Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto´s schieten in RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto´s schieten in RAW

    Is misschien wel een domme vraag maar in dit soort toestanden ben ik nog meer dan groen achter mijn oren
    Als ik foto´s neem in RAW en wil ze opslaan op mijn pc lukt dit niet
    Moet ik misschien een speciaal programma hebben om dit te kunnen doen?
    In JPG opslaan is geen probleem
    Wie helpt mij op weg?

  • #2
    Re: Foto´s schieten in RAW

    Het opslaan in RAW zou geen probleem mogen zijn. Het openen daarentegen mogelijk wel. Voor Raw bestanden te openen heb je software nodig. Ofwel gebruik je een commerciëel programma zoals bv. Lightroom, PS, of een van de zovele anderen, of je bebruikt de camera-eigen software. Normaal moet deze software met je camera meegeleverd worden.
    BD0808BE

    Comment


    • #3
      Re: Foto´s schieten in RAW

      Inderdaad. Raw-foto's opslaan is niet moeilijker dan een ander bestand opslaan. Raw-foto's bekijken is wat anders, daar heb je aangepaste software voor nodig. Gelukkig vind je die volop, ook gratis zoals Irfanview of Faststone - maar er zijn er nog andere. Met deze twee programma's kun je ongeveer al de bestaande Raw-formaten bekijken (en zelfs een klein beetje bewerken of converteren, al zou ik daarvoor betere software adviseren). Maar ook bij je camera moet dergelijke software geleverd zijn; desnoods moet je maar eens op de website van je cameramerk gaan kijken.

      Comment


      • #4
        Re: Foto´s schieten in RAW

        ik merkte in het begin ook dat bepaalde reeds geplaatste software (exrtafilm) programmatjes die automatisch vragen om je foto's van je toestel of je hd de raw bestanden overlieten.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Foto´s schieten in RAW

          Op de cd-rom die bij je camera zat zul je zeker wel een programma vinden om je foto's in RAW over te zetten/bekijken/bewerken.

          Comment

          Working...
          X