PDA

Volledige versie bekijken : Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

EL-Nartos
29 december 2007, 20:13
Voor een nieuwjaarscadeau ging ik vandaag bij een fotograaf. "Ik had graag 2 cadeaubons voor een fotoreportage en ook graag de HIRES beelden op cd".
NEEN, dat doe ik niet zegt de fotograaf...
Ikzelf ben de (trotse) eigenaar van een Epson pro 9600 en kan deze beelden dus best zelf wel afdrukken, zowel op fotopapier als op canvas etc..., maar heb niet zelf een fotostudio.
De fotograaf gaat hier dus niet mee akkoord!!!???!!!!
Had begin dit jaar een fotoshoot (ganse dag) met 18 kinderen en een slordige 2000 foto's, ook genomen door een pro-fotograaf (thx pitp) :-) en die prijzen vielen echt wel mee. Geen 15 euro extra per beeld (stel je eens voor aan 2000 foto's)!!!
Ik betaal in principe dus het/de "studio"werk(uren), maar fotograaf weigert de beelden in HIRES vrij te geven.

Natuurlijk, als je een mooie fotoshoot hebt van meter en peter met mete-petekindje erop dat je foto's later gaat bijbestellen, en dan rinkelt de kassa van de fotograaf.

Mis ik hier nu iets, zoek ik beter een andere fotograaf of ruikt dit naar koppelverkoop?

Graag jullie ongezouten meningen

Opmerkingen qua profielen, kleurechtheid, contrast etc.. van de beelden zoek ik hier niet echt. Deze zijn toch echt wel HEEL persoonlijk. Zit al een 20 jaar in de grafische sector en weet best wel dat smaak en kleur verschillen van persoon tot persoon....

Bernard

P.S De reportage zou een 80 euro per stuk kosten met een acht-tal beelden (geprint), 8 x 13 cm en op een zwart kartonnetje gekleefd, in dito doosje.

pol parasol
29 december 2007, 20:20
:rolleyes: Ooit in het analoge tijdvak de negatieven meegekregen?

EL-Nartos
29 december 2007, 20:25
analoog of digitaal, het blijft volgens mij ruiken naar koppelverkoop!

Fotofolio
29 december 2007, 20:36
Indien de overdracht van een negatief of digitaal bestand niet schriftelijk is overeengekomen, heeft de klant overeenkomstig de auteurswet hier ook geen recht op.

Dus indien een fotograaf beslist om géén originelen te verstrekken dan is dit zijn recht.

Meer info HIER (http://www.sofam.be/main-nl.php?ID=145&parent_ID=138&titel=Praktische+tip%3A+originelen)

Fotofolio
29 december 2007, 20:38
P.S De reportage zou een 80 euro per stuk kosten met een acht-tal beelden (geprint), 8 x 13 cm en op een zwart kartonnetje gekleefd, in dito doosje.

Das goedkoop gediend zou ik zeggen.

EL-Nartos
29 december 2007, 20:52
Het gaat er mijn nu niet om wie de "auteursrechten" over deze foto's heeft, echter wel dat ik mij "beetgenomen" voel voor een reportage van 80 euro en 8 fotookes 8*13 en nadien dan toch zal moeten bijbestellen voor vergrotingen. (wie weet wat men hiervoor zal vragen, niettegenstaande dat 80 euro redelijk lijkt voor 1/2 à 1 uur in studio)

Vraag dan meteen een correcte prijs voor de opnames!

Fotofolio
29 december 2007, 20:57
Ik snap je punt niet denk ik.

Als jij nu vraagt aan de fotograaf wat de bijbestellingen kosten, dan heb je toch een concrete afspraak?

EL-Nartos
29 december 2007, 21:37
Ja, tuurlijk, maar ik hoef HUN bijbestellingen niet, ik had graag de beelden op CD.

Ik begrijp het al....

EL-Nartos
29 december 2007, 21:40
Indien de overdracht van een negatief of digitaal bestand niet schriftelijk is overeengekomen, heeft de klant overeenkomstig de auteurswet hier ook geen recht op.

Dus indien een fotograaf beslist om géén originelen te verstrekken dan is dit zijn recht.

Meer info HIER (http://www.sofam.be/main-nl.php?ID=145&parent_ID=138&titel=Praktische+tip%3A+originelen)

Juust, maar dan ook enkel "om in de la te bewaren", en NIET te gebruiken op een beurs. (zonder schriftelijke toestemming)

Dit ter zijde...

