Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandpuntafstand portretlens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandpuntafstand portretlens ?

    Wat wordt tegenwoordig beschouwd als de ideale brandpuntafstand voor een portretlens ?

    Ik vraag het omdat ik uit veel berichten opmaak dat een 105mm daar veel voor gebruikt wordt, maar op een DX camera is dat dan ongeveer 150mm en uit mijn filmdagen herinner ik me dat de ideale portretlens toen ongeveer 80 à 100 mm was, het beste compromis tussen schertediepte (of dieptescherpte, wat is het nu eigenlijk ?). Een 135mm werd toen al als een beetje te lang beschouwd omdat je dan al ver van de onderwerp afzat èn een te beperkte scherptediepte (of ..) zou hebben ... Dat is met een 105mm op een DX camera dan toch nog erger ?
    Last edited by gliderbee; 1 januari 2008, 09:50.

  • #2
    Re: Brandpuntafstand portretlens ?

    Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
    schertediepte (of dieptescherpte, wat is het nu eigenlijk ?).
    Geen van beide, het is scherptediepte.

    Wat voor de een een ideale lens is, is voor een ander alweer anders. Het hangt ervan af wat je zelf het best vindt werken. En voor binnen in een studio kan er al weer een andere voorkeur zijn dan buiten op straat.

    Comment


    • #3
      Re: Brandpuntafstand portretlens ?

      Bij DX-camera's vind ik 85mm redelijk ideaal.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Brandpuntafstand portretlens ?

        Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
        Wat wordt tegenwoordig beschouwd als de ideale brandpuntafstand voor een portretlens ?

        Ik vraag het omdat ik uit veel berichten opmaak dat een 105mm daar veel voor gebruikt wordt, maar op een DX camera is dat dan ongeveer 150mm en uit mijn filmdagen herinner ik me dat de ideale portretlens toen ongeveer 80 à 100 mm was, het beste compromis tussen schertediepte (of dieptescherpte, wat is het nu eigenlijk ?). Een 135mm werd toen al als een beetje te lang beschouwd omdat je dan al ver van de onderwerp afzat èn een te beperkte scherptediepte (of ..) zou hebben ... Dat is met een 105mm op een DX camera dan toch nog erger ?
        Je hebt voor een stuk gelijk, 150mm is inderdaad wat te lang voor portretfotografie, (toch in verhouding tot je standpunt), maar dat hangt natuurlijk ook van de situatie af.
        Wat betreft de scherptediepte, deze heeft niets te maken met deze DX factor, de scherptediepte blijft dezelfde als op fullframe, namelijk de verhouding brandpunt diafragma, wil je een mooie scherptediepte, ga dan Bv. voor een 50mm f1.4, of een 85mm f1.4 met een diafragma met veel lamellen, maar ook met een 70mm op f2.8 kan je reeds heel mooie portretten maken met een mooie onscherpte, maar dan moet je natuurlijk een kwalitatief goed objectief hebben dat op volle opening reeds een goed resultaat geeft, zoals de nieuwe Nikon 24-70 AFS f2.8,Nikon 28-70 AFS f2.8, Nikon 70-200 AFS-VR f2.8, of vergelijkbare objectieven van andere merken
        Last edited by Guest42; 1 januari 2008, 21:34.

        Comment


        • #5
          Re: Brandpuntafstand portretlens ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Wat betreft de scherptediepte, deze heeft niets te maken met deze DX factor, de scherptediepte blijft dezelfde als op fullframe
          Waarom moet je hier dan je cameratype invullen?
          Depth of field and hyperfocal distance calculator


          Tip: je berichten zouden een stuk leesbaarder worden als je af en toe een nieuwe zin begint.

