Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

    Wat ik mij nu afvraag, in hoever zijn de voorinstellingen, zoals verscherping, contrast, levendig en noem maar op, van tel op je NEF files, welke hebben invloed, en welke niet, veel van die instellingen hebben alleen invloed op de JPG files, en sommige zoals belichtingsinstellingen ook op je NEF files, bestaat daar een soort schema, welke nu wel, en welke niet invloed hebben op de NEF files, normaal gebruik ik persoonlijk nooit de JPG files, mischien hoef ik dan ook veel instellingen nooit te veranderen, ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, maar het zou wel handig zijn dat zeker te weