Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

    Ik heb een poosje geleden een topic geopende over mijn aan te schaffen DSLR (D300) maar nu ben ik toch aan het twijfelen over de lens ...

    Ik dacht te gaan voor de Nikon 18-200 VR maar ben nu ook aan de volgende combinatie aan het denken :
    Sigma 24-70mm EX DG Macro F: 2.8 Nikon AF (±430€) en een Sigma 70-200mm EX DG HSM Macro F: 2.8 Nikon AF (±880€)
    Dit is wel een ander budget, maar daar tegenover zou ik de flits enkele maanden kunnen uitstellen of de flits met de 24-70 of alleen de 70-200.
    Wat zouden jullie verkiezen ? Ik kan mij geen toplenzen van Nikon veroorloven, die prijzen swingen de pan uit !
    Mogelijke uitbreiding later zou de Sigma 12-24mm EX DG HSM F: 4.5-5.6 Nikon AF kunnen zijn
    Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

  • #2
    Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

    Ik zou voor de tamron 28-75 f2.8 en de sigma 70-200 f2.8 hsm gaan.

    Dit is een zeer mooie combinatie en als groothoeklens kan ik je zeker de sigma 10-20 aanraden. Een zeer scherpe lens en de 10mm is echt handig.
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

      ik zou dan eerder voor de tamron 17-50mm en de sigma 70-200 gaan...
      met 28 mis je toch wel heel wat breedhoek en tussen 50 en 70 los je perfect met de voeten op...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        ik zou dan eerder voor de tamron 17-50mm en de sigma 70-200 gaan...
        met 28 mis je toch wel heel wat breedhoek en tussen 50 en 70 los je perfect met de voeten op...
        Lijkt me een logische keuze. Ik zou ook het tussensegment laten varen. Sinds mijn prime uit de verpakking is, merk ik pas hoeveel je kan geven met een paar pasjes. 50mm lijkt niets, maar je moet nog x 1,5 doen, en dan valt dat prima mee.

        Comment


        • #5
          Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

          Ik denk aan volgende combinatie :

          1 Sigma 70-200 2.8 (+ ev een sigma 1.4 TC)
          2 Tamron 28-70 2.8 (indien goed exemplaar)
          3 Tokina 12-24 4

          Betaalbaar en goed
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

            Je koopt een Nikon D300...........en dan ga je er minder glas op zetten

            Koop dan tweedehands een D200 en koop topglas.

            En geloof me..........je gaat het echt zien.
            Je toestel is zo goed dat je het verschil van glas gaat zien.

            Maar als zo velen............als er maar een duur toestel op je buik hangt is men al tevreden.
            Nikon spul

            Comment


            • #7
              Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
              Je koopt een Nikon D300...........en dan ga je er minder glas op zetten

              Koop dan tweedehands een D200 en koop topglas.

              En geloof me..........je gaat het echt zien.
              Je toestel is zo goed dat je het verschil van glas gaat zien.

              Maar als zo velen............als er maar een duur toestel op je buik hangt is men al tevreden.
              Volledig mee eens, je kan nog beter starten met een nikkor 50mm 1,8 op je D300 die je betere resultaten zal geven. Ik zeg niet dat alle lenzen nikkors moeten zijn, zeker niet !! Koop je dan liever een 2de hands D80 met 2de hands 17 - 55 en 80 - 200 2,8 nikkors !!! even duur dan wat je nu allemaal opnoemde
              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

              https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

              Comment


              • #8
                Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

                Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
                Maar als zo velen............als er maar een duur toestel op je buik hangt is men al tevreden.
                Eigenlijk is dit ronduit beledigend , ik tracht onderbouwd een keuze te maken voor een bepaald systeem en functionaliteiten en kom daardoor uit bij een Nikon en vervolgens bij de D300, vergeef mij dat ik de moeite niet doe om dat hier nogmaals op te sommen.

                Maar langs de andere kant begrijp ik je volledig ik had natuurlijk veel liever de 12-24 2.8 en de 17-55 2.8 en de 70-200 2.8 VR ... en nog wat anders schoons van Nikon

                Sigma's zijn t.o.v. Nikkors minderwaardig glas in kostprijs maar is de kwaliteit evenredig minder ? Ik denk van niet.

                De tijd dat ik mij topglas van Nikon kan permiteren zal misschien ooit wel eens komen of misschien komt Nikon ooit wel met betaalbaarder glas op de markt zoals de f/4 lijn van Canon. (is al veel over gediscussieerd hier op bd) Maar tot dan wil ik vrij snel beschikken over een uitgebreid bereik en dat kan ik alleen via third-party lenzen.

                Wie weet komt er een opvolger uit van de D80 met de PMA-08 en ga ik voor dat model of misschien zou ik beter bij de keuze van de 18-200 VR blijven ik ben nog geen stap verder dus
                Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

                Comment


                • #9
                  Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

                  Mike heeft wel gelijk, koop liever een goedkoper toestel , en zet er nu al topglas op. Ikzelf heb mijn D80 met nikkor 18-70mm-3.5 verkocht en een D300 met een 2de hands 17-55-2.8 gekocht, en ik zie het verschil wel heel duidelijk. Mijn volgende lens is een betaalbare AF-S 70-200-2.8 VR of een AF-S 80-200-2.8 zoeken.







                  D300-17-55-2.8 /105 micro 2.8 / SB800.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

                    Eigenlijk is dit ronduit beledigend , ik tracht onderbouwd een keuze te maken voor een bepaald systeem en functionaliteiten en kom daardoor uit bij een Nikon en vervolgens bij de D300, vergeef mij dat ik de moeite niet doe om dat hier nogmaals op te sommen.
                    Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen maar het gaat meestal wel zo.

