Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevragd bij de Canon Powershot G9

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevragd bij de Canon Powershot G9

    Wie heeft er een Canon Powershot G9 en kan me hierin wat advies en raad geven. Sinds 2002 heb ik de Canon Ixus 330 gehad en was hier zeer tevreden van. Enkel bewegende objecten in het donker waren een moeilijk vast te leggen object.

    Nu heb ik pas de Canon Powershot G9 in m’n bezit, maar na wat testen met sluitertijd en Iso-waarden, blijkt het me niet te lukken behoorlijke foto’s te verkrijgen.
    Voor bewegende voorwerpen in het donker moet je toch een korte sluitertijd nemen, met als resultaat dat ik gewoonweg een zwarte foto krijg… Wat doe ik fout????

  • #2
    Re: Hulp gevragd bij de Canon Powershot G9

    Als je een foto maakt in de sluitertijdvoorkeuze, en er is niet genoeg licht, dan wordt de foto onderbelicht als je een te korte sluitertijd kiest. Dat is zo met elke camera.

    Bij de G9 zal de diafragmawaarde (de laagst mogelijke waarde = de grootste opening) in het rood aangeduid worden als je een te korte sluitertijd kiest, om aan te geven dat het diafragma gewoonweg niet meer verder open kan.
    Kies je een te lange sluitertijd, dan wordt de diafragmawaarde ook in het rood aangegeven (de hoogst mogelijke waarde = kleinste opening) omdat dan de foto overbelicht wordt.
    Je ziet de rode cijfertjes wel alleen maar als je de ontspanknop half indrukt.


    De iso verhogen kan ook helpen om de belichting weer binnen de mogelijkheden van de camera te krijgen.

    De sluitertijd, de diafragma-opening en de iso-waarde moeten steeds aangepast worden om de belichting juist te krijgen. Als je zelf een onmogelijke waarde instelt dan krijg je een verkeerd belichte foto.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevragd bij de Canon Powershot G9

      Oorspronkelijk geplaatst door Patrick72 Bekijk bericht
      Wie heeft er een Canon Powershot G9 en kan me hierin wat advies en raad geven. Sinds 2002 heb ik de Canon Ixus 330 gehad en was hier zeer tevreden van. Enkel bewegende objecten in het donker waren een moeilijk vast te leggen object.

      Nu heb ik pas de Canon Powershot G9 in m’n bezit, maar na wat testen met sluitertijd en Iso-waarden, blijkt het me niet te lukken behoorlijke foto’s te verkrijgen.
      Voor bewegende voorwerpen in het donker moet je toch een korte sluitertijd nemen, met als resultaat dat ik gewoonweg een zwarte foto krijg… Wat doe ik fout????
      Neem diafragmavoorkeuze Av, laagste getal kiezen, ISO op 200 of 400 (wat je zelf nog redelijk vind) en daar rolt de snelstmogelijke sluitertijd uit, de camera rekent dat zelf heel snel uit.
      Tv met slecht licht werkt gewoon niet goed.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevragd bij de Canon Powershot G9

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Tv met slecht licht werkt gewoon niet goed.
        Het ligt eraan wat je wil fotograferen, en in welke omstandigheden.

        In de AV-stand heeft een G9 een maximale sluitertijd van 1sec. Bij nachtfoto's is dat meestal te kort om de foto goed belicht te krijgen, zelfs met het diafragma op f2,8.

        Dan moet je wel in de TV-stand werken (die gaat tot 15 sec bij een G9), en dan stel je de sluitertijd zo in dat de diafragma-waarde binnen de mogelijkheden van de camera blijft. Als je in de TV-stand werkt voor nachtfoto's, dan stel je dus de sluitertijd zo in de de diafragmawaarde niet in het rood weergegeven wordt als de ontspanknop half ingedrukt wordt.
        Een G9 levert dan op iso 80 heel goede nachtfoto's, er is zelfs ruisreductie bij lange sluitertijden voorzien (= automatisch als de sluitertijd langer is dan 1 sec).

        Om in andere omstandigheden de sluitertijd zo kort mogelijk te houden werk je natuurlijk best in de AV-stand met het diafragma zo ver mogelijk open, en de iso op 200 of 400 (iso 800 is nog bruikbaar voor kleinere afdrukken).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevragd bij de Canon Powershot G9

          Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik nam aan dat de TS niet met een statief wilde werken.....

          Comment

          Working...
          X