          Comment


          • #6
            Re: Brandpuntafstand portretlens ?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Wat betreft de scherptediepte, deze heeft niets te maken met deze DX factor, de scherptediepte blijft dezelfde als op fullframe
            Ik vrees dat je hier de bal misslaat. Er is wel degelijk een groot verschil in DOF, afhankelijk van het sensorformaat. Hoe groter de sensor, hoe kleiner de DOF. Dit is de reden dat je in programma's als "dofmaster" je cameratype moet ingeven.
            BD0808BE

            Comment


            • #7
              Re: Brandpuntafstand portretlens ?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Wat betreft de scherptediepte, deze heeft niets te maken met deze DX factor, de scherptediepte blijft dezelfde als op fullframe, namelijk de verhouding brandpunt diafragma
              Ik denk dat je de perspectiefwerking bedoelt (of hoe dàt dan weer heet): het verschijnsel dat een telelens het beeld in de diepte lijkt samen te drukken en een breedhoeklens het beeld lijkt uit elkaar te trekken; dat blijft gelijk omdat je de kleinere sensor een uitsnede uit het beeld maakt zonder dat er in werkelijkheid iets veranderd, waardoor we de indruk krijgen van meer telewerking maar met dezelfde perspectiefwerking.

              Ik schrijft lijkt omdat het effect eigenlijk veroorzaakt wordt door de verandering van standpunt, niet de lens.

              @ Leonidas: je hebt wel begrepen dat ik een typefoutje maakte , maar Wikipedia gebruikt beide termen; ik heb vroeger ook altijd "scherptediepte" gebruikt.

              Comment


              • #8
                Re: Brandpuntafstand portretlens ?

                Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                @ Leonidas: je hebt wel begrepen dat ik een typefoutje maakte , maar Wikipedia gebruikt beide termen; ik heb vroeger ook altijd "scherptediepte" gebruikt.
                Natuurlijk wist ik dat, verderop in #1 stond het wel goed.

                Als je wil kan ik ervoor zorgen dat Wikipedia ook de term schertediepte gebruikt hoor.

                Ik heb het in Van Dale opgezocht en daar ontbreekt dieptescherpte.

                Comment


                • #9
                  Re: Brandpuntafstand portretlens ?

                  Sorry voor mijn hierboven gegeven uitleg, ik bedoelde dus wel.
                  Als het gaat over de scherptediepte, of de te verwachten dof, dan is deze vanaf hetzelfde standpunt, met hetzelfde diafragma en op hetzelfde punt scherpgesteld net hetzelfde op een cropcamera, als op een fullframe.

                  Aan de constructie van de lens net als aan de optische eigenschappen verandert er hier niets.
                  Ga je je echter verplaatsen, zodat de afbeeldingsmaatstaf dezelfde wordt voor beide foto's, dan gaat dit wel een invloed hebben op de scherptediepte, je kan het in feite op twee manieren interpreteren.

                  Sorry als ik mij hier verkeerd heb uitgedrukt, en je hebt inderdaad gelijk Leonidas als je volgens de tabel kijkt, waar ze de afbeeldingsmaatstaf als referentie nemen

                  Ik heb mij hier enkel op de optische eigenschappen van het objectief gebaseerd, met een terechte PM van Leonidas die mij er op wees dat ik hier een verkeerde of onvolledige uitleg gaf

                  Wat betreft nog andere verkeerdelijke uitleg, of onwaarheden verwacht ik van Leonidas nog een paar voorbeelden, zodat ik ook deze kan nakijken en of rechtzetten, wat ik hier neerschrijf is dan ook steeds met de beste bedoelingen, maar mischien niet steeds op de juiste mannier uitgedrukt, sorry daarvoor.

                  Ik zal mij er ook proberen aan te houden om mijn zinsbouw wat meer gescheiden te houden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brandpuntafstand portretlens ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Sorry voor mijn hierboven gegeven uitleg, ik bedoelde dus wel.
                    Als het gaat over de scherptediepte, of de te verwachten dof, dan is deze vanaf hetzelfde standpunt, met hetzelfde diafragma en op hetzelfde punt scherpgesteld net hetzelfde op een cropcamera, als op een fullframe.