Fotofolio
29 december 2007, 22:31
Als ik een betaalde opdracht doe ... lever ik steeds de HR foto's af op een dvd.

Sommige fotografen niet ... hun winst zit net in de bijbestellingen. Kwestie van op voorhand duidelijk af te spreken wat je krijgt achteraf.

Larah&Bo
29 december 2007, 22:37
_____

S02
29 december 2007, 22:51
Dit is, zoals eerder gezegd, altijd zo geweest. Je zal ver moeten zoeken naar een fotograaf die niet zo werkt (voor portretfotografie).

In de meer "commerciële" fotografie wordt dit wél gedaan, maar dan is de prijs ook anders berekend. Als je al zo lang in de grafische sector werkt zal je ook wel weten dat je er met 80€ niet komt..

Waarom is simpel: neem nu dat de opname 45min duurt, en dat de post-processing (in de computer laden, beelden goed zetten, op juiste formaat zetten om af te drukken, naar labo sturen of zelf afdrukken) nog eens 35min duurt. Dan komen we aan 80€ voor 1u20m, ofte 60€/u.
Dat is dus 60€ BRUTO (!) per uur. En dan zijn de afdrukken er nog niet bijgerekend.

Maar dat is dan wel een uurprijs die je niet even x8 kan doen voor een dag, en x6 voor een week: een fotograaf heeft geen 8 studio-opdrachten per dag.
Een algemene berekening maken is dus moeilijk omdat die van fotograaf tot fotograaf afhangt.
Maar hou in gedachten dat hij zijn materiaal daarvan moet aankopen (computers, camera's, lenzen, flitsen, achtergronden,...), zijn huur betalen, personeel, verwarming van de studio, etc...

Maw: van 80€ voor een studiowerk kan een fotograaf niet overleven, dus nogal logisch dat de fotograaf erop rekent nog iets bij te verdienen aan de afdrukken. Daarom is de opname zelf nl zo goedkoop - het is er in verrekend.

Je zegt overigens zelf

Vraag dan meteen een correcte prijs voor de opnames!
maar net daarvoor zeg je

niettegenstaande dat 80 euro redelijk lijkt voor 1/2 à 1 uur in studio)

Tja... Wat wil je dan?

En waarom denk je trouwens dat zoveel fotografen verdwijnen?

*wim*
29 december 2007, 23:05
Dit is imho een heel normale redenering van de fotograaf. Als ik studiowerk doe voor portretfotografie, zal ik nooit de Hi-res bestanden meegeven, omdat de prijs van de afdrukken mijn verdienste goed moeten maken.

Het is een ander verhaal voor productfotografie. In dat geval wordt er een prijs afgesproken voor een al dan niet hi-res bestand. Je spreekt dan ook over andere bedragen.

Je kan niet alles hebben in het leven. Ofwel bepaal je dit op voorhand met de fotograaf, zodat deze op voorhand zijn prijs kan bepalen, ofwel neem je de prints bij hem.

Just my 2 cts.

MichielBrugge
30 december 2007, 10:47
Het is mij zeer vreemd dat je na 20 jaar in de grafische sector hier nog niet eerder mee in aanraking bent gekomen (auteursrechten etc.).

Ik zal even uw situatie in een ander daglicht proberen te plaatsen. Stel je bent fotograaf en hebt een website met enkele lowres beelden van je betere werk.

Persoon A benadert je voor één print van één van je beelden voor thuisgebruik (foto in zijn woonkamer).
Persoon B benadert je om datzelfde beeld éénmalig te gebruiken voor een lokale affiche van een vzw (oplage 100, gebruik 1-2 weken).
Persoon C benadert je om dat beeld te gebruiken voor de cover van een magazine dat verschijnt in 6 talen met een totale oplage van 24.000.000 ex.
Persoon D benadert je om dat beeld te gebruiken, maar wil volle auteursrechten ongeacht het gebruik/oplage/frequentie/...

Ga je dan 4x dezelfde prijs opgeven?
(Uiteraard is dit voorbeeld niet recht evenredig met jouw situatie!)

