PDA

Volledige versie bekijken : nieuwe forumstructuur

devid
29 december 2007, 19:25
proficiat met de invoering nieuwe forumstructuur :G :G

bouk
29 december 2007, 19:42
ook van mij van harte, begrijp er alleen nog niets van, maar dat komt misschien nog wel.
grt,bouk.

armani
29 december 2007, 19:45
Proficiat met de update maar euh...

wat is nu het verschil tussen bijvoorbeeld een sportfoto in Fotodiscussie Extra en dezelfde foto in het (nieuwe) subforum "fotobeoordeling Sport" ?

Galamus
29 december 2007, 20:24
Goede forumstructuur , de rest volg ik met interesse

jochen87
29 december 2007, 21:44

wat is nu het verschil tussen bijvoorbeeld een sportfoto in Fotodiscussie Extra en dezelfde foto in het (nieuwe) subforum "fotobeoordeling Sport" ?

Dat vraag ik me ook af eigenlijk? Of gaat Fotodiscussie verdwijnen binnenkort?

Matthias
29 december 2007, 22:05
ziet er een serieuze verbetering uit die nieuwe structuur, enkel doorbreken die nieuwe fotodiscussierubrieken nogal het uitzicht van het forum, hoe komt het dat die rubrieken niet dezelfde kleuren hebben?

Jos Vanhengel
29 december 2007, 22:21
ziet er een serieuze verbetering uit die nieuwe structuur, enkel doorbreken die nieuwe fotodiscussierubrieken nogal het uitzicht van het forum, hoe komt het dat die rubrieken niet dezelfde kleuren hebben?

Misschien om ze meer te laten opvallen. Dan kunnen ook senior members zien, dat er hard gewerkt wordt aan Belgium Digital. ;)

Helen
29 december 2007, 23:21
Ik kan niet zeggen dat ik eens ben. Het was al moeilijk genoeg genoeg om alles bij te houden, maar nu wordt het nog meer een wir-war van forum onderdeeltjes.:B

Jos Vanhengel
29 december 2007, 23:27

Fotodiscussie zal op termijn overbodig worden. Zolang als de nieuwe subforums niet op volle kracht draaien, zal Fotodiscussie een rijke bron van informatie blijven. Vooral voor mensen die hun mede-amateurfotografen willen helpen, aan de hand van voorbeelden uit het verleden.
Vooral ook, voor mensen die sommige dagen geen zin hebben om veel te schrijven. Die kunnen dan hun hele uitleg (die ze vroeger al eens geschreven hebben) lekker kopiëren. :green:

Als Fotodiscussie is afgebouwd, kan "Fotodiscussie Extra" nog altijd blijven bestaan. Voor de massochisten. :D

En zó is aan 't eind iedereen tevreden. :clown:

Da's mijn gedacht. ;)

Toevoeging: De verhuisfirma is aangekomen. De nieuwe subforums beginnen aardig vol te lopen. En Fotodiscussie léég. :eek:

zunoel
29 december 2007, 23:28

Inderdaad, de topics van de laatste maanden zullen door de moderatoren naar de betreffende fotobeoordelingsfora worden verhuisd.

De kleur komt omdat dit subcategorieën zijn met daarin twee forums.
Categorieën en subcategorieën hebben een donkere kleur.
(zie maar naar de categorie Camera & Accessoires).

Het geeft duidelijk weer dat er meerdere forums onder zitten

vinstermik
29 december 2007, 23:39
Zoals in een andere topic ook hier mijn vraagje : Waarom geen sub beoordeling en showcase voor journalistiek? Is daar geen behoefte voor sommigen om hun foto's te laten beoordelen wat betreft vb (podium)evenementen?

MadMax
29 december 2007, 23:56
Is het nou ook zo dat de mods een foto gaan verplaatsen uit showcase naar 'beginnershoek' of 'fotobeoordeling' als de plaat in hun en/of onze ogen niet als showcaseplaat wordt gezien? (moeilijke vraag uiteraard)
Zou dat toch een prima aanvulling vinden om het eindeloze 'afzeiken'' op sommige platen te voorkomen.

