Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestandsnummering Canon Powershot S2 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bestandsnummering Canon Powershot S2 IS

    Ik ben in het bezit van een Canon Powershot S2. Deze camara bevalt me uitstekend, want ondanks het feit dat ik inmiddels ook een EOs 400D heb gebruik ik de Powershot nog regelmatig bijvoorbeeld als ik niet de hele santakraam van lenzen etc. mee kan nemen, zoals bijvoorbeeld volgende week, als ik op vakantie ga.
    Maar wat is nu het probleem? Inmiddels staat de teller van de bestandsnummering op 9750. Dikke kans dat tijdens mijn wintersport de 10000 wordt bereikt. Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat, dat een probleem is omdat het apparaat dan stokt en er handelingen moeten worden verricht voordat je verder kunt. Nu is dat lastig als je in Oostenrijk bent en geen computer bij de hand. Daarom mijn vraag: weet iemand of er enig probleem gaat ontstaan en zo ja, wat moet ik doen om ze te voorkomen of op te lossen?
    Ik zie jullie reactie tegemoet.
    www.janbos.net

  • #2
    Re: Bestandsnummering Canon Powershot S2 IS

    Je moet helemaal niets doen als de teller boven de 9.999 gaat, dan begint die gewoon weer vanaf 0001 (bij mijn 20D is dat toch zo).

    Als je achteraf thuis de foto's sorteert op naam, dan zitten ze niet allemaal in de juiste volgorde (0001 zal dan eerst staan, maar de 250 foto's die je daarvoor gemaakt hebt hebben een hoger nummer, en die staan helemaal achteraan in de map).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Bestandsnummering Canon Powershot S2 IS

      Heel erg bedankt voor uw snelle reactie.

      Jan
      www.janbos.net

      Comment


      • #4
        Re: Bestandsnummering Canon Powershot S2 IS

        Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
        Canon Powershot S2 ... ergens gelezen dat, dat een probleem is omdat het apparaat dan stokt en er handelingen moeten worden verricht voordat je verder kunt ...
        ik heb dit probleem zelf ondervonden :
        zelfs met opgeladen batterijen kreeg ik regelmatig de boodschap "vervang de batterijen" en het toestel schakelde uit
        tot hiertoe loste ik het op met het batterijcompartiment te openen even op de AA-tjes te duwen en dan opnieuw verder te werken (na reeds kontakten toestel & akku's ed te hebben gereinigd, geregeld ... wat allemaal geen oplossing was)
        volgens Canon is er geen vuiltje aan de lucht en "is dit géén gekend probleem" jajaa, blaat het niet dan schaapt het niet ...
        op internet vind je echter dat nog een pak mensen dit probleem hebben
        op dit forum :
        Weekly digital photography contest site, featuring active forums, tutorials, photographer profiles, and more. Enter and/or vote -- fun learning for ALL skill levels.

        staat een oplossing (einde pag 2)
        gisteren uitgevoerd en tot hiertoe het probleem niet meer gehad !
        btw, het resetten doe je door in playmode 5sec op menu te drukken (maar dit reset je teller niet, en dat is ook nergens nodig voor in dit geval)

        bijkomende info over de S2 :
        in mn zoektocht ontdekte ik een interessante "aanvullende software", het is géén firmwire update want Canon vond het immers nooit nodig om voor dit toestel en update ter beschikking te stellen
        het maakt het mogelijk om oa RAW-fotos te maken met de S2
        en er zijn ook een aantal andere uitbreidingen (waaronder wijzigingen qua ISO, langere belichtingstijden, een betere batterij-indicator, live-histogram, etc)
        Het betreft CHDK (Canon Hackers Devellopement Kit), een open-source project waarover geïnteresseerden meer kunnen lezen en een aangepaste versie dowloaden (dit ook beschikbaar is voor andere IXUS-toestellen, S3 en meer) op deze link :
        Easy method: To automate the process, you can use STICK or CHIMP which is also linked in this page. Take a picture with the camera model you want to install CHDK to, drag and drop the image or select it: or the utility will install the proper CHDK version and format your card for you. CHDK currently has two official branches: The branch labelled 1.6.1 which is considered to be 'stable'. This branch is used for minor changes and bugfixes, backward compatibility between updates and has more stable


        hoop dat deze info van nut was voor andere BD S2 is gebruikers
        Last edited by Basile; 22 april 2008, 15:54.
        Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

        Comment


        • #5
          Re: Bestandsnummering Canon Powershot S2 IS

          Inderdaad intressant, maar zou je zoiets wel aanraden ? Ben een echte leek als het gaat over hacken van "digitale dinges"
          Fuji x 100 f

          Comment


          • #6
            Re: Bestandsnummering Canon Powershot S2 IS

            ach, er is niks fout mee
            lees de desbetreffende fora (link reeds hierboven) eens
            heb er zelf totaal niks fout mee ondervonden
            het is trouwens ook niks permanents
            haal je akkus eruit en de soft is wel
            je moet m gewoon manueel herinstalleren vanaf het kaartje
            ben zelf uiterst wantrouwig in dergelijke zaken maar kan met de hand op het hart bevestigen dat het ok is, en het maken van raw files is voor mij het absolute pluspunt (met mn 40d fotografeer ik trouwens ook uitsluitend in raw)
            Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Bestandsnummering Canon Powershot S2 IS

              Gisteren van een collega toevallig een tip over CHDK gekregen. Meteen maar even gedownload en op mijn A640 gezet. Werkt echt super, eerst even wat wantrouwen natuurlijk omdat de software van een Russische server af moest komen.

              Het geeft zoveel meer mogelijkheden voor zo'n 'simpel' compactje zoals RAW, bracketing, en b.v. motion detection. Moet handig zijn om bliksems te vangen op dat ding. Je kan er ook zelf basic scripts voor schrijven.

              Voor de korte ervaring die ik er mee heb is dit zeker een aanrader voor een hele reeks Canon compacts.
              Ik ben er klaar mee.

              Comment

              Working...
              X