Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke tele voor mijn 5D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke tele voor mijn 5D ?

    Hallo,

    Ik heb me recent een 5D aangeschaft met een 24-70 f2.8 (zalig setje btw ) en los van het feit dat ik nog naar een groothoek op zoek ben (dit wordt waarschijnlijk een 17-40) zou ik me ook graag een tele-objectief aanschaffen waar ik toch zeker een 300mm bereik (wegens FF) mee aankan.

    Ik twijfel momenteel tussen volgende opties :
    • Canon 100-400 f4.5-5.6 IS
    • Sigma 50-500 f4-6.3
    • Canon 70-200 f4 IS + extender
    • Canon of Sigma 70-200 f2.8 + extender


    Prijzen voor deze mogelijkheden liggen tamelijk dicht bij mekaar dus dit zal weinig of geen invloed hebben op de keuze die gemaakt wordt ...

    Alle tips, referenties of voorbeelden met 1 van de vermelde combinaties zijn van harte welkom !

    Alvast bedankt,
    Peter
    Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
    Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

  • #2
    Re: Welke tele voor mijn 5D ?

    je zegt niet wat je ermee wil doen

    als het voor sport is, zal iemand anders je moeten helpen

    als het voor wildlife of vogels is, ga je met een FF een astronomisch budget nodig hebben om dicht genoeg te komen

    op een crop (x 1.6) kan er met je lijstje nog iets gedaan worden:

    280mm is te kort, en je kwaliteit is al een stapje terug met de extender
    de Bigma is het goedkoopst, eigenlijk maar 450mm, maar f 6.3, zwaar en geen IS
    de 100-400, is zeker scherper dan de Bigma, kleiner en lichter, f 5.6 en vooral IS
    de beste deal voor pure reikwijdte/scherpte is de EF400L f 5.6 (hier kan je nog een 1.4 extender opzetten, weliswaar f:8 en officieel geen AF, maakt 400 x 1.4 x 1.6 = 896 mm in FF )

    je ziet dat als tele je doelstelling is, je beter een tweedehands 20D ofzo koopt

    Comment


    • #3
      Re: Welke tele voor mijn 5D ?

      Bedankt alvast voor je feedback.
      Ik wist dat voor het echte telewerk een 5D niet de beste keuze was maar dacht toch met de voorgestelde opties iets meer te kunnen bereiken

      Bedoeling is niet echt sportfotografie maar eerder natuurfotografie.

      Ik zal dan sowieso ook mijn oogjes open houden voor een tweedehands 20D of misschien zelfs een 350 of 400 ...
      Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
      Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

      Comment


      • #4
        Re: Welke tele voor mijn 5D ?

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        de beste deal voor pure reikwijdte/scherpte is de EF400L f 5.6 (hier kan je nog een 1.4 extender opzetten, weliswaar f:8 en officieel geen AF, maakt 400 x 1.4 x 1.6 = 896 mm in FF )
        maar dat enkel als je hem op een 1.6x crop body gebruikt hé, niet op die 5D...
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Welke tele voor mijn 5D ?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          de beste deal voor pure reikwijdte/scherpte is de EF400L f 5.6
          (hier kan je nog een 1.4 extender opzetten, weliswaar f:8 en officieel geen AF, maakt 400 x 1.4 x 1.6 = 896 = 560mm in FF )
          en op xD-camera's wél AF op f8 ...

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Welke tele voor mijn 5D ?

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            en op xD-camera's wél AF op f8 ...

            mm
            Met een 12MP sensor heb je meer pixels tov een 10 of 8 en zal je lineair iets meer kunnen croppen, dat compenseert nog wat

            crop <> FF there we go

            Comment


            • #7
              Re: Welke tele voor mijn 5D ?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Met een 12MP sensor heb je meer pixels tov een 10 of 8 en zal je lineair iets meer kunnen croppen, dat compenseert nog wat

              crop <> FF there we go

              moet je foto ook nog juist gefocussed zijn he , anders mag je blij zijn met de extra pixels om meer te kunne verscherpen naar verkleinen om 'm toch nog te redden

              of een 5D af houd op f8 zoals de 1D 's dat doen weet ik niet,heb altijd 2.8 lenzen gehad en lager
              ik zeg 100-400 met ext een extender als die nodig zou zijn...

              Comment


              • #8
                Re: Welke tele voor mijn 5D ?

                ik zeg 100-400 met ext een extender als die nodig zou zijn...
                dit is een groot taboe

                ben ermee bezig, en zo slecht ziet het er nog niet uit

                Comment


                • #9
                  Re: Welke tele voor mijn 5D ?

                  ik heb ze alleen ooit gebuikt van iemand op de 5D en 1Dmk2 zonder extender, op de 1D was ie lang genoeg

                  de bigma heb ik es getest in een winkel op mijn 1D een tijd geleden(bij gelegenheid) vond ik zelf tegenvallen (10X zoom kan ook nie anders eh )
                  voor snelle AF viel ie al direct tegen , en vond de de kleuren ook wel minder tov mijn L's natuurlijk

                  Comment

                  Working...
                  X