Of is de TS nog steeds verantwoordelijk voor zijn/haar eigen keuze?

Proficiat trouwens :G

VerSeg
30 december 2007, 02:12
Alleen vervelend dat je op de indexpagina niet meer kan zien hoeveel posts er zijn en wie de laatste poster is, dat was simpel om te zien waar iets bijgekomen is.
Het is weer eens extra klikken en dus ook voor het forum extra bandbreedte om dit te doen.
De verdeling is goed maar het groeperen vind ik veel minder.
Mijn inziens zelfs irriterend.

lissie
30 december 2007, 07:47
ik moest even 2x kijken vanmorgen :clown:
tis even wennen, zoals bij alle veranderingen. ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. (begrijp dat dit een eerste fase is )

KvP
30 december 2007, 09:38
Alleen vervelend dat je op de indexpagina niet meer kan zien hoeveel posts er zijn en wie de laatste poster is, dat was simpel om te zien waar iets bijgekomen is.
Het is weer eens extra klikken en dus ook voor het forum extra bandbreedte om dit te doen.
Persoonlijk vind ik het helemaal geen verbetering :(
Je moet inderdaad veel meer klikken.
Ik wandel niet meer zo lekker door de showcase heen als tevoren.

Ik vind dat de showcase een opzichstaand onderdeel moet blijven.

Maarja, als ik de enige ben, dan natuurlijk niet :)

Gr kees

antoine200
30 december 2007, 09:49

Klik eens een keertje op het woord fotohoek.;)
mvgr
antoine200

KvP
30 december 2007, 09:53
Klik eens een keertje op het woord fotohoek.;)
mvgr
antoine200
Deed ik ook al, maar het is toch niet het oude :(

Designed4u
30 december 2007, 10:09
verandering is steeds lastig, maar eens je het gewoon bent zal het misschien allemaal wel meevallen
nu beoordeelt men "op het eerste zicht" en meestal is dit niet correct ;)

antoine200
30 december 2007, 10:09
Deed ik ook al, maar het is toch niet het oude :(

Ja, het oude.
Alles wat nieuw is moet wennen.
Zelf heb ik ook een probleem. Vroeger ging ik naar fotodiscussie om mensen te helpen nu moet ik heel wat klikken om die mensen terug te vinden.
Laten we maar eerst eens afwachten en zien hoe zich e.e.a. ontwikkeld.
mvgr
antoine200

gliderbee
30 december 2007, 10:29
Laat ik positief beginnen: in Fotodiscussie zal een specifieke discussie minder vlug op de zoveelste pagina verdwijnen en "wegrotten" zonder commentaren; aangezien er minder discussies per onderdeel zullen zijn, zullen ze langer op de eerste bladzijde blijven.

maar .... (en met alle respect voor het vele werk dat de moderators en forumbeheerders verzetten :G:G; ik zou het niet kunnen) ..

1) het is onvermijdelijk dat er foto's komen die in geen enkele categorie passen (en gelukkig is er geen "vuilbakcategorie" "Overige", want dat helpt meestal ook niet) en foto's die in meerdere categoriën passen (maar je mag ze maar éénmaal plaatsen, neem ik aan ?).

2) je moet veel meer klikken; het onderdeel "Fotodiscussie" kon je gewoon aflopen van nieuw naar oud en je was altijd mee indien je een regelmatige bezoeker was; nu moet je elk onderdeel aflopen om te zien of er iets nieuws is.

3) Zoals het nu is bestaat het risico dat mensen zich gaan beperken tot onderwerpen die hen interesseren (een heel natuurlijke neiging), terwijl je best (en waarschijnlijk het meest) kan leren van iets wat je van nature minder interesseert (waardoor je het ook meestal ook minder goed kent). Ik vond de charme van fotodiscussie precies dat je er van alles in tegen kwam.

