boven de 1000pond, de D200 vond men al veel beter, laat staan een D300.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

                      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                      4,6MP voor elke kleur.

                      Bij een 'normale' ccd of cmos van '12MP'
                      heb je 6MP groen 3MP rood en 3MP blauw, moet je dan ook zeggen dat ze maar 3MP hebben, of het gemiddelde 4MP.
                      Klopt inderdaad, je moet hem gelijkwaardig tellen als een 14MP

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Klopt inderdaad, je moet hem gelijkwaardig tellen als een 14MP

                        Hubert
                        Sorry hoor ! De klassieke Foveon lulkoek .. leer tellen .. 4,6Mpx voor elke primaire kleur resulteert in 4,6Mpx RGB pixels, period .. Een Bayer sensor van 10 Mpx meet het licht op exact 10Mpx plaatsen en berekent daaruit 10Mpx rgb waarden een Foveon doet maar alsof, als men het Bayer algoritme niet snapt moet men niet over sensoren discutteren (wat aangetoond wordt door de vermelding/verwijzing van de "hoeveelheid" Bayer kleurfilters) .. Persoonlijk zou ik mijlen ver weg blijven van iets waar een Foveon sensor inzit ondanks al de hype, dit is een paar jaar terug in extenso beruzied in rec.photo.digital .. Maar zoek de tech specs op van deze sensor, de echte he degene die gemeten zijn door een paar solid state labos van een paar US universiteiten, niet diegene die zo kwistig door Sigma en aanverwanten rondgestrooid worden it's a joke en NS heeft schijnbaar geen geld (of geen goesting?) om nieuw onderzoek te doen ..
                        Trouwens waar zit die Polaroid X530 camera "announced" Feb 2004 en terug binnen geroepen April 2005 .. en terug geannonceerd Aug 2005 maar er werd nooit meer iets van gehoord .. IMHO it stinks
                        enfin .. doe maar 't is mijn geld niet .. gelukkig ..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

                          Lulkoek

                          Bij de Bayer filter worden neemt 4 bijeenliggende pixels die door microlenzen 2 groene, 1 rode en 1 blauwe zijn.
                          Het algoritme berekend hieruit en uit de omliggende pixels voor iedere pixel terug een RGB waarde. Dit is echter door interpolatie. m.a.w. hij bereken informatie die er in werkelijkheid niet is dus hij doet ook maar alsof.
                          In basis heeft een Foveon van 12MP 4MP groen+4MP rood+4MP blauw echter pixels. Hieruit berekend hij 12MP RGB geinterpoleerd.
                          Een Bayer sensor van 12MP heeft in feite 6MP groen + 3MP rood + 3MP blauw, waaruit hij ook 12MP RGB interpoleerd.
                          Ze doen dus beide hetzelfde. Het enige waarover nog wat discussie kan zijn is het grotere gewicht aan groen in Bayer omwille van het minder gevoelig zijn voor deze kleur, wat bij het Foveon principe in het algoritme kan verwerkt worden.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

                            eigenlijk was het onzin wat hier neerzette.....
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma SD-14 of Nikon D300?

                              Oei, is dat allemaal ingewikkeld over de sensors, daar ken ik niets van.
                              Ik heb zo de indruk dat ik best de Sigma SD-14 vergeet, eerder een studio camera, waarvan ik prachtige foto's heb van gezien.
                              Ik geloof wel in de kwaliteiten en mogelijkheden van de Nikon D300, moet wel met die prijs. (body).

                              Een vriend vertelde me dat hij ging kiezen tussen de Nikon D300 en de Sony A 700 en dat hij na onderzoek, en hij weet er heel veel van, de Sony A700 de voorkeur gaf met een CarlZeiss objectief, ook omdat de sensor van de Sony meer dynamiek geeft. Het schijnt dat de Nikon D300 dezelfde sensor heeft dan de Sony A700, maar dat Sony daar enkelen exculsieve veranderingen heeft aangebracht waardoor meer dynamiek in de foto's.

                              Eind januari, op de PMa beurs zou er wel eens een betaalbare full frame Sony kunnen bijzitten, volgens zijn vermoeden. Misschien komt er ook een vervolg op de Nikon D80, in een meer aanvaarbare prijsklasse?

                              Wat denken jullie dan over de Sony A700, als concurent met de Nikon D300 qua kwalieit/prijs?
                              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                              Comment

                              Working...
                              X