Als je de hoge resolutie originelen vraagt, vraag je eigenlijk om alle auteursrechten. Zoals eerder is aangehaald rekent hij ook op meerdere afdrukken, daarom dat de prijs voor de shoot op zich zo goedkoop is. Indien je de originelen wil, zal de shoot uiteraard een ander prijskaartje krijgen daar dit dan de enige bron van inkomsten is voor de fotograaf.

Mvg, Michiel

Digipics357
30 december 2007, 10:56
Voor een nieuwjaarscadeau ging ik vandaag bij een fotograaf. "Ik had graag 2 cadeaubons voor een fotoreportage en ook graag de HIRES beelden op cd".
Ikzelf ben de (trotse) eigenaar van een Epson pro 9600 en kan deze beelden dus best zelf wel afdrukken, zowel op fotopapier als op canvas etc..., maar heb niet zelf een fotostudio.
De fotograaf gaat hier dus niet mee akkoord!!!???!!!!
Had begin dit jaar een fotoshoot (ganse dag) met 18 kinderen en een slordige 2000 foto's, ook genomen door een pro-fotograaf (thx pitp) :-) en die prijzen vielen echt wel mee. Geen 15 euro extra per beeld (stel je eens voor aan 2000 foto's)!!!
Ik betaal in principe dus het/de "studio"werk(uren), maar fotograaf weigert de beelden in HIRES vrij te geven.

Natuurlijk, als je een mooie fotoshoot hebt van meter en peter met mete-petekindje erop dat je foto's later gaat bijbestellen, en dan rinkelt de kassa van de fotograaf.

Mis ik hier nu iets, zoek ik beter een andere fotograaf of ruikt dit naar koppelverkoop?

Graag jullie ongezouten meningen

Opmerkingen qua profielen, kleurechtheid, contrast etc.. van de beelden zoek ik hier niet echt. Deze zijn toch echt wel HEEL persoonlijk. Zit al een 20 jaar in de grafische sector en weet best wel dat smaak en kleur verschillen van persoon tot persoon....

Bernard

De fotograaf heeft hier 100% gelijk, maar dat wil niet zeggen dat er geen oplossing is voor uw probleem, en de oplossing is zeer simpel U moet de opnames zelf maken door eventueel een studio te huren en daar de gewenste beelden opnemen. Dan bent U auteur en heeft U alle rechten over het gebruik van de beelden, dan kan en mag je de beelden afdrukken omdat het uw beelden zijn.

MVG, jeff

RobMitchell
30 december 2007, 11:00
€80 for the shoot, then the photographer is "ripping people off" by actually selling the hi res prints?? :rolleyes:

You say you are self-employed too, I bet you don't like it when people tell you what you can charge?

But there again. There are people who do offer an €80 model experience, including 5xA4 size images. You just have to look a bit harder, but not too far.

NOD
30 december 2007, 11:09
analoog of digitaal, het blijft volgens mij ruiken naar koppelverkoop!

Jij als zelfstandige zou beter moeten weten, huur een studio en maak zelf je opnamen, dan heb je alles in de hand. Met 20 jaar ervaring mag dit geen probleem zijn.

Je kan ook een oproep doen via BD, misschoen zijn er wel BDers die je willen helpen !

MichielBrugge
30 december 2007, 11:09
. There are people who do offer an €80 model experience, including 5xA4 size images. You just have to look a bit harder, but not too far.

Very subtle trebs ;).

*wim*
30 december 2007, 15:05
There are people who do offer an €80 model experience, including 5xA4 size images. You just have to look a bit harder, but not too far.

Klopt volledig, al krijg je ook daar voor die gigantisch hoge prijs, geen hi-res beelden mee op DVD.

S02
30 december 2007, 16:13
There are people who do offer an €80 model experience, including 5xA4 size images. You just have to look a bit harder, but not too far.

5xA4 size images? That's 3318,5 cm2, whereas the TS's photographer only offers 832 cm2 for the same price!
Nevermind the HiRes - just move up to 5000 cm2, throw in a scanner and I'll take it! :p

noa
30 december 2007, 17:42
Ik lever NOOIT de originele bestanden. Ik daar tijd en werk in steken en mijn klanten ze dan laten afdrukken in het Kruidvat zeker??
Ik moet de eerste fotograaf nog ontmoeten die met plezier afscheid neemt van zijn originelen. Het is niet gebruikelijk

Steco
30 december 2007, 17:50
:rolleyes: Ooit in het analoge tijdvak de negatieven meegekregen?