                    Aan de constructie van de lens net als aan de optische eigenschappen verandert er hier niets.
                    Ga je je echter verplaatsen, zodat de afbeeldingsmaatstaf dezelfde wordt voor beide foto's, dan gaat dit wel een invloed hebben op de scherptediepte, je kan het in feite op twee manieren interpreteren.
                    Nee, dat is dus niet zo. Ga nou eens naar Dofmaster en laat brandpunt, diafragma en afstand gelijk. Verander alleen het cameratype. Blijft de DOF hetzelfde? Nee natuurlijk. Dat ligt niet aan de lens maar aan de definitie van de DOF, meer specifiek aan de CoC.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brandpuntafstand portretlens ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Geen van beide, het is scherptediepte.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Ik heb het in Van Dale opgezocht en daar ontbreekt dieptescherpte.
                      Je moet dan eens in het groene boekje kijken.
                      Last edited by pol parasol; 2 januari 2008, 07:51.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Brandpuntafstand portretlens ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Je moet dan eens in het groene boekje kijken.
                        Daar heb je eigenlijk geen boekje voor nodig, je kunt het ook logisch beredeneren. Dieptescherpte is scherpte van de diepte, scherptediepte is diepte van de scherpte. Wat is hier beter van toepassing? Vergelijk vliegtuigbemanning, vakantieadres, politiehond enz.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Brandpuntafstand portretlens ?

                          technical and language discussion are distracting from the topic starter's question.. again.

                          Personally I use anything from 17-200mm for portraits. Depending on the situation, the style, the mood. Hold to the technical rules for everything and you'll be pretty limited. I don't own the classic portrait 85mm prime lens and don't have any plans to buy one.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Brandpuntafstand portretlens ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Als het gaat over de scherptediepte, of de te verwachten dof, dan is deze vanaf hetzelfde standpunt, met hetzelfde diafragma en op hetzelfde punt scherpgesteld net hetzelfde op een cropcamera, als op een fullframe.
                            Nope,

                            Wrong again. Je volhard wel in je boosheid .

                            De grootte van je sensor, of filmoppervlak, is een cruciale factor in de DOF.

                            Als je je camera instelt op een bepaalde afstand bij bv. F8, zal je meer DOF hebben met een cropcamera dan met een FF camera.

                            Dit is juist het voordeel van een FF camera bij portretfotografie. Als je dan kjikt naar de dof, met de zelfde instellingen, op een 6x6 camera of een 4"x5" technische camera, zal daar de DOF nog kleiner zijn.
                            BD0808BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Brandpuntafstand portretlens ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              Nee, dat is dus niet zo. Ga nou eens naar Dofmaster en laat brandpunt, diafragma en afstand gelijk. Verander alleen het cameratype. Blijft de DOF hetzelfde? Nee natuurlijk. Dat ligt niet aan de lens maar aan de definitie van de DOF, meer specifiek aan de CoC.
                              Als ik deze gegevens invul Leon, dan versta ik er eigenlijk niets meer van
                              Volgens Dofmaster heb jij gelijk volledig mee akkoord
                              Maar ik heb nooit anders geweten, hoe kleiner de CCD of het filmvlak, hoe groter de scherptediepte, neem nu even die kleine procumer toestelletjes, met die kleine ccd's, daar heb je zo een grote scherptediepte, dat je er bijna geen onscherpte, mee kan bekomen, dat is dus totaal in tegenstelling tot wat je in Dofmaster kan aflezen, akkoord ?
                              Toen ik nog volledig analoog werkte, had ik ook een Cambo 4 X 5 inch, daar moest ik in veel gevallen diafragmeren tot f22 tot zelfs f45 om wat scherptediepte te kunnen bekomen
                              Leg jij nu eens uit hoe dat kan aub.
                              Volgens DOF Master:
                              Neem nu 105mm f5.6 scherpstelafstand 10 meter toestel Nikon D300 (met crop CCD factor 1,5), daar bekom je een scherptediepte van 2.05 meter.
                              Neem nu ook 105mm f5.6 scherpstelafstand 10 meter toestel D3 (Full Frame CCD factor 1/1), daar bekom je een scherptediepte van 3,12 meter.
                              Probeer dat maar eens te verklaren aan de hand van berekeningen, ik ben reeds jaren betrokken bij de bouw van téléscopen, wel als de formules die Dofmaster gebruikt juist zijn, dan begrijp ik er geen bal meer van hier klopt toch iets niet, of word ik dement of zo ?

                              Comment

                              Working...
                              X