Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printen en de relatie pixels<>Dpi (Ppi)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Printen en de relatie pixels<>Dpi (Ppi)

    Ik ben de kluts kwijt. Heb een PSD in Photoshop Elements 6 gemaakt. De resolutie is 2448x3264 pixels. Volgens PS kan ik een A4 afdruk maken aan +300dpi.

    Heb dit willen doorsturen naar Foto.com en krijg daar een 'onvoldoende' wat kwaliteit betreft als ik een 20x30 cm wil laten printen.

    Druk ik het af op mijn oude Canon i850 krijg ik een zeer mooie A4.

    De foto's zijn genomen met mijn Pana FZ30 (8mp) en dit is volgens allerhande tabelletjes voldoende voor een A4.

    Kan iemand mij in de juiste richting duwen/corrigeren mbt printen en resoluties (eventueel tutorials).
    Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

  • #2
    Re: Printen en de relatie pixels&lt;&gt;Dpi (Ppi)

    Is het een zwart-wit?
    Denk dat foto.com alleen controleert hoe groot het bestand is.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Printen en de relatie pixels&lt;&gt;Dpi (Ppi)

      Hi,

      Ik weet niet of het dat is, maar je lange zijde aan 300 dpi is slechts 27.2 cm.

      DPaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Printen en de relatie pixels&lt;&gt;Dpi (Ppi)

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Hi,

        Ik weet niet of het dat is, maar je lange zijde aan 300 dpi is slechts 27.2 cm.

        DPaul
        Neen , het is geen zwart wit.

        Heb nu eens 20x27 genomen en de kwaliteit is nog onvoldoende (geeft ook als formaat 1600x1200 aan)???

        Heb een programma gedownload nl. DPI-Counter en ook dit geeft aan dat ik op 311 dpi uitkom (20 x 27)
        Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

        Comment


        • #5
          Re: Printen en de relatie pixels&lt;&gt;Dpi (Ppi)

          Oorspronkelijk geplaatst door Bronco Bekijk bericht
          Neen , het is geen zwart wit.

          Heb nu eens 20x27 genomen en de kwaliteit is nog onvoldoende (geeft ook als formaat 1600x1200 aan)???

          Heb een programma gedownload nl. DPI-Counter en ook dit geeft aan dat ik op 311 dpi uitkom (20 x 27)
          Geen enkele van de door jou genoemde afmetingen heeft een 2:3 of 4:3 verhouding. Misschien is het dat ?

          1600x1200 = 4:3

          Paul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Printen en de relatie pixels&lt;&gt;Dpi (Ppi)

            Ik geloof dat sommige labo's niet enkel de pixelafmetingen in rekening brengen (en die kan je zelf gemakkelijk berekenen), maar ook op een of andere manier de graad van compressie.
            Mijn advies (en werkwijze): weinig compressie d.w.z. hoge kwaliteit en, om gemakkelijk te kunnen rekenen, pixelafmetingen à 100 tot 120 pixels per centimeter (dan geen overbodige derde eenheid "inch")
            Dus voor 24x30, wat toch buiten de klassieke 2:3 verhouding valt, die hier 24x36 of 20x30 zou zijn, 2400x3000 pixels en voldoende kwaliteit.
            Wat sommige labo's doen met foto's die buiten de klassieke verhoudingen vallen hangt van die labo's af.
            home page: http://cage.ugent.be/~hs
            reisblog: http://herser.wordpress.com
            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

            Comment

            Working...
            X