Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

    Voor een nieuwjaarscadeau ging ik vandaag bij een fotograaf. "Ik had graag 2 cadeaubons voor een fotoreportage en ook graag de HIRES beelden op cd".
    NEEN, dat doe ik niet zegt de fotograaf...
    Ikzelf ben de (trotse) eigenaar van een Epson pro 9600 en kan deze beelden dus best zelf wel afdrukken, zowel op fotopapier als op canvas etc..., maar heb niet zelf een fotostudio.
    De fotograaf gaat hier dus niet mee akkoord!!!???!!!!
    Had begin dit jaar een fotoshoot (ganse dag) met 18 kinderen en een slordige 2000 foto's, ook genomen door een pro-fotograaf (thx pitp) :-) en die prijzen vielen echt wel mee. Geen 15 euro extra per beeld (stel je eens voor aan 2000 foto's)!!!
    Ik betaal in principe dus het/de "studio"werk(uren), maar fotograaf weigert de beelden in HIRES vrij te geven.

    Natuurlijk, als je een mooie fotoshoot hebt van meter en peter met mete-petekindje erop dat je foto's later gaat bijbestellen, en dan rinkelt de kassa van de fotograaf.

    Mis ik hier nu iets, zoek ik beter een andere fotograaf of ruikt dit naar koppelverkoop?

    Graag jullie ongezouten meningen

    Opmerkingen qua profielen, kleurechtheid, contrast etc.. van de beelden zoek ik hier niet echt. Deze zijn toch echt wel HEEL persoonlijk. Zit al een 20 jaar in de grafische sector en weet best wel dat smaak en kleur verschillen van persoon tot persoon....

    Bernard

    P.S De reportage zou een 80 euro per stuk kosten met een acht-tal beelden (geprint), 8 x 13 cm en op een zwart kartonnetje gekleefd, in dito doosje.

  • #2
    Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

    Ooit in het analoge tijdvak de negatieven meegekregen?

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

      analoog of digitaal, het blijft volgens mij ruiken naar koppelverkoop!

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

        Indien de overdracht van een negatief of digitaal bestand niet schriftelijk is overeengekomen, heeft de klant overeenkomstig de auteurswet hier ook geen recht op.

        Dus indien een fotograaf beslist om géén originelen te verstrekken dan is dit zijn recht.

        Meer info HIER
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

          Oorspronkelijk geplaatst door EL-Nartos Bekijk bericht
          P.S De reportage zou een 80 euro per stuk kosten met een acht-tal beelden (geprint), 8 x 13 cm en op een zwart kartonnetje gekleefd, in dito doosje.
          Das goedkoop gediend zou ik zeggen.
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

            Het gaat er mijn nu niet om wie de "auteursrechten" over deze foto's heeft, echter wel dat ik mij "beetgenomen" voel voor een reportage van 80 euro en 8 fotookes 8*13 en nadien dan toch zal moeten bijbestellen voor vergrotingen. (wie weet wat men hiervoor zal vragen, niettegenstaande dat 80 euro redelijk lijkt voor 1/2 à 1 uur in studio)

            Vraag dan meteen een correcte prijs voor de opnames!

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

              Ik snap je punt niet denk ik.

              Als jij nu vraagt aan de fotograaf wat de bijbestellingen kosten, dan heb je toch een concrete afspraak?
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                Ja, tuurlijk, maar ik hoef HUN bijbestellingen niet, ik had graag de beelden op CD.

                Ik begrijp het al....

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                  Indien de overdracht van een negatief of digitaal bestand niet schriftelijk is overeengekomen, heeft de klant overeenkomstig de auteurswet hier ook geen recht op.

                  Dus indien een fotograaf beslist om géén originelen te verstrekken dan is dit zijn recht.

                  Meer info HIER
                  Juust, maar dan ook enkel "om in de la te bewaren", en NIET te gebruiken op een beurs. (zonder schriftelijke toestemming)

                  Dit ter zijde...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                    Als ik een betaalde opdracht doe ... lever ik steeds de HR foto's af op een dvd.

                    Sommige fotografen niet ... hun winst zit net in de bijbestellingen. Kwestie van op voorhand duidelijk af te spreken wat je krijgt achteraf.
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                      _____
                      Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:44.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                        Dit is, zoals eerder gezegd, altijd zo geweest. Je zal ver moeten zoeken naar een fotograaf die niet zo werkt (voor portretfotografie).

                        In de meer "commerciële" fotografie wordt dit wél gedaan, maar dan is de prijs ook anders berekend. Als je al zo lang in de grafische sector werkt zal je ook wel weten dat je er met 80€ niet komt..

                        Waarom is simpel: neem nu dat de opname 45min duurt, en dat de post-processing (in de computer laden, beelden goed zetten, op juiste formaat zetten om af te drukken, naar labo sturen of zelf afdrukken) nog eens 35min duurt. Dan komen we aan 80€ voor 1u20m, ofte 60€/u.
                        Dat is dus 60€ BRUTO (!) per uur. En dan zijn de afdrukken er nog niet bijgerekend.

                        Maar dat is dan wel een uurprijs die je niet even x8 kan doen voor een dag, en x6 voor een week: een fotograaf heeft geen 8 studio-opdrachten per dag.
                        Een algemene berekening maken is dus moeilijk omdat die van fotograaf tot fotograaf afhangt.
                        Maar hou in gedachten dat hij zijn materiaal daarvan moet aankopen (computers, camera's, lenzen, flitsen, achtergronden,...), zijn huur betalen, personeel, verwarming van de studio, etc...

