Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

    Misschien al duizend maal besproken maar toch nog eens mijn vraag...

    Ik twijfel tss deze 2 objectieven. Ik neem heel graag portretten vandaar dat ik één van deze 2 zou willen aankopen. Het is natuurlijk een groot prijsverschil, maar daar wil ik niet direct over vallen.

    Wie heeft deze 2 obj. of 1 ervan en is tevreden (of niet tevreden) en waarom?

    Bedankt voor jullie advies!
    Canon 400D - Sigma 18-50mm 2.8 - Groot verlanglijstje

  • #2
    Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

    Heb me enkele weken geleden zelf de EF 50 f/1,8 II gekocht !!!
    Superlensje (voor die prijs !!!).

    Ik zou zeker deze in je collectie opnemen... je kan nadien nog altijd de 85mm bijkopen...
    *** Canon EOS 50D - Sigma 18-200 OS f/3,5-6,3 - Canon EF 50 f/1,8 II - Canon EF 70-200 f/4 L USM - Canon EF 17-40 f/4 L USM - Metz MecaBlitz 48 AF-1 Digital ***

    Comment


    • #3
      Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

      Ik heb de 50 1.8 maar zou echt voor de 85 gaan. Zeker voor portretten! Dat geeft je een mooie neutrale achtergrond. 50 is nipt op dat gebied vind ik..

      Comment


      • #4
        Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

        Het hangt ook wat af of je op een cropcamera (1.6 of 1.3) of een FF camera werkt.

        Als omgerekend brandpunt is 110 mm eigenlijk wel goed.
        Maar de 85 wordt ook vaak gebruikt, maar wellicht omdat deze lenzen zo goed zijn. 50 en 85 mm primes (en soms ook de 35) zijn altijd pareltjes van lenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

          met die 50mm kan je zeker geen miskoop doen , kost 3x nx (zeker tweedehands)

          maar: die 85mm is zeker ook niet slecht en mss wel beter voor modelfotografie
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #6
            Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

            Ik heb de twee. Had eerst de 50mm. Sinds ik de 85mm heb, gebruik ik de 50mm bijna niet meer. Ik fotografeer hoofdzakelijk mensen, mijn kleinkinderen vooral, graag met een groot diafragma om de achtergrond flou te maken.
            De 50mm is redelijk scherp vanaf f/2.8, beter vanaf 4. De 85mm is al goed scherp vanaf f/2.2.
            De 50mm heeft 5 diafragmalamellen, de 85mm heeft er 8.
            Hierdoor krijg je met de 85mm veel mooiere bokeh. bv lichtjes worden ronder weergegeven.
            Op een cropfactor 1.6X gedraagt de 50mm zich als een 80mm-objectief. De 85mm wordt ahw een 130mm.
            Om koppen te trekken is de 85mm op een camera met cropfactor ideaal.
            Als je ze alletwee eens wil vergelijken, kom gerust eens af. (omgeving Westerlo).
            Groet, Jan.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

              Ik kan bovenstaande alleen maar beamen: mooiere bokeh, sneller scherpstellen (USM), scherper op 1.8 zijn argumenten in het voordeel van de 85 mm. Aan de andere kant kan 85 mm (zeker op een cropbody) wel wat (te) lang zijn en natuurlijk speelt ook de prijs nog een rol.
              Een en ander wijzigt als je de 50mm 1.4 in rekening brengt.

              Ik (heb) (ge)werk(t) met de 50mm 1.4 / 1.8 MKI / 1.8 MKII en 85mm 1.8 en enkel de eerste en laatste zijn gebleven omwille van het verschil in werkafstand, met stip op nr 1 de 85mm (maar dat is persoonlijk).

              Misschien neem je best ook eens de 35mm 2.0 in overweging; op een cropbody heb je dan +/- de 50mm van een analoge FF body. Lensje is best goed voor zijn prijs, wel wat traag.
              gr
              Yannick
              Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

              Comment


              • #8
                Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

                Ik heb vandaag een 50mm f1,4 meegebracht, maar ik heb er nog geen portretjes mee kunnen maken (ik heb geen modellen in huis).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

                  50mm f1.4: prachtige lens waarbij je bij portret zelfs een zodanige foto kan maken waarbij bvb de ogen scherp en de lippen onscherp zijn.(vnl sfeerschepping en benadrukken van bepaalde zones in het gelaat) Mooie lens maar véél duurder dan de 50mm f1.8 die ook al veel toelaat op vlak van beperkte dieptescherpte en ook erg scherp is.
                  Voor portret in het algemeen is de 85mm f1.8 zeer goed te noemen.Je hebt hier ook wat meer afstand tot het model wat soms nuttig is.
                  (ik spreek voor cropcamera's)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

                    De 50 mm wordt de standaard lens genoemd
                    De 85 mm wordt de portretlens genoemd.

                    Namen zeggen het soms zelf

                    Alle grote fabrikanten hebben die 85 mm in hun gamma.
                    Deze lenzen zijn doorgaans geoptimaliseerd voor portret (meer diafragmalammellen voor een mooiere bokeh, ideale dieptewerking, en meestal scherper op groter diafragma).

                    In vergelijking tot andere primes valt de 85 mm soms wat duurder uit maar dit is omdat het glas van zeer goede kwaliteit moet zijn om in deze lens te worden gebruikt (minimale afwijkingen).

                    Als portretfotograaf moet je zeker de 85 mm in je gamma hebben.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik heb vandaag een 50mm f1,4 meegebracht, maar ik heb er nog geen portretjes mee kunnen maken (ik heb geen modellen in huis).
                      al es in de diepvriezer gekeken?

                      had de 50 1.4 en de 85 1.8 , beide heel goeie lensjes, de 1.4 heeft ook een veel mooiere bokeh door de meerdere lamellen in het diafragma

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere Bekijk bericht
                        al es in de diepvriezer gekeken?
                        Ahh, dus daar steekt gij al uw modellen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere Bekijk bericht
                          al es in de diepvriezer gekeken?
                          Hier zitten geen modellen in de vriezer:
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Ahh, dus daar steekt gij al uw modellen?
                            nopez die zitten op den hooizolder

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

                              Ik ben sinds vorige week ook in het bezit van de 50 F1.4, en met de beperkte experimenten die ik heb kunnen uitvoeren, vind ik dit een heel leuk lensje, en hiermee kan je zeer scherpe foto's maken. De 85 F1.8 staat ook nog op het verlanglijstje, maar ik vrees voor portretfoto's binnen te nemen, ze soms een beetje lang is. In elk geval vormen deze 2 lenzen volgens mij een heel leuke en sterke combo.
                              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                              Comment

                              Working...
                              X