Ja hoor

LamboCars
31 december 2007, 06:47
Ik zou gewoon zelf de foto's maken, achtergrondje en een flitsset huren of eenmalig aankopen (heb je jaren plezier van) en dan kan je zoveel foto's maken als je wil, en heb je alle rechten ... en je hebt nog fun ook.

Ik vrees dat er veel fotografen zullen verdwijnen omdat iedereen tegenwoordig zijn eigen foto's begint te maken, voor de prijs van een degelijke fotoshoot heb je bijna een flitsset gekocht.

Het is niet dezelfde kwaliteit natuurlijk, een pro zal er zeker betere foto's van maken, maar is die topkwaliteit altijd nodig ?

Bvb : de schoolfotograaf die bij mijn kids komt vraagt ook redelijk veel geld (wat is veel natuurlijk als je al zijn tijd en werk telt ?) en het resultaat is beneden alle peil ... een Canon 20D met 18-55 kitlens en twee oude paraplu's met een achtergrondje ... dan stel ik mij toch vragen in hoeverre dit een pro is. (dit is natuurlijk een extreem voorbeeld ! De meeste pro's zijn wel degelijk pro's, maar je moet ze vinden hé). Zal dit jaar eens voorstellen dat ikzelf de schoolfoto's maak, kost minder en zal een stuk beter zijn.

Mark

Binnenuit
31 december 2007, 10:58
Wanneer ze zeggen wat vraag je veel. Stel ik de vraag: komt u nu naar mij toe omdat ik een goede fotograaf bent of omdat u denkt: hij maakt die reportage wel voor een habbekrats. Kwaliteit en vakmanschap dient gewoon betaalt te worden. Als ik aan diezelfde tegelzetter of timmerman vraag iets aan mijn huis te doen krijg ik ook de volle rekening, maar van een fotograaf wordt verwacht dat hij tegen een fooi zijn werk doet. Niet dus!
En wat Marc betreft: wanneer je een ander zijn broodwinning niet gunt. Koop ook uw eigen zaag en betonmolen, broodoven en autobrug, dan heb je niemand meer nodig. Alleen vakmanschap en talent is niet te koop: dat bezit je.

Frederic De Smet
31 december 2007, 10:59
Ja, tuurlijk, maar ik hoef HUN bijbestellingen niet, ik had graag de beelden op CD.

Ik begrijp het al....

Als jij in een restaurant gaat eten, dan stelt de chef enkele menu's voor aan diverse tarieven. Jij kiest dan een menu. Verwacht je dan ook dat de chef nadien de recepten van dat menu meegeeft zodat jij ze thuis x-aantal keren kan namaken..?

Ik begrijp die fotograaf volledig. Trouwens, het is voor hem ook een stimulans z'n best te doen. Hoe beter de foto's, hoe meer kans hij heeft op bijbestellingen, hoe groter de kans er een goede cent aan te verdienen. Ook voor de consument is dat goed, want hoe beter hij z'n best doet, des te tevreden hij zal zijn over de geleverde foto's.

En btw, 80 euro is peanuts als ik vergelijk met wat sommige fotografen vragen. 'k heb al prijzen mogen horen van 150 euro om 24 foto's te trekken. Vervolgens krijg je mini contactafdrukken mee waaruit je 5 foto's mag kiezen van 10 x 15 cm. Alle overige beelden/vergrotingen die je wil zijn bij te betalen.

Mvg,
Frederic

Mvg,
Frederic

Joost
31 december 2007, 15:46
Dat het de fotograaf zijn recht is om zo te handelen zal nu wel duidelijk zijn he... Maar bekijk het eens anders als je het er nu nog niet mee eens bent: de negatieven en digitale bestanden zijn halffabrikaten van de fotograaf. Ga je nu ook je verwondering uitspreken over het feit dat de bakker zijn beslag niet verkoopt zodat je het zelf kunt afbakken?

LamboCars
31 december 2007, 16:12
En wat Marc betreft: wanneer je een ander zijn broodwinning niet gunt. Koop ook uw eigen zaag en betonmolen, broodoven en autobrug, dan heb je niemand meer nodig. Alleen vakmanschap en talent is niet te koop: dat bezit je.