                    Men koopt een toptoestel (omdat iemand anders dat ook heeft) en daarna zijn de centen op voor een lens.

                    Eigenlijk moet je eerst lenzen kopen.....en het merk moet niet uit maken. En daarna gaat men een body zoeken.

                    Zoals dat bij het analoog al was..............Leica lenzen waren de top en paste jammer genoeg niet op een canon body
                    Nikon spul

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door GeFke Bekijk bericht
                      Wie weet komt er een opvolger uit van de D80 met de PMA-08 en ga ik voor dat model of misschien zou ik beter bij de keuze van de 18-200 VR blijven ik ben nog geen stap verder dus
                      Je moet je niet laten misleiden door 1 commentaar. Er staan genoeg commentaren met nuttige informatie. Het is zo dat betaalbare lenzen niet het niveau halen van het Nikkor topglas.
                      Ik ben begonnen met de 18-200VR, heb daar geen spijt van, en koos daar bewust voor. Ik wist dat ze niet lichtsterk was, ik wist dat het een ideale reislens is, en ik wist ook dat ze VR had, en wat dat wilde zeggen.
                      Een slechte lens is dat niet, maar... er zijn betere.
                      Uiteindelijk ga je altijd duurder af zijn... tenzij je bijvoorbeeld opteert voor een beperk bereik en toch gaat voor 1 lens... De Tamron 28-75mm of 17-50 mm bijvoorbeeld. Als je zelf bepaalt dat je het budget hebt voor de Tamron 18-50 samen met de Sigma 70-200, beiden F2,8, dan kies je naast Nikkor, niet voor VR, maar voor lichtsterk en ook goed.
                      Bij geen van beide keuzes kies je voor topglas, al zit je bij de betaalbare geburen.
                      Je zou ook kunnen kiezen voor een beperkter bereik en 1 lens, bijvoorbeeld de 17-55 F2,8 van Nikkor. Wat de prijs betreft zit je dan aan het equivalent van de combinatie Tamron/Sigma. Dan heb je de keuze... topglas of bereik.

                      Het zullen dus altijd keuzes zijn...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

                        Hallo,

                        ikzelf ga vandaag de 28-75mm 2.8 van Tamron kopen, en dan sparen voor de 70-200mm! Totdat ik dat budget heb, lijkt mij e 28-75 mm een prima tussen oplossing! En dan kan ik later altijd nog kijken of ik de 10-20mm van sigma ga kopen(of een andere groothoek lens) en ondertussen toch maar dromen (en sparen!) voor de 18-55mm 2.8 van Nikkor!!
                        (mocht je achteraf tocj te weinig groothoek hebben voor je tamrn 28-75, probeer dan hem te verkopen en een tweedehands tamron 17-50mm er voor terug te krijgen!)
                        D70 met Tamron 28-75 f/2.8; nikkor 50 f/1.8; (en spoedig Sigma 70-200 f/2.8!)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door LastDays Bekijk bericht
                          Hallo,

                          ikzelf ga vandaag de 28-75mm 2.8 van Tamron kopen, en dan sparen voor de 70-200mm! Totdat ik dat budget heb, lijkt mij e 28-75 mm een prima tussen oplossing! En dan kan ik later altijd nog kijken of ik de 10-20mm van sigma ga kopen(of een andere groothoek lens) en ondertussen toch maar dromen (en sparen!) voor de 18-55mm 2.8 van Nikkor!!
                          (mocht je achteraf tocj te weinig groothoek hebben voor je tamrn 28-75, probeer dan hem te verkopen en een tweedehands tamron 17-50mm er voor terug te krijgen!)

                          Kijk............dat bedoel ik nu.....

                          Spaar gelijk door voor je 17-55 2,8........... je smijt een hoop geld weg nu waar je straks niks meer aan hebt.

                          Dat je budget bepaalde dingen niet toelaat is normaal. Maar smijt dan tenminste nu je geld niet weg.

                          Zo kom je nooit aan je budget toch....
                          Nikon spul

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

                            Ik heb even alle reacties hier gelezen.
                            De meeste hebben hier jou toch een heel goed advies gegeven.
                            Als je een Nikon D300 koopt dan begin je gelijk met een zeer goede camera die niet alleen veel mogelijkheden heeft maar tevens ook zeer kritisch is m.b.t. objectiefkeuzes. Ieder minpuntje in het glas zal je straks ook terug zien in je foto's. Men zegt niet voor niets dat je moet investeren in het glas en niet in je camera. Het geld kun je maar eenkeer uitgeven.
                            Op dit moment zijn er mensen die de AF-S 17-55 f 2,8 wegdoen omdat ze een D3 kopen. Deze lens is een toplens voor je D300. Ik doe ze in iedergeval zelf niet weg. Beter is het om maar 1 lens te hebben dan dat je meerdere lenzen hebt die niet voldoen.

                            Ik kan je geen raad geven m.b.t. Sigma en Tamron daar ik daar geen ervaring in heb.

                            Gebruik gezond verstand en maak een goede afweging.
                            mvgr
                            antoine200

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...

                              Allemaal bedankt voor jullie reacties zover, ik denk dat ik toch maar bij mijn keuze ga blijven voor de 18-200 VR als all-round beginnerslens.
                              Een prime van 50 en/of 85 zal er kortelings wel bijkomen.
                              Ondertussen hou ik de ogen open voor een mooie tweedehands 17-55.
                              Dus als ik vandaag zou kopen kies ik momenteel eerder voor wat bereik dan voor de toplens.
                              Nikon promoot de D300 met de 18-200 dus zal ik mij daar geruime tijd mee kunnen amuseren!
                              Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

                              Comment

                              Working...
                              X