Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW's zeer donker bij weergave op pc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW's zeer donker bij weergave op pc

    ik trek al mijn foto's in RAW met 400d, ik heb steeds echter hetzelfde probleem,

    tijdens het bekijken van de foto's op m'n schermpje achteraan, zijn deze goed belicht, wanneer ik echter nadien al m'n foto's overzet op de pc en deze bekijk dan zijn ze allemaal een pak donkerder dan ik het ervoor op m'n schermpje van de camera zag, dit is zeer lastig, gezien ik m'n instellingen steeds tijdens het fotograferen probeer te veranderen naar aanleiding van het resultaat dat ik zie op het schermpje,

    nu komen de foto's eigenlijk allemaal precies onderbelicht uit het toestel en dien ik met de raw omzetting de belichting naar boven te trekken,
    dit kan toch niet de bedoeling zijn denk ik dan,
    Eos R
    Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

  • #2
    Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

    heb dat hier ook hoor, maar maak er geen probleem van, want bij oplichten/bewerken staat alles er keurig zichtbaar op.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

      De lcd op de camera kan je lichter of donkerder zetten maar afhankelijk waar je dit bekijkt krijg je soms een verkeerde indruk van je foto's. Ik zet de lcd op het diagram dan zie je onmiddelijk of de foto's over- of onderbelicht zijn.
      www.frame-it.be
      Fotografie & verhuur van Reflecta Digitdia 5000 diascanner(s), Reflecta RPS 7200 negatief scanner en een midformat Reflecta MF5000 scanner, Canon lenzen.

      Comment


      • #4
        Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

        Ik stel mijn 400D in (picture style, white balance, EV-compensatie enz) in precies zoals ik in jpg zou werken
        (en let nadien uiteraard op het histogram)

        Als je dan DPP gebruikt toont die het op dezelfde manier op het scherm, kan je dan verder aanpassen

        Comment


        • #5
          Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

          Zowel je lcd-schermpje als je computermonitor moeten uiteraard goed zijn afgesteld (gecalibreerd). Misschien geeft je lcd-schermpje wel te heldere beeldne, terwijl je computermonitor te donker is afgesteld? Probeer dat eens op een ander fototoestel (waar je jouw geheugenkaartje met jouw foto's instopt) en een andere computer te testen.

          Comment


          • #6
            Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

            Vreemd. Ik maak ook al men foto's in RAW met een Eos 400D en mijn foto's zijn meestal exact zoals ik ze op men schermpje herrinner, misschien moet je eens kijken naar de brightness van je lcd scherm
            http://frederikherregods.be

            Comment


            • #7
              Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

              Oorspronkelijk geplaatst door schorrie Bekijk bericht
              ik trek al mijn foto's in RAW met 400d, ik heb steeds echter hetzelfde probleem,

              tijdens het bekijken van de foto's op m'n schermpje achteraan, zijn deze goed belicht, wanneer ik echter nadien al m'n foto's overzet op de pc en deze bekijk dan zijn ze allemaal een pak donkerder dan ik het ervoor op m'n schermpje van de camera zag, dit is zeer lastig, gezien ik m'n instellingen steeds tijdens het fotograferen probeer te veranderen naar aanleiding van het resultaat dat ik zie op het schermpje,

              nu komen de foto's eigenlijk allemaal precies onderbelicht uit het toestel en dien ik met de raw omzetting de belichting naar boven te trekken,
              dit kan toch niet de bedoeling zijn denk ik dan,
              ik had net hetzelfde toen ik mijn 400D net had. ik het het kunnen oplossen door de verlichting van het LCD schermpje van mijn toestel int midden te zetten, en niet op de hoogste stand...
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

                kan je niet beter op de grafiek afgaan om te weten of je foto's niet te donker of te licht zijn?
                www.designed4u.be

                Comment


                • #9
                  Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

                  Oorspronkelijk geplaatst door Designed4u Bekijk bericht
                  kan je niet beter op de grafiek afgaan om te weten of je foto's niet te donker of te licht zijn?
                  inderdaad, je kan veel beter je histogram aflezen dan de belichting te controleren via de foto op je LCD scherm
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW's zeer donker bij weergave op pc

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    inderdaad, je kan veel beter je histogram aflezen dan de belichting te controleren via de foto op je LCD scherm
                    Dat is ook de bedoeling van het "Histogram", hiermee kan je de opname beoordelen en eventueel bijsturen.
                    Google maar eens, een pak informatie komt dan op je af.

                    Succes
                    http://www.torekefoto.be

                    Comment

                    Working...
                    X