4) de categorie "Zwart-Wit" zie ik niet zitten: waar ga je bijvoorbeeld een landschapsfoto, of een sportfoto, of ... in zwart/wit plaatsen ? bij Zwart/Wit of in de gepaste andere categorie ?
Zwart/wit OP ZICH kan een onderwerp zijn, maar dat kom je zelden tegen: dan gaat het meestal over vrij abstracte foto's waar structuur, lijnen of lichtspel zelf het onderwerp zijn; veel foto's combineren echter zowel het zwart/wit-element van structuur, lijnen of lichtspel met een nog herkenbaar onderwerp ...

Met punt 1) en 2) zullen we wel leren leven, maar vooral omwille van de overige punten pleit ik dus voor terugkeer van het forumonderdeel "Fotodiscussie".

pol parasol
30 december 2007, 10:48
Mij zou het logischer geleken hebben als men gewoon 1 nieuw forum had toegevoegd, nl beoordeling, met daarin dezelfde subfora zoals in showcase, zijnde dan de onderwerpen zoals dieren, mensen, modellen enz.

KvP
30 december 2007, 11:05
Mij zou het logischer geleken hebben als men gewoon 1 nieuw forum had toegevoegd, nl beoordeling, met daarin dezelfde subfora zoals in showcase, zijnde dan de onderwerpen zoals dieren, mensen, modellen enz.
Juist, helemaal mee eens :G

Vicky
30 december 2007, 11:24

Wel dat vind ik ook. Het zou IMHO veel overzichtelijker zijn.

antoine200
30 december 2007, 11:27

Misschien heb je gelijk, maar of dan meer mensen (echte fotografen) het forum zal bezoeken is dan nog maar de vraag.
Als ik nu kijk ( in deze korte periode) welke mensen foto beoordelen bezoeken ( heb ik vroeger nooit in fotodiscussie gezien)met goed gemotiveerd commentaar, dan vind ik dit persoonlijk een hele vooruitgang t.o.v. fotodiscussie. Hopelijk blijft dit ook zo.
mvgr
antoine200

Wim.Vanmaele
30 december 2007, 11:36
Toch leuk om zien dat al diegene die toch konden in- mee- of tegen stemmen tegen de nieuwe opmaak, eventueel geven van argumenten, dat nooit deden en nu plots het water ontdekken ... :D
Op de AV ad ik al mijn opmerking gegeven dat bepaalde ideeën heel goed zijn, mardat ik zeer bevreesd ben over het onoverzichtelijke in wording ...
De forumaanpassing is met volwaardige meerderheid van stemmen goedgekeurd.
PS. Ik wil hier niet polemieken, maar ik vind dat kritiek geven na de feiten gemakkelijk is. Men had op voorhand moeten reageren toen onze mening gevraagd werd.

pol parasol
30 december 2007, 14:39
PS. Ik wil hier niet polemieken, maar ik vind dat kritiek geven na de feiten gemakkelijk is. Men had op voorhand moeten reageren toen onze mening gevraagd werd.
Maar ondertussen ben je wel zwaar aan het polemieken. :B
Terug on topic: normaal moei ik me niet met zulke aangelegenheden, omdat ik reken op het gezond verstand van zij die verantwoordelijk zijn. Maar hier is daar volgens mij precies iets mee misgelopen...

greyfox
30 december 2007, 15:09
"De mens is bang van veranderingen"

Als admin van een ander groot forum merk ik dat bij elke update die wij doorvoeren.
Wijzigingen zijn even wennen, maar kom, we geraken dat ook wel gewoon.
Ik vind het in ieder geval een zeer positieve wijziging!

Wim.Vanmaele
30 december 2007, 15:17
@Pol
is zeggen dat kritiek geven na de feiten ook al doen aan polemiek ?
Ik schrijf toch gewoon dat men beter vooraf bekritiseerd en niet nadien of mag dit ook al niet meer :green:

filipo
30 december 2007, 15:35
Kunnen de fotohoek-forums met een opsplitsing Fotobeoordeling en Showcase niet automatisch uitgeklapt staan in het forum-overzicht (zoals te zien is als je op "fotohoek" klikt) ?
Naar mijn gevoel is dat nu het enige onpraktische minpuntje.