Ik gun iedereen zijn broodwinning, maar als ik het zelf beter kan waarom dan geld uitgeven aan iemand anders :confused:

Vakmanschap en talent betaal ik met plezier, een huwelijk zou ik bvb nooit fotograferen en overlaten aan een pro, ik zou niet met de verantwoordelijkheid kunnen leven als het foutloopt tijdens zo'n belangrijke dag.

Een echte portretfotograaf is zijn geld dubbel en dik waard, ik zou mij zelfs nog niet durven meten aan zo iemand, maar dat is een elite groepje volgens mij, eerder kunstenaars dan fotografen.

Ter info : ik heb al een zaag, betonmodel en dergelijke hoor, en ik heb eigenhandig een Cobra 428 replica in elkaar gestoken enkele jaren terug, dus die autobrug en het gereedschap heb ik ook :D:D

Mark

*wim*
31 december 2007, 16:48
Bvb : de schoolfotograaf die bij mijn kids komt vraagt ook redelijk veel geld (wat is veel natuurlijk als je al zijn tijd en werk telt ?) en het resultaat is beneden alle peil ... een Canon 20D met 18-55 kitlens en twee oude paraplu's met een achtergrondje ... dan stel ik mij toch vragen in hoeverre dit een pro is. (dit is natuurlijk een extreem voorbeeld ! De meeste pro's zijn wel degelijk pro's, maar je moet ze vinden hé). Zal dit jaar eens voorstellen dat ikzelf de schoolfoto's maak, kost minder en zal een stuk beter zijn.

Mark

Dit moet je gewoon doen! Ik spreek me niet uit over het werk van die man/vrouw, aangezien ik het niet gezien heb, doch ...

- Van alle kids de foto's nemen
- Administratie bijhouden
- Foto's bewerken, in batch, maar toch ...
- Alle foto's afdrukken op groot, klein en pasfotoformaat
- Alle foto's afleveren aan de shool
- Weer administratie qua afgenomen foto's en eventuele bijbestellingen
- De niet gekochte, maar wél afgedrukte foto's terug nemen en tussen uwen boterham leggen.
- Factuur opmaken aan de school
- Minimaal drie maanden op je centen wachten

En uiteraard mag je de foto's alleen maar maken als :

- de school er voldoende aan overhoud
- je de laagste prijs hebt aangeboden

Ik zou zeggen " Go for it" en laat ons nadien weten hoe het is afgelopen .

gvg
1 januari 2008, 12:42
....eerst Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
Ooit in het analoge tijdvak de negatieven meegekregen?dan steco ....Ja hoor

ME TOO.

Het heeft me in 2001 veel moeite gekost om een fotograaf te zoeken voor mijn huwelijk die de negatieven meeleverde. Achteraf weken bezig geweest om deze in te scannen.

Het is logisch dat je dan meer betaald voor de reportage.

Bij de meeste fotografen was het welliswaar idd njet, maar ik kon toch vrijwel overal bedingen dat ik de negatieven kreeg na 10, 20 of 30 jaar.

Alleszinds is hier geen sprake van koppelverkoop.

mvg, Geert

DPaul
2 januari 2008, 11:18
Hi,
Ook ik heb nooit begrepen waarom huwelijksfotografen die negatieven willen bijhouden.

Wat doet zo een fotograaf met die negatieven nadat 1 of 2 bijbestellingen zijn geplaatst ? In een doos stoppen.

Na 15-20 jaar: woont die fotograaf nog op hetzelfde adres, wonen die trouwers nog waar ze toen woorden : niet meer te achterhalen.

Wat als die fotograaf gepensioneerd wordt, stopt , of zijn kinderen erven die dozen op zolder wat doen die er mee ? NIETS, -> containerpark.

Ik vind dat het een business onderhandeling is: je zegt ik wil een shoot + de negatieven wat is de prijs ?

Mijn huwelijksfotograaf zei : ja maar dan heb ik geen bijbestelling. Ik zeg hoeveel foto's verwacht jij van bijbestelling 1 en 2, en wat is de waarde daarvan ?

Wel ik heb die 2 bijbestellingen bij hem gedaan, en vervolgens de negatieven gekregen. (Hasselblad, kleur, lang geleden)

Niemand kon natuurlijk voorzien dat de scanner zou worden uitgevonden en dat die negatieven via digitale technieken nog een ander leven kunnen hebben.

Dpaul.

Krisss
2 januari 2008, 11:43
Hoi iedereen,

ik mis hier iets ??

Waarom maken er zo weinig mensen een contractje op.

