Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

    Hallo,

    Dit is tevens mijn eerste post! Eerst en vooral een dankwoordje aan de trouwe leden voor de vele nuttige info die ik via jullie site reeds kon vergaren

    Na vele jaren met plezier een Canon Powershot G3 te hebben gebruikt, heb ik onlangs de sprong gewaagd en een Canon 40D met 17-55 2.8 USM IS lens gekocht. En nu er toch een cashback is, tevens de 70-300 4-5,6 USM IS (even verstand op nul gezet )!

    Eerste indrukken zijn positief maar ik ondervind wat moeilijkheden met de instellingen voor flitsfoto's binnen (met de 17-55 lens). Ik weet dat bij de Av en Tv programmastanden de flits steeds wordt gebruikt als invulflits en dat langere sluitertijden (> 1/60) voor het belichten van de achtergrond dus normaal is (bij de G3 was dit steeds beperkt tot 1/60, tenzij de slow sync optie was geactiveerd).

    De P-stand beperkt de sluitertijd wel tot 1/60 sec maar neemt als diafragma 2.8 waardoor ik te weinig scherptediepte heb.

    Ik fotografeer daarom meestal in de Av stand en diafragma 4.0 of 5.6 om toch wat scherptediepte te behouden, maar zelfs met ISO400 ga ik zo naar sluitertijden trager dan 1/5 sec waardoor bewegingsonscherpte (door bv knippen van de ogen) en hogere saturatie van de kleuren "roet" in de foto gooit.

    Stel ik de camera in op de M stand met diafragma 5.6 en sluitertijd op 1/30 sec, dan wordt de foto inderdaad te donker.

    Het diafragma verder open naar 2.8 vind ik niet goed door de te kleine scherptediepte en het verhogen van de ISO heeft dan weer ruis. Een externe flitser heb in (nog) niet.

    Heb ik iets over het hoofd gezien? Kunnen jullie me vertellen hoe jullie de camera instellen voor het nemen van flitsfoto's binnenshuis?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

    Aan volgende link zal je veel leesplezier hebben:

    The problem of the male brain:
    On the left side, there's nothing right.
    On the right side, there's nothing left.

    Comment


    • #3
      Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

      Bedankt Albert voor de interessante link! Het is inderdaad een hele boterham.

      Ik vond er het antwoord op mijn vraag, denk ik

      Zoals ik het zie, is de beste oplossing te fotograferen in de M stand met flash (bv. diafragma op 5.6 en snelheid op 1/15sec - heb IS en onderwerp beweegt niet zoveel). De flash belicht op die manier het onderwerp correct, ik heb meer scherptediepte en de achtergrond is evenveel belicht (P stand belicht als 2.8 en 1/60).

      Hoe stellen jullie de camera in bij dergelijke situaties?

      Thx!

      Comment


      • #4
        Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

        Ik denk dat oefenen en proberen de beste raad is die ik je kan geven. Ik gebruik zelf weinig mijn (externe)flits voor binnenopnamen, heb bovendien een 20D ( al zal dat wel geen groot verschil uitmaken t.o.v. jou 40D denk ik).
        Maak eens een reeks opnamen in identieke opnamesituaties, met statief, maar verander zelf je instellingen van P-Av-Tv-M-nightshot e.d., en bekijk ze dan eens op je pc of mac. Succes.
        The problem of the male brain:
        On the left side, there's nothing right.
        On the right side, there's nothing left.

        Comment


        • #5
          Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

          Je kan in de flitssettings kiezen om standaard een 1/250 sluitertijd te kiezen. Dit in combinatie met de AV stand geeft me scherpe foto's met externe flits.
          tot diafragma f/8. met de EX430. En dit soms van spelende kinderen.

          met interne flitser is me dit ook nog nooit gelukt, omdat rechtdoor flitsen geen oplossing is om portretten te maken. En zelden voldoende flitslicht geven om met kleiner diafragma dan f/5.6 fotos te maken. Wel kun je voor deze de sluitertijd ook op 1/250 instellen, maar vraagt dan wel met meer flitslicht.

          met diafragma f/2.8 is dit ook perfect mogelijk, maar dan moet je eerste scherpstellen op de ogen, en pas daarna kadreren en de foto maken

          indirect flitsen met omnibounce en de flitslichtcompensatie op 2/3 stops lager instellen geeft mij dus de beste opnames binnen op iso 400.
          ISO 800 is met een 40D ook mogelijk mits inschakelen van de ruisreductie.
          Last edited by powerkiller; 29 december 2007, 10:27.

