Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 60mm of 105mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 60mm of 105mm

    Ik ben op uitkijk naar een lens (bij voorkeur Nikon) die vooral voor macro moet dienen op mijn D200 (als portretlens mag natuurlijk ook).

    Er zijn wat berichten over de 105mm VR, maar weinig over de "gewone" 105mm of de 60mm F2.8.

    Er bestaat blijkbaar ook een 105mm f/2 AF-D DC (Defocus Control) Lens ? Wat is de bedoeling van die Defocus Control ?

    Wat is de algemene indruk over die lenzen ? Kortom, alle info is welkom.

  • #2
    Re: Nikon 60mm of 105mm

    Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
    I

    Er bestaat blijkbaar ook een 105mm f/2 AF-D DC (Defocus Control) Lens ? Wat is de bedoeling van die Defocus Control ?
    http://www.photozone.de/8Reviews/len..._2dc/index.htm

    Een betere uitleg ga je niet vinden. Dit is dus GEEN macro-lens.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 60mm of 105mm

      [QUOTE=vantje;1694557
      Een betere uitleg ga je niet vinden. Dit is dus GEEN macro-lens.[/QUOTE]

      Bedankt ! Inderdaad een prima uitleg. Geen macro-lens dus, maar eigenlijk wel interessant ... Dit betekent dus dat je bijv. een portet zou kunnen maken op diafragma 8 met onscherpte in de achtergrond alsof je diafragma 2 gebruikt ?
      Last edited by gliderbee; 30 december 2007, 16:10.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 60mm of 105mm

        Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
        Bedankt ! Inderdaad een prima uitleg. Geen macro-lens dus, maar eigenlijk wel interessant ... Dit betekent dus dat je bijv. een portet zou kunnen maken op diafragma 8 met onscherpte in de achtergrond alsof je diafragma 2 gebruikt ?
        Neen, neen, zo gemakkelijk werkt dat niet......

        Je moet dat allemaal zelf uittesten, wat 'fingerspitsgefuhl' voor over hebben.
        De juist DOF is voor dit defocusingsystem erg complex.

        Oefenen dus...

        Koop niet overhaast, want het kan erg tegenvallen... heb ze gehad...

        mvg,

        Roland
        Last edited by Roland Cuypers; 30 december 2007, 16:38.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 60mm of 105mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
          Koop niet overhaast, want het kan erg tegenvallen... heb ze gehad...
          Hallo Roland,

          Wat viel er precies tegen ? Gebruikte je ze gewoon te weinig of is er een andere reden waarom je ze hebt weggedaan ? Ik zou ze kunnen kopen voor 500 euro. Qua prijs lijkt me dat wel de moeite ...

          mvg,
          Stefan.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 60mm of 105mm

            De AF-S 105 F/2.8 MICRO VR is een uitstekende macro en portret lens.
            Dus twee vliegen in 1 klap.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 60mm of 105mm

              Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
              Bedankt ! Inderdaad een prima uitleg. Geen macro-lens dus, maar eigenlijk wel interessant ... Dit betekent dus dat je bijv. een portet zou kunnen maken op diafragma 8 met onscherpte in de achtergrond alsof je diafragma 2 gebruikt ?
              Zo simpel ligt het nu ook niet, puur theoretisch zal het wel voor een stuk kloppen, maar bij dit objectief is de beoordeling door je zoeken helemaal niet zo gemakkelijk, ik heb deze destijds gebruikt op mijn analoge Nikon F5, en soms viel die defocus control wat tegen, bij een digitale camera met cropfactor is het in wezen nog moeilijker, daar bij deze de scherptediepte groter is dan bij Full Frame.
              De meeste mensen die ik ken, gebruiken dit objectief voor 95% op de nulstand, wat natuurlijk niet wegneemt dat dit een prachtobjectief is, zowel de 105mm AF-DC als de 135mm AF-DC

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 60mm of 105mm

                Als je wilt kiezen tussen 60 of 105, dan hoort die keuze af te hangen van je onderwerp.

                Als je postzegels wilt gaan fotograferen, neem dan de goedkopere 60mm.
                Als je andere zaken wilt fotograferen, dan is een grotere werkafstand veelal wel handig.

                Werkafstand:
                60 mm - 22 centimeter
                105 mm - 31 centimeter
                200 mm - 50 centimeter, steeds gemeten vanaf de plek van de film of sensor in de camera.

                Meer lezen: http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogus/macro.pdf
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 60mm of 105mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                  Als je wilt kiezen tussen 60 of 105, dan hoort die keuze af te hangen van je onderwerp.

                  Als je postzegels wilt gaan fotograferen, neem dan de goedkopere 60mm.
                  Als je andere zaken wilt fotograferen, dan is een grotere werkafstand veelal wel handig.

                  Werkafstand:
                  60 mm - 22 centimeter
                  105 mm - 31 centimeter
                  200 mm - 50 centimeter, steeds gemeten vanaf de plek van de film of sensor in de camera.

                  Meer lezen: http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogus/macro.pdf

                  Postzegels niet, die bewegen me te snel

                  Die werkafstand is nuttige info; het zal dus een 105mm worden; 31 centimeter lijkt me ideaal werkbaar.

                  Bedankt,

                  Stefan.

                  Comment

                  Working...
                  X