EDIT : of misschien een link naar "fotohoek" voorzien bij de "directe links" ?

@purlut : er is wel nog een verschil tussen theorie en praktijk. Theorie kan goed klinken, praktijk kan doen inzien dat theorie achteraf iets moet bijgeschaafd worden om het er ook goed te laten uitzien ... :rolleyes: ;)

zunoel
30 december 2007, 17:56
Allemaal een beetje geduld uitoefen kan geen kwaad ;)

De werken zijn nog in volle gang.
Maar we willen de down-time zo beperkt mogelijk houden vandaar dat alles in stappen gebeurt.

Er gaan nog een paar veranderingen gebeuren tussendoor ;)

jochen87
30 december 2007, 18:39

De werken zijn nog in volle gang.
Maar we willen de down-time zo beperkt mogelijk houden vandaar dat alles in stappen gebeurt.

Er gaan nog een paar veranderingen gebeuren tussendoor ;)

Ik zie het. Het is al een stuk beter nu :D

Grtzzz

pendragon
30 december 2007, 18:41

Als ik dit en gelijkaardige topics lees is het blijkbaar zeer moeilijk voor vele forumbezoekers om dat klein beetje geduld aan de dag te leggen.
Sign of the times ?

Frederic De Smet
30 december 2007, 18:45
Persoonlijk vind ik het helemaal geen verbetering :(
Je moet inderdaad veel meer klikken.
Ik wandel niet meer zo lekker door de showcase heen als tevoren.

Ik vind dat de showcase een opzichstaand onderdeel moet blijven.

Maarja, als ik de enige ben, dan natuurlijk niet :)

Gr kees

Ik moet jammer genoeg volgen. Vind het ook teveel wir-war en minder gebruiksvriendelijk werken. Maar ja, smaken verschillen nu eenmaal.

Mvg,
Frederic

Ticor
30 december 2007, 18:50
Ik moet jammer genoeg volgen. Vind het ook teveel wir-war en minder gebruiksvriendelijk werken. Maar ja, smaken verschillen nu eenmaal.

Mvg,
Frederic

Bwah het gaat niet echt over smaken, wel over het feit dat er nu ook 'ervaren' mensen in fotobeoordeling commentaar aan het geven zijn. Dat was bij fotodiscussie anders...
Ik vrees dat als je het terug splitst, zoals voorheen, dat er weer weinig reacties/tips zullen komen om je foto te verbeteren.

Juist mijn 2 centen ;)

The Fish
30 december 2007, 18:56

Mvg,
Frederic

ook mijn gedacht!...:green:

en die verandering kwam ook voor mij uit de lucht gevallen.:confused::green:.en ik ben toch redelijk wat on-line...;)

Ticor
30 december 2007, 19:01
...en die verandering kwam ook voor mij uit de lucht gevallen.:confused::green:.en ik ben toch redelijk wat on-line...;)

Staat hier ;) Teveel online zijn is niet goed voor de ogen he :D:p

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=194105

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=190946

sugar
30 december 2007, 22:18

Het doel van de nieuwe forumstructuur Fotohoek is de scheiding tuusen FotoDiscussie en ShowCase duidelijker te omlijnen, en ook ervaren fotografen aan te sporen commentaar te laten geven op de foto's van beginners in een bepaalde categorie, wat vroeger helemaal niet het geval was, waardoor de beginners hun foto's plaatsten in de desbetreffende ShowCase, ...

Bwah het gaat niet echt over smaken, wel over het feit dat er nu ook 'ervaren' mensen in fotobeoordeling commentaar aan het geven zijn. Dat was bij fotodiscussie anders...
Ik vrees dat als je het terug splitst, zoals voorheen, dat er weer weinig reacties/tips zullen komen om je foto te verbeteren.

Juist mijn 2 centen ;)

Voilà, op dit ogenblik zie je inderdaad dat het doel van deze opsplitsing bereikt is

sugar

VerSeg
30 december 2007, 23:50
Ziet er beter uit dan gisteren. :G

maniac
31 december 2007, 11:37
Toch leuk om zien dat al diegene die toch konden in- mee- of tegen stemmen tegen de nieuwe opmaak, eventueel geven van argumenten, dat nooit deden en nu plots het water ontdekken ... :D
.

