Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens concertfotografie

    Ik beschik over een Canon 400D +de kitlens (18-55) en de 50mm f1.8 lens. Ik heb al heel wat over concertfotografie gelezen, maar zijn er gebruikers die met deze 2 al zo'n foto's getrokken? Moet in maart op een festivalletje (akkoord.be) gaan trekken en wil me wat goed voorbereiden... ( tis wel allemaal door jongeren zoals ik van rond de 20 georganiseerd dus niet echt pro).
    Tips iemand?

  • #2
    Re: Lens concertfotografie

    Met die 50 1.8 kan dat wel lukken, maar gebruik hier de zoekfunctie eens. Ga je enorm veel vinden over dit onderwerp.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Lens concertfotografie

      ja die zoekfunctie ken ik, maar ik wou gewoon weten of er mensen met die 50mm reeds goede ervaringen hadden?

      Comment


      • #4
        Re: Lens concertfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door ValerieB Bekijk bericht
        ja die zoekfunctie ken ik, maar ik wou gewoon weten of er mensen met die 50mm reeds goede ervaringen hadden?
        Prima lens, maar je ontbreekt zoom. Naar mijn mening gaat er niks boven de 70-200 2.8 maar dat is een gans ander budget.
        Met die 50mm ga je zeker uw plan kunnen trekken. De kitlens zou ik thuis laten.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: Lens concertfotografie

          Ja inderdaad die zoom, maar bewegen kan ik tenslotte zelf ook wat + er is een plekje gereserveerd net vooraan aan het podium.
          Had nog wel een budgetje uitgeschreven voor in februari om de sigma 70-300 apo macro canon, aan te schaffen maar die 's helemaal niet lichtsterk...

          Comment


          • #6
            Re: Lens concertfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
            Prima lens, maar je ontbreekt zoom. Naar mijn mening gaat er niks boven de 70-200 2.8 maar dat is een gans ander budget.
            Met die 50mm ga je zeker uw plan kunnen trekken. De kitlens zou ik thuis laten.
            Kitlens thuis laten? Nee hoor. Toch niet als je een flits hebt. De breedhoek kan je wel af en toe eens gebruiken.

            Comment


            • #7
              Re: Lens concertfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
              Kitlens thuis laten? Nee hoor. Toch niet als je een flits hebt. De breedhoek kan je wel af en toe eens gebruiken.
              Flits
              Denk af en toe eens aan de artiesten, die worden daar zot van plus het haalt een deel van de sfeer weg.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #8
                Re: Lens concertfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door ValerieB Bekijk bericht
                ja die zoekfunctie ken ik, maar ik wou gewoon weten of er mensen met die 50mm reeds goede ervaringen hadden?
                Valerie,

                Meestal gebruik ik de Sigma 18-50 2.8 en de 70-200 2.8 tijdens concertshoots. Echter wanneer de belichting te wensen overlaat grijp ik naar mijn 50mm 1.8 Deze lens geeft altijd scherpe beelden in slechte lichtomstandigheden. Er is maar 1 probleem, soms is de 50mm te groot om kort bij het object te komen en moet ik achteruit gaan. Dit is niet in alle zalen mogelijk. Ik ben dan ook aan het uitkijken naar een 35mm 1.4

                Hans
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                Comment


                • #9
                  Re: Lens concertfotografie

                  @ Hans: ja ik heb die 50mm nu pas 2 weken en nog niet echt veel mee kunnen experimenteren maar me soms wel al eens gefrustreerd dat er toch wel afstand nodig is om scherp te stellen, wat ik wel op voorhand wist natuurlijk.
                  Ik ga eerst ergens anders een poging wagen alvorens ik op het festival zomaar lukraak foto's op goed geluk begin te trekken.
                  De artiesten zijn trouwens allemaal jong en beginnend talent en een flits zou hen wel eens grondig kunnen afleiden...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens concertfotografie

                    Hey Valerieb,
                    mooi iets om te doen. maar kan best moelijk zijn (moeilijk licht).

                    Mijn ervaringen van festivals kun je op de volgende site bekijken.



                    De foto's die hierop staan zijn ruwe foto's jpeg recht uit de camera, gecomprimeert naar +- 40 kb.

                    Ik heb een nikon d200, altans nog (wil de d300 kopen)
                    Voor overdag gebruik ik veelal de "50mm 1.4" en "70-200 2.8vr".
                    Sávonds "50mm 1.4" en de "85mm 1.4".
                    Externe flitser ook altijd meenemen.
                    succes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens concertfotografie

                      ps.
                      Externe flitser ook altijd meenemen, zij ik.
                      Maar niet te veel gebruiken, of helemaal niet, op artiesten.
                      Gebruiken voor portretten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens concertfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door ValerieB Bekijk bericht
                        Ja inderdaad die zoom, maar bewegen kan ik tenslotte zelf ook wat + er is een plekje gereserveerd net vooraan aan het podium.
                        Bewegen kan je ook zelf...... Misschien die ene keer waar jij nu aan denkt. Mijn ervaring is toch heel anders. En ik meen te mogen zaeggen dat ik toch wat ervaring heb opgedaan in 2006 en 2007. (voorbeelden kan je zien op www.vinstermik.be ) Bewegen in de breedte van het podium misschien geen probleem maar wanneer je verder af wil van het podium zit je vaak toch heeeeeeel beperkt met de ruimte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens concertfotografie

                          Uiteraard is lichtsterker materiaal handiger en beter...
                          maar ook met de kitlens kan je een mooi resultaat bekomen...
                          Zo was ik aanwezig op het Sfinks-festival (2007) als fotograaf, met enkel de kitlens (18-55mm) en zoomlens (55-200mm).
                          Dit weliswaar wel met een EOS 350D.
                          Misschien niet het meest geslaagde materiaal voor zulke onderwerpen, maar ik roeide met de riemen die ik had...
                          Resultaat: Indymedia.be

                          Voor mensen die de 70-200mm 2.8 aanraden...
                          We moeten wel rekening houden met de cropfactor van de EOS 400D,
                          het kan dus wel gebeuren dat ze zich met deze lens al heel wat verder van de artiesten moet zetten...
                          Niet?
                          Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

                          Comment

                          Working...
                          X