Simpel hoor.

Bvb:

Persoon X laat foto's nemen door fotograaf Y.
Alle foto's worden geleverd op CD of DVD. In RAW bestand of in JPEG met formaatvermelding.
(Inclusief zijn er voorzien X aantal geprinte exemplaren van X kwaliteit.
Meerdere afdrukken zijn uiteraard achteraf bij te bestellen voor de prijs van X euro per print.)

De totale prijs van dit alles:
Shoot: studio of dergelijke
DVD
Meegeleverde prints (aantal)

Dit contract wordt door beide partijen vrijwillig ondertekend.

De Fotograaf Y, Persoon X,

Velen zijn bang van een papiertje hoor.

Maar mijn motto is, "goeie afspraken, maken goeie vrienden."

Ik ben opgegroeid in een zelfstandig milieu, ben ook 5 jaar zelfstandig geweest. Toen ik kind was, werd er tussen mijn pa en klant nooit of zelden een contractje opgemaakt. En alles werd correct nageleefd tussen opdrachtgever (klant) en aannemer.
Maar de tijden veranderen. Sommigen willen steeds meer en meer, en het was zogezegd mondeling afgesproken. Als er dan discussie is, heeft de één of de andere nooit een poot om op te staan.

De periode toen ik de zaak voortzette, werd er niks gedaan zonder contract.
Dit was gewoon een bestelbonnetje invullen, beide partijden ondertekenen. En nooit discussie over leveren, plaatsingdata enz... .

Alléz ik bedoel maar, zet het kort op papier wat er verlangt wordt, of wat er moet geleverd worden enz... .

Krisss

noa
2 januari 2008, 20:02
Hi,
Ook ik heb nooit begrepen waarom huwelijksfotografen die negatieven willen bijhouden.

Wat doet zo een fotograaf met die negatieven nadat 1 of 2 bijbestellingen zijn geplaatst ? In een doos stoppen.

Na 15-20 jaar: woont die fotograaf nog op hetzelfde adres, wonen die trouwers nog waar ze toen woorden : niet meer te achterhalen.

Wat als die fotograaf gepensioneerd wordt, stopt , of zijn kinderen erven die dozen op zolder wat doen die er mee ? NIETS, -> containerpark.

Ik vind dat het een business onderhandeling is: je zegt ik wil een shoot + de negatieven wat is de prijs ?

Mijn huwelijksfotograaf zei : ja maar dan heb ik geen bijbestelling. Ik zeg hoeveel foto's verwacht jij van bijbestelling 1 en 2, en wat is de waarde daarvan ?

Wel ik heb die 2 bijbestellingen bij hem gedaan, en vervolgens de negatieven gekregen. (Hasselblad, kleur, lang geleden)

Niemand kon natuurlijk voorzien dat de scanner zou worden uitgevonden en dat die negatieven via digitale technieken nog een ander leven kunnen hebben.

Dpaul.

Er zijn fotografen die de originelen leveren, tegen een gigantische prijs.
Niemand gaat na xxx jaar nog huwelijksfoto's bijbestellen, tenzij je alles kwijt bent door een brand of zo.

Bij ons kunnen ze 6 maanden bestellen, via Oypo.nl, de foto's staan online, beveiligd met een wachtwoord. Me dunkt is 6 maand genoeg om te beslissen welke foto's je wil of niet (buiten het album dat je hebt natuurlijk)
Ik hou ook niet de originele digitalen bij. Waarom zou ik? De foto's voor het album en de diashow hou ik max twee jaar bij, op een externe HD.

Carola
2 januari 2008, 21:51
Iemand die 20 jaar in de grafische sector zit en geen respect kan opbrengen voor iemands intellectuele eigendom?! ... Da's wel meteen met zijn allereerste "bericht" den hoofdvogel afgeschoten als ge het mij vraagt! :rolleyes:

Een reportage voor 80 euro met acht 8x13 opnames op karton is een superaanbieding! Voor die prijs kan je de originele opnames niet "weggeven". Die man zal al heel efficiënt moeten werken om dit binnen het budget van 80 euro voor mekaar te krijgen!

P.S. Van iemand die zegt dat hij ook zelfstandige is, begrijp ik dit nog het allerminst. Er komt héél wat meer bij kijken dan "op het knoppeke drukken".