Dat is het hem juist!

Alles wordt veel te veel verkapt in allerlei subcategorieen, zodat je door het bos de bomen niet meer ziet staan....of de moeite niet meer wil doen om verder te klikken.
Ooit al gehoord van het nieuwste fenomeen dat her en der de kop op steekt? Je kan het eerder omschrijven als een soort moeheid, die opduikt.

Je klikt per dag al enkele honderden/duizenden maal, zodat elke overbodige klik er gewoon één teveel wordt. Elke 'klik' die je niet moet 'klikken' is een seconde langer leven, vind ik.

Nee, voor mijn part mocht alles heel wat eenvoudiger. Als je een foto beoordeelt bv, maakt het niet uit of dit een landschap, koe of een fotomodel is. Licht, compositie, e.d. zijn voor alle drie belangrijk. Inhoudelijk zie ik ook niet onmiddellijk verschil.
Dit laatste moet je natuurlijk niet al te serieus nemen.
Ik zelf kon me hiervoor hoofdzakelijk beperken tot plus minus 2 forumonderdelen, nu worden dit er nog 2, alleen zal ik minder fotos zien wellicht.
Maar dat is goed voor mijn gezondheid...minder kliks...méér seconden...dus langer leven!

Jos Vanhengel
31 december 2007, 15:27
... Je klikt per dag al enkele honderden/duizenden maal, zodat elke overbodige klik er gewoon één teveel wordt. Elke 'klik' die je niet moet 'klikken' is een seconde langer leven, vind ik. ... Maar dat is goed voor mijn gezondheid...minder kliks...méér seconden...dus langer leven!

Tips van nonkel Jos:

Zet van elk forum en subforom een koppeling in "Mijn favorieten". Met twee kliks -één op het sterretje van "Mijn favorieten" en één klik op de koppeling- ben je waar je moet zijn.
Als er een bijzonder gevulde pagina is en ik heb alles gelezen, dan scroll ik zelfs niet meer terug naar boven. Twee kliks en ik ben weer bij de pagina met draadjes. ;)

Kijk ook eens naar de mogelijkheden onder de knop "Directe links". :G

Toevoeging: Ik schrijf hier dus over Windows Explorer. :)

Wimpy
31 december 2007, 17:01
Nieuwe forumstructuur trekt op niets,
mvg,
Wim

Franciskine
31 december 2007, 17:10
mvg,
Wim
Bedankt voor de positieve input . . . ;)

Jos Vanhengel
31 december 2007, 17:15
mvg, Wim

Ook een gezond, gelukkig en vooral ergernisvrij nieuw jaar gewenst, Wimpy! :)

Cubalistic
7 januari 2008, 23:04
Waarom worden de verschillende posts over de feedback op de nieuwe structuur niet samen geplaatst? Ik denk dat er velen zich storen aan de nieuwe layout wat betreft fotodiscussie (merk ik aan de verschillende posts die gestart zijn onder de verschillende sub-forums)...

Ik keer nu al een paar dagen terug naar dit forum om me er steeds op te betrappen dat Wimpy gelijk heeft...de nieuwe forumstructuur trekt op niks en ik ga er ook niet van kunnen houden. Om foto's te bekijken moet je nu toch heel wat klikken...en altijd binnen dezelfde categorie kijken is enorm saai! Streef toch naar wat éénvoudigheid ipv zo'n ingewikkelde klik-structuur te bouwen. Trust me, je gaat enkel diegene nog naar de sub-forums krijgen die ook interesse hebben voor dat specifiek onderdeel en de rest?

Ik denk toch dat er, gezien de feedback, serieus met oogkleppen op wordt gelezen...als het zo moet blijven dan zal inderdaad de commentaar wel afnemen (gewenning noemt zoiets) maar gebruiksvriendelijker? => nope. :B

jr52
7 januari 2008, 23:28
Ik zie door het bos de bomen niet meer ....of is het andersom??