Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D300 of Fuji S5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D300 of Fuji S5

    Ik zit te dubben een om een Nikon D300 of Fuji S5 te kopen. Het gaat mij er niet om de technische verschillen want hiervan ben ik op de hoogte. Vraag me echter af of iemand op het forum beide camera's bezit en wat zijn/haar ervaringen hiermee zijn.

    De belangrijkste vragen zijn:

    1. Hoe verhoud zicht het dynamisch bereik van de D300 tenopzichte van de
    S5. Oftewel is er veel verschil te zien in de doortekening van de hoge lichten??
    2. Verder vraag ik me af of voor de bewerking van de RAF (RAW) ivm het dynamisch bereik het beste het programma HS-V3 gebruikt kan worden of hetzelfde resultaat bereikt kan worden met Lightroom??
    Last edited by Tintin; 2 januari 2008, 11:08.

  • #2
    Re: Nikon D300 of Fuji S5

    Naar mijn mening kan de eigen software (finepix studio; meegeleverd; of HS-V3) het best om met het dynamische bereik van de S3/S5.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D300 of Fuji S5

      Ik ben er van overtuigd ondertussen dan de ruisprestaties van de Fuji beter zijn.
      Ik bekeek ze beide op RAW 1600iso.

      Ik weet ook nog niet zeker welke ik wil.
      vanaf maandag zit ik zonder camera, dus moet toch knopen door gaan hakken

      Dus mensen die nog adviesen hebben, gooi het in de groep.

      Gr Kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D300 of Fuji S5

        Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
        Ik zit te dubben een om een Nikon D300 of Fuji S5 te kopen. Het gaat mij er niet om de technische verschillen want hiervan ben ik op de hoogte. Vraag me echter af of iemand op het forum beide camera's bezit
        Beste,

        Francis van op het forum (Franciskine) heeft een Fuji S5 pro gehad & heeft nu de D300. Stuur hem eens een berichtje, hij gaat je zeker kunnen helpen aan die info!
        Photography helps people to see
        -Berenice Abbott-
        BD1050BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D300 of Fuji S5

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
          Beste,

          Francis van op het forum (Franciskine) heeft een Fuji S5 pro gehad & heeft nu de D300. Stuur hem eens een berichtje, hij gaat je zeker kunnen helpen aan die info!
          Met Francis heb ik al een hele chat-sessie achter de rug via msn
          Hij koos de D300 als hoofdreden de snelle AF, ivm sportfotografie.
          Maar is ervan overtuigd net als ik dat de ruis beter is bij de S5.

          Keuzes he

          Gr kees
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D300 of Fuji S5

            Gelukkig heb ik nog een S3 en die presteert evengoed als de S5 op hogere iso's . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D300 of Fuji S5

              Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
              Met Francis heb ik al een hele chat-sessie achter de rug via msn
              Hij koos de D300 als hoofdreden de snelle AF, ivm sportfotografie.
              Maar is ervan overtuigd net als ik dat de ruis beter is bij de S5.

              Keuzes he

              Gr kees
              Toch zou ik gaan voor de Nikon.
              Ik denk dat later de verkoopwaarde van de Nikon niet alleen hoger zal liggen maar dat Nikon zich ook makkelijker zal verkopen dan een Fuji.
              Persoonlijke smaken verschillen nu eenmaal en dat is ook te merken in camera keuzes.
              mvgr
              antoine200

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D300 of Fuji S5

                Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                Toch zou ik gaan voor de Nikon.
                Ik denk dat later de verkoopwaarde van de Nikon niet alleen hoger zal liggen maar dat Nikon zich ook makkelijker zal verkopen dan een Fuji.
                Persoonlijke smaken verschillen nu eenmaal en dat is ook te merken in camera keuzes.
                mvgr
                antoine200
                de verkoopwaarde v/d nikon zal zeker hoger liggen, maar daar koop je toch geen camera voor. Dat kan toch geen hoofdreden zijn..
                Photography helps people to see
                -Berenice Abbott-
                BD1050BE

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D300 of Fuji S5

                  Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                  Toch zou ik gaan voor de Nikon.
                  Ik denk dat later de verkoopwaarde van de Nikon niet alleen hoger zal liggen maar dat Nikon zich ook makkelijker zal verkopen dan een Fuji.
                  Persoonlijke smaken verschillen nu eenmaal en dat is ook te merken in camera keuzes.
                  mvgr
                  antoine200
                  ik vind de waardevastheid nu helemaal geen belang hebben.
                  Hij is ook veel duurder dus.
                  Ik ga er foto's mee maken, en daarom moet ik een keuze maken.
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D300 of Fuji S5

                    Ik denk dat later de verkoopwaarde van de Nikon niet alleen hoger zal liggen maar dat Nikon zich ook makkelijker zal verkopen dan een Fuji.
                    Denk ik niet. Volgens mij zakken de prijzen van nikon sneller, zowel voor nieuw als 2dehands.