          Comment


          • #6
            Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

            Bedankt voor de antwoorden!

            Deze middag wordt het kindje gedoopt van mijn zus.
            Ik heb dus onmiddellijk een excuus om jullie tips uit te proberen in de praktijk

            Comment


            • #7
              Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              Je kan in de flitssettings kiezen om standaard een 1/250 sluitertijd te kiezen. Dit in combinatie met de AV stand geeft me scherpe foto's met externe flits.
              tot diafragma f/8. met de EX430. En dit soms van spelende kinderen.
              Dat is de persoonlijke voorkeuze C.FN 1 - 7.
              0: automatisch
              1: 1/250sec vast
              (pagina 155 in de handleiding)

              Maar dan komt het licht wel allemaal van de flitser, bij die korte sluitertijd zal de aanwezige verlichting te zwak zijn om nog zichtbaar te zijn in de foto's.

              Manueel kan je zelf kiezen of je die verlichting mee in beeld wil brengen of niet, als er echt niet veel licht is, en je wil toch de sfeer behouden, dan zet je de iso vrij hoog, de sluitertijd net kort genoeg (zeker niet te kort, langer is beter), en het diafragma niet te ver dicht (anders gaat de flitser ook een grotere rol spelen).
              Je moet dan de iso, sluitertijd en diafragma zo instellen dat je voor die bepaalde situatie de meest aanvaarbare instelling krijgt...

              De juiste instellingen zal je ter plaatse moeten bepalen, het is onmogelijk om voor elke stiuatie vooraf te bepalen wat de beste oplossing is.

              Als je manueel werkt, dan kijk je op de lichtmeter, als je die niet te ver naar de linkse kant ziet staan, dan zal je de aanwezige belichting nog wel mee in beeld krijgen.

              Als er toch nog vrij veel licht is, dan zet je de camera in de AV-stand, en stel je de iso hoger in om een sluitertijd te krijgen die kort genoeg is. De flitser zal dan als invulflits werken. Dat geeft meestal de mooiste foto's (als je toch moet flitsen).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

                sinds een paar dagen ook de trotse bezitter van 430 EX, na lezen hier en eigen probeersels er al achter gekomen dat werken met de externe flits niet simpel is,

                heb al één zaak achterhaald, in stand Tv enkele foto's genomen, steeds met verschillende sluitertijd, en de bekomen foto blijkt telkens op dezelfde manier belicht te worden,

                kan dit kloppen,

                blijkbaar kan ik dan wel geen belichtingscompensatie geven
                dien ik dat dan te doen door de flitscompensatie op te zetten of kan ik dat best achteraf in RAW doen
                Eos R
                Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

                  Oorspronkelijk geplaatst door schorrie Bekijk bericht
                  heb al één zaak achterhaald, in stand Tv enkele foto's genomen, steeds met verschillende sluitertijd, en de bekomen foto blijkt telkens op dezelfde manier belicht te worden,

                  kan dit kloppen,

                  blijkbaar kan ik dan wel geen belichtingscompensatie geven
                  dien ik dat dan te doen door de flitscompensatie op te zetten of kan ik dat best achteraf in RAW doen
                  Bij het EOS flits systeem wordt de flits voornamelijk gebruikt voor het belichten van het onderwerp (dichtbij). De belichting van de achtergrond wordt meer bepaald door de andere instellingen (diafragma, sluitertijd en ISO-waarde).

                  Als je de belichting van het onderwerp wil compenseren, gebruik je de flitscompensatie. Voor een aanpassing van de achtergrond gebruik je de gewone belichtingscompensatie.

                  Als je in de Tv stand verschillende foto's neemt zonder enige belichtingscompensatie is het normaal dat de verschillende foto's ongeveer evenveel belicht zullen zijn: voor elke sluitertijd wordt een ander diafragma bepaald (zodat de achtergrond evenveel belicht is), de flash output wordt aangepast aan het diafragma zodat ook het onderwerp er hetzelfde uitziet. Let wel op de scherptediepte!