                        Maw: van 80€ voor een studiowerk kan een fotograaf niet overleven, dus nogal logisch dat de fotograaf erop rekent nog iets bij te verdienen aan de afdrukken. Daarom is de opname zelf nl zo goedkoop - het is er in verrekend.

                        Je zegt overigens zelf
                        Vraag dan meteen een correcte prijs voor de opnames!
                        maar net daarvoor zeg je
                        niettegenstaande dat 80 euro redelijk lijkt voor 1/2 à 1 uur in studio)
                        Tja... Wat wil je dan?

                        En waarom denk je trouwens dat zoveel fotografen verdwijnen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                          Dit is imho een heel normale redenering van de fotograaf. Als ik studiowerk doe voor portretfotografie, zal ik nooit de Hi-res bestanden meegeven, omdat de prijs van de afdrukken mijn verdienste goed moeten maken.

                          Het is een ander verhaal voor productfotografie. In dat geval wordt er een prijs afgesproken voor een al dan niet hi-res bestand. Je spreekt dan ook over andere bedragen.

                          Je kan niet alles hebben in het leven. Ofwel bepaal je dit op voorhand met de fotograaf, zodat deze op voorhand zijn prijs kan bepalen, ofwel neem je de prints bij hem.

                          Just my 2 cts.
                          BD0808BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                            Het is mij zeer vreemd dat je na 20 jaar in de grafische sector hier nog niet eerder mee in aanraking bent gekomen (auteursrechten etc.).

                            Ik zal even uw situatie in een ander daglicht proberen te plaatsen. Stel je bent fotograaf en hebt een website met enkele lowres beelden van je betere werk.

                            Persoon A benadert je voor één print van één van je beelden voor thuisgebruik (foto in zijn woonkamer).
                            Persoon B benadert je om datzelfde beeld éénmalig te gebruiken voor een lokale affiche van een vzw (oplage 100, gebruik 1-2 weken).
                            Persoon C benadert je om dat beeld te gebruiken voor de cover van een magazine dat verschijnt in 6 talen met een totale oplage van 24.000.000 ex.
                            Persoon D benadert je om dat beeld te gebruiken, maar wil volle auteursrechten ongeacht het gebruik/oplage/frequentie/...

                            Ga je dan 4x dezelfde prijs opgeven?
                            (Uiteraard is dit voorbeeld niet recht evenredig met jouw situatie!)

                            Als je de hoge resolutie originelen vraagt, vraag je eigenlijk om alle auteursrechten. Zoals eerder is aangehaald rekent hij ook op meerdere afdrukken, daarom dat de prijs voor de shoot op zich zo goedkoop is. Indien je de originelen wil, zal de shoot uiteraard een ander prijskaartje krijgen daar dit dan de enige bron van inkomsten is voor de fotograaf.

                            Mvg, Michiel
                            Last edited by MichielBrugge; 30 december 2007, 09:51.
                            Canon R | Leica Q
                            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                            [/COLOR]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                              Oorspronkelijk geplaatst door EL-Nartos Bekijk bericht
                              Voor een nieuwjaarscadeau ging ik vandaag bij een fotograaf. "Ik had graag 2 cadeaubons voor een fotoreportage en ook graag de HIRES beelden op cd".
                              NEEN, dat doe ik niet zegt de fotograaf...
                              Ikzelf ben de (trotse) eigenaar van een Epson pro 9600 en kan deze beelden dus best zelf wel afdrukken, zowel op fotopapier als op canvas etc..., maar heb niet zelf een fotostudio.
                              De fotograaf gaat hier dus niet mee akkoord!!!???!!!!
                              Had begin dit jaar een fotoshoot (ganse dag) met 18 kinderen en een slordige 2000 foto's, ook genomen door een pro-fotograaf (thx pitp) :-) en die prijzen vielen echt wel mee. Geen 15 euro extra per beeld (stel je eens voor aan 2000 foto's)!!!
                              Ik betaal in principe dus het/de "studio"werk(uren), maar fotograaf weigert de beelden in HIRES vrij te geven.

                              Natuurlijk, als je een mooie fotoshoot hebt van meter en peter met mete-petekindje erop dat je foto's later gaat bijbestellen, en dan rinkelt de kassa van de fotograaf.

                              Mis ik hier nu iets, zoek ik beter een andere fotograaf of ruikt dit naar koppelverkoop?

                              Graag jullie ongezouten meningen

                              Opmerkingen qua profielen, kleurechtheid, contrast etc.. van de beelden zoek ik hier niet echt. Deze zijn toch echt wel HEEL persoonlijk. Zit al een 20 jaar in de grafische sector en weet best wel dat smaak en kleur verschillen van persoon tot persoon....

                              Bernard

                              P.S De reportage zou een 80 euro per stuk kosten met een acht-tal beelden (geprint), 8 x 13 cm en op een zwart kartonnetje gekleefd, in dito doosje.


                              De fotograaf heeft hier 100% gelijk, maar dat wil niet zeggen dat er geen oplossing is voor uw probleem, en de oplossing is zeer simpel U moet de opnames zelf maken door eventueel een studio te huren en daar de gewenste beelden opnemen. Dan bent U auteur en heeft U alle rechten over het gebruik van de beelden, dan kan en mag je de beelden afdrukken omdat het uw beelden zijn.

                              MVG, jeff
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X