                    (De volgende zal weer een fuji zijn)
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D300 of Fuji S5

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                      de verkoopwaarde v/d nikon zal zeker hoger liggen, maar daar koop je toch geen camera voor. Dat kan toch geen hoofdreden zijn..
                      Dat is geen hoofdreden, maar wel eentje waar je toch rekening mee moet houden.

                      Mijn hoofdreden is heel simpel, ik kies het systeem wat het beste bij mij past en wat ik natuurlijk ook kan betalen.
                      En helaas voor jou is dat niet Fuij.
                      mvgr
                      antoine200

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D300 of Fuji S5

                        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                        Denk ik niet. Volgens mij zakken de prijzen van nikon sneller, zowel voor nieuw als 2dehands.

                        (De volgende zal weer een fuji zijn)

                        Je bedoeld als Fuji nog zelfstandig bestaat.
                        Ik heb zelf al tweemaal van merk moeten wisselen omdat ze zijn opgehouden.
                        Wie had een paar jaar terug verwacht dat Minolta en Contax zouden stoppen, ook niemand. Fuji heeft een goede camera daar niet van, echter de afzet is in verhouding minimaal. Kijk maar eens naar de jaar cijfers.
                        Hoelang zij de kop boven water kunnen houden in deze digitale oorlog is maar de vraag. De markt van fotofilm, waar zij jaren de toon hebben aangevoerd, is nagenoeg verdwenen.
                        Het is triest maar het is wel de realiteit en dit zie ik dagelijks in mijn woonkamer als ik kijk naar de vitrine met het analoge spul waar je niets meer voor terug krijgt.
                        mvgr
                        antoine200
                        Last edited by antoine200; 7 januari 2008, 10:17.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D300 of Fuji S5

                          De activiteiten van Minolta of beter konica-minolta zijn overgenomen door sony. En sony is nu volgens mij op de goede weg.
                          Stel dat fuji stopt......dan wordt het een nikon. Objectieven, flitsers, afstandsbedieningen passen.
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D300 of Fuji S5

                            Het allergrootste verschil ( enkel over beeldkwaliteit gesproken ) blijft het fantastische dynamisch bereik van de de S5, geen enkele camera evenaart dat tot nu toe . . . hoe belangrijk dat is . . . moet je dus voor jezelf uitmaken. Ruisbehandeling is ook beter bij de Fuji maar er bestaan voldoende programma's om dat op hetzelfde niveau te brengen als je de D300 gebruikt . . . ook de automatische witbalans ( zeker bij het gebruik van een flits ) vind ik bij de Fuji beter. ( maar dat kan je dus ook aanpassen )
                            De keuze blijft moeilijk, voor mij was die gemakkelijker omdat ik nog een Fuji S3 Pro heb ook, maw . . . ik zou niet graag in KVP zijn schoenen staan
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D300 of Fuji S5

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              De keuze blijft moeilijk, voor mij was die gemakkelijker omdat ik nog een Fuji S3 Pro heb ook, maw . . . ik zou niet graag in KVP zijn schoenen staan
                              Inderdaad, het is geen makkelijke keuze - ik heb er zelf voor gestaan. Maar het snelle en accurate AF-systeem en de extra pixels van de D300 zijn voor mijn fotografie belangrijk. In de natuur heb je niet altijd de tijd om rekening te houden met de compo, daarom lijkt het mij bijzonder aangenaam om zonder compromissen te kunnen croppen en toch ongeveer 6MP over te houden... Daarom wordt de FUJI S2 binnenkort vervangen door een Nikon D300 !
                              Tenzij Fuji natuurlijk roet in het eten komt gooien met een supersnelle S6
                              Ik wens je veel succes met je keuze
                              Greetz, Kariboe
                              Last edited by Kariboe; 6 januari 2008, 23:02.
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                              Comment

                              Working...
                              X