                  De flash output van de interne flitser wordt in alle zones automatisch berekend (via het diafragma en de afstand tot het onderwerp). Je kan de flash output van de interne flitser niet vooraf instellen (de Canon Powershot G3 kan dit echter wel )

                  Als je foto's in het RAW formaat neemt en je twijfelt aan de belichting, is het beter te kiezen voor een iets minder belichte foto. Het is achteraf makkelijker detail te recupereren uit de dondere gedeeltes dan uit de overbelichte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

                    inderdaad, je kan er meer uit recupereren, maar heb je dan niet meer last van ruis
                    Eos R
                    Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

                      Persoonlijk fotografeer ik ook nog wel eens binnen in donkere ruimtes.
                      Daar ga ik meestal met een tijd van een 60ste zitten en een diafragma van F2.8 en een Iso van 800. Dan is het met de extrene flitser vaak toch wel zaak om te proberen in welke hoek je de flits zet. Soms is frontaal beter, maar met een wit plafond bijv. is het vaak veel mooier om via het plafond te flitsen. Heb je bijv een houten plafond, dan is dit lastiger en flits is soms er tussen in, tussen het plafond en het onderwerp. Beetje testen.....
                      Alleen met 2.8 en een 60ste en ISO 800 behoud je wel omgevingslicht, dat is soms toch wel mooi. Alleen de scherptediepte is minimaal, dat is een nadeel....

                      Dus perfect krijg je het volgens mij niet, veel omgevingslicht in de foto en veel scherptediepte bij een donkdere situatie.....
                      Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                      Comment


                      • #12
                        Consistente flits methode voor canon.

                        Nogal wat canon gebruikers hebben problemen met het te "slimme" ETTL II syteem. Enkel een "engeneer" zou op zoiets trots zijn.

                        Maar er is een methode om altijd consistente belichting te krijgen.
                        Mijn cam is een 5D. Flits is een canon 430 EX.
                        Eerst het belangrijkste: Zet Fn 14 ; E-TTL II op gemiddeld ipv meervlaks (kan een andere funtienummer zijn op een 40D) Dit is heel belangrijk. De camera zal niet meer het actieve focuspunt in de lichtmeting betrekken maar eerder rekening houden met de volledige frame.

                        Monteer een Stoffen (20 euro) op de kop van de flits en zet de kop 45° naar boven. (Dit zorgt voor een zachter licht). Je kan natuurlijk ook altijd de kop naar een muur in de directe omgeving richten.

                        Ik flits enkel in M-mode, meestal op 1/200 en mijn diafragma tussen 1.4 en 5.6 naar gelang hoeveel scherptediepte ik wil. Hogere iso als ik meer achtergrond belichting wil.

                        Gemiddeld staat mijn flitscompensatie op + 1/3 omdat ik die look het beste vind. Natuurlijk moet je meer compenseren als je onderwerp wit of zwart is.

                        Deze manier werkt prima voor mij. Geen onder of boven belichting meer.
                        Altijd zeer consistent. Probeer maar
                        Last edited by Drill; 7 januari 2008, 14:32.
                        Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

                          Ook ik vind het heel moeilijk om een mooie belichting te krijgen.
                          Ik heb ook een Stofen omnibounce.
                          Als ik deze gebruik krijg ik inderdaad foto's die egaler zijn belicht.
                          Maar de foto's krijgen een gele / goudkleurige zweem.
                          Dat is dus weer een groot nadeel van deze omnibounce.
                          Natuurlijk is dat voor iedere foto te corrigeren....

                          Peter.
                          www.dpix.nl event photography

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

                            Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                            Ook ik vind het heel moeilijk om een mooie belichting te krijgen.
                            Ik heb ook een Stofen omnibounce.
                            Als ik deze gebruik krijg ik inderdaad foto's die egaler zijn belicht.
                            Maar de foto's krijgen een gele / goudkleurige zweem.
                            Dat is dus weer een groot nadeel van deze omnibounce.
                            Natuurlijk is dat voor iedere foto te corrigeren....

                            Peter.
                            Ik had ook nog moeten vermelden dat ik altijd in RAW schiet, dat maakt een eventuele kleurcorrectie zeer eenvoudig
                            Ook de calibratie van de monitor is belangrijk.
                            Last edited by Drill; 7 januari 2008, 20:19.
                            Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke instelling voor flitsfoto's Canon 40D.

                              De interne flits is zowiezo erg beperkt in mogelijkheden, zodat je geen te kleine diafragma opening kan gebruiken (te weinig flitskracht).

                              Voor "gewone" binnen (familie-) foto's met flits werk ik meestal in de M-stand op 1/30s en F5.6. Dit echter wel met een externe flitser, met meestal nog een softbox erop.
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

                              Comment

                              Working...
                              X