EL-Nartos
3 januari 2008, 16:55
Iemand die 20 jaar in de grafische sector zit en geen respect kan opbrengen voor iemands intellectuele eigendom?! ... Da's wel meteen met zijn allereerste "bericht" den hoofdvogel afgeschoten als ge het mij vraagt! :rolleyes:

Ik heb wel NOOIT gezegd dat ik geen respect opbreng voor iemands "intelectuele eigendom". Waar haal je het?? Ik zou het zelfs gedurfd noemen.

P.S. Van iemand die zegt dat hij ook zelfstandige is, begrijp ik dit nog het allerminst. Er komt héél wat meer bij kijken dan "op het knoppeke drukken".

De essentie van deze zaak blijft dat je "ONTERECHT" een lage prijs voorgeschoteld krijgt voor de opnames en achteraf de rest dubbel en dik betaalt.
Zo werkt het NIET!!!!

Nog 1 ding mbt "mijn eerste bericht": "Als je het niet eens bent met iemand anders, probeer hem dan door middel van een goede argumentatie te overtuigen en niet door middel van schelden of door je tegenstander belachelijk te maken of te kwetsen." zie forumregels

Voor wat mij betreft, EINDE discussie, en bedankt aan diegenen die wel argumenteerden.

Carola
3 januari 2008, 18:24
De essentie van deze zaak blijft dat je "ONTERECHT" een lage prijs voorgeschoteld krijgt voor de opnames en achteraf de rest dubbel en dik betaalt.
Zo werkt het NIET!!!!

Nog 1 ding mbt "mijn eerste bericht": "Als je het niet eens bent met iemand anders, probeer hem dan door middel van een goede argumentatie te overtuigen en niet door middel van schelden of door je tegenstander belachelijk te maken of te kwetsen." zie forumregels

Voor wat mij betreft, EINDE discussie, en bedankt aan diegenen die wel argumenteerden.

Wat schreef je ook weer in het aanvangsbericht? ... "Graag jullie ongezouten meningen"?

Waar ik het op aan stuurde is dat je toch zelf wel moet beseffen dat je zo'n reportage niet voor die prijs (ook in jou eigen woorden "een lage prijs") kan maken én dan ook nog de originelen gratis kan weggeven!
Verder al eens bij stil gestaan dat zijn "werk" niet ophoud bij de opname? Een professionele fotograaf besteed veel werk aan zijn profielen, kleurechtheid, contrast etc... Dus wanneer jij opmerkt "Deze zijn toch echt wel HEEL persoonlijk.", dan geef ik je gelijk ... maar dan wél van de fotograaf!
Wie bewust en professioneel met zijn vak bezig is, kijkt wel uit dat een ander gaat rotzooien met zijn originelen. Het originele profiel is zorgvuldig afgestemd op één welbepaalde printer en/of papier. Hoe goed jou printer ook is, de kans op exact hetzelfde resultaat is klein. Los van het feit dat hij misschien al helemaal niet wil dat bepaalde foto's op canvas/glanzend/mat papier afgedrukt worden.
Deze fotograaf kent zijn eigenwaarde, alle respect daarvoor! Daar is niets "ONTERECHT" aan, het is het recht van de maker/auteur, hij bepaalt de regels van het spel. Door dat recht te ontkennen, negeer je iemands intellectuele eigendom.

Ik heb het zelf al meer dan eens meegemaakt dat men een loopje neemt met mijn "intellectuele eigendom" ... van zoiets kan ik héél lastig van worden! ;)

Verder zou ik het op prijs stellen dat je iemands reactie correct quote en niet jou woorden tussen de mijne zet.

hvr_oosterzele
3 januari 2008, 18:42

Wel, dan wéét je het toch :confused:. Als die nu niet wil (nogal logisch trouwens) is dat toch geen probleem. Zoek dan ergens anders een zot die dat wél doet voor 80€ :D.

Larah&Bo
4 januari 2008, 01:27
-----

S02
4 januari 2008, 01:57
Wat wil je nu in godsnaam nog meer? Gratis bijbestellingen?

Wel, ja: daar ging het uiteindelijk over.. :p

powerkiller
4 januari 2008, 17:00
Een muzikant verdient toch ook geen geld als hij enkel de plaat maakt, maar wel aan de verkoop van die plaat. En dit moet voor fotos ook zo zijn.
Negatieven op CD mogen wat mij betreft veel geld kosten hoor.