Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1Ds versus 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1Ds versus 5D

    tja....

    Als je in dpreview buying guide de side-by-side doet van deze twee full frame camera's dan zijn de spec's zowat gelijkwaardig (vind ik zelf).

    De prijs op de tweedehandsmarkt is ook ongeveer gelijk aan het worden
    en ik vraag me af (stel dat ik de upgrade doe) welke van de twee de beste fotokwaliteit aflevert voor pakweg portret-fotografie (dus geen sport). Ik denk dan aan welke van de twee beste ruisniveau heeft bij hoge iso etc...

    Bij besprekingen (dpreview bijvoorbeeld) is men over beide lyrisch, maar uiteraard zijn die besprekingen geschreven in het jaar dat de camera uitkwam. Toen waren ze elk "best in class" maar tussen die besprekingen zitten jaren tussen en dat scheelt ook natuurlijk, maar dat haal je niet uit een bespreking of een side-by-side

    Nu vraag ik me af of er iemand is die beide "vandaag" kan vergelijken. Heeft er iemand beide in huis en zoja, welke van beide zou je vandaag aanraden voor portretfotografie ?

    Groeten,
    Geert

  • #2
    Re: 1Ds versus 5D

    Oorspronkelijk geplaatst door ghrrm Bekijk bericht
    tja....

    Als je in dpreview buying guide de side-by-side doet van deze twee full frame camera's dan zijn de spec's zowat gelijkwaardig (vind ik zelf).

    De prijs op de tweedehandsmarkt is ook ongeveer gelijk aan het worden
    en ik vraag me af (stel dat ik de upgrade doe) welke van de twee de beste fotokwaliteit aflevert voor pakweg portret-fotografie (dus geen sport). Ik denk dan aan welke van de twee beste ruisniveau heeft bij hoge iso etc...

    Bij besprekingen (dpreview bijvoorbeeld) is men over beide lyrisch, maar uiteraard zijn die besprekingen geschreven in het jaar dat de camera uitkwam. Toen waren ze elk "best in class" maar tussen die besprekingen zitten jaren tussen en dat scheelt ook natuurlijk, maar dat haal je niet uit een bespreking of een side-by-side

    Nu vraag ik me af of er iemand is die beide "vandaag" kan vergelijken. Heeft er iemand beide in huis en zoja, welke van beide zou je vandaag aanraden voor portretfotografie ?

    Groeten,
    Geert
    volgens mij ben je zonder twijfel beter af met de 5D, die gaat je absoluut betere hoge iso resultaten geven en betere beeldkwaliteit...
    de 1Ds is nu ook wel al een heel oud toestel hé
    (ik spreek niet uit ervaring)
    Last edited by Matthias; 27 december 2007, 19:31.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: 1Ds versus 5D

      Als je het hebt over de Mark I versie, zou ik zowiezo voor de jongere 5D gaan.
      BD0808BE

      Comment


      • #4
        Re: 1Ds versus 5D

        Oorspronkelijk geplaatst door ghrrm Bekijk bericht
        Nu vraag ik me af of er iemand is die beide "vandaag" kan vergelijken. Heeft er iemand beide in huis en zoja, welke van beide zou je vandaag aanraden voor portretfotografie ?

        Groeten,
        Geert
        Ik kan uw vraag niet beantwoorden omdat ik geen 1Ds heb.

        Dus het volgende antwoord is waardeloos:

        Als het alleen om beeldkwaliteit gaat is de 5D beter.
        De 1Ds heeft een aantal nadelen die je het best kan vermijden.

        Als je echt de voordelen van de 1D reeks nodig hebt is een 1DIII een veel betere aankoop dan de 1Ds.
        Het verschil tussen 10 MP en 11 MP is kleiner dan het verschil tussen 11 MP en 12,8 MP.

        Als je toch overweegt om tweedehands te kopen kan je evengoed tweedehands een 5D kopen.
        Daarna kan je die later vervangen zonder veel verlies door de opvolger van de 5D, op het moment dat er een 5D opvolger is.

        De 5D is nu niet overal onmiddelijk leverbaar.
        Dit kan een gevolg zijn van de prijsverlaging samen met de cash back.

        Het kan ook een gevolg zijn van bijna einde voorraad.
        Dat weten we zeker einde Jan 08.

        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: 1Ds versus 5D

          Voor portretfotografie is een FF sensor in het voordeel, omwille van de beperktere DOF.

          Zowel de 5D als alle 1Ds modellen hebben een dergelijke sensor, de 1D serie daarentegen weer niet.

          Er zijn sterke indicaties dat er eind januari een nieuwe 5D zal worden voorgesteld.

          Kort daarna zullen er zeker een aantal "oude" 5D's op de tweedehandsmarkt worden aangeboden.

          Wat je je af moet vragen is waarvoor je de camera zal gebruiken. Heb je de features van de 1Ds nodig ? Indien ja, ga dan voor de 1Ds, anders de 5D.

          Succes met je keuze.
          BD0808BE

          Comment


          • #6
            Re: 1Ds versus 5D

            ook van dprevieuw: 2 min of meer vergelijkbare foto's op iso 100 en standaard instellingen

            1Ds
            5D

            Lees heel de reviews anders eens, maar ik denk ook dat voor veel doeleinden de 5D een betere keuze zal zijn.

            De iso van de 1Ds gaat precies maar tot 1250, dat is wel vrij laag, op die waarde heb je met bvb een 40D ook nog niet al teveel ruis, en voor de 5D zal dat nog bijna niet zichtbaar zijn.

            Groeten,
            Koen
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: 1Ds versus 5D

              Zegt natuurlijk niets omdat er geen datum en jaar bijstaat:

              Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


              Bron: http://china.kyodo.co.jp/modules/fsS...&storyid=51881

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: 1Ds versus 5D

                Allen bedankt...
                ik ga eind januari afwachten (en zien of de geruchten kloppen).
                En dan ga ik wel uitvissen of ik een goeie tweedehandse 5D kan vinden tegen een prijsje. De voordelen van de 1-serie heb ik niet echt nodig, ik ben geen pro.

                (Soms moet je er echt op vallen. Er is er onlangs een verkocht aan 950 euro via fotobeurs. Zoekertje 's avonds opgemerkt en volgende ochtend bleek die al verkocht, t was voor één keer geen oplichter maar een gevestigd fotograaf die niet al te intensief gebruikt materiaal verkocht )

                Groeten,
                Geert

                Comment


                • #9
                  Re: 1Ds versus 5D

                  Opnieuw een aanduiding dat de 5D opvolger de 5D Mark II zou zijn.

                  Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


                  Jan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1Ds versus 5D

                    Zie http://forum.belgiumdigital.com/show...05&postcount=7

                    De 5D opvolger is dus een 450D.

                    Canon introduceert elk jaar twee tot drie nieuwe DSLR.
                    Telkens in Feb en Aug/Sep.

                    We krijgen dus geen 5D opvolger voor Aug.

                    Maar evengoed wordt in Aug de 40D vervangen door een 45D en wordt in September de 1DIII vervangen door een 1DIIIn.

                    En krijgt de 5D, net zoals de eos 3, nooit een opvolger.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1Ds versus 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      En krijgt de 5D, net zoals de eos 3, nooit een opvolger.

                      Jan.
                      Dan krijgen we te maken met een van de eerste cameras waarvan de resale value terug gaat stijgen ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1Ds versus 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                        En krijgt de 5D, net zoals de eos 3, nooit een opvolger.

                        Jan.
                        Eos 5 ... Eos 5D
                        Eos 3 ... Eos 3D
                        nie moeilijk

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1Ds versus 5D

                          Canon 5DII Canon 24-105mm f/4L IS USM Canon 50mm f1/2L Canon 85mm f1/2LCanon 16-35mm 2.8 IIL Canon 15mm Fisheye Sigma 12-24mm Canon 70-200mm 2.8 ISL Canon 180mm 3.5 MacroL

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1Ds versus 5D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                            Eos 5 ... Eos 5D
                            Eos 3 ... Eos 3D
                            nie moeilijk
                            Opvolger van EOS 5 was EOS 3 dacht ik
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 1Ds versus 5D

                              Twijvel nog tussen de 1ds en de 5d
                              Canon 5DII Canon 24-105mm f/4L IS USM Canon 50mm f1/2L Canon 85mm f1/2LCanon 16-35mm 2.8 IIL Canon 15mm Fisheye Sigma 12-24mm Canon 70-200mm 2.8 ISL Canon 180mm 3.5 MacroL

                              Comment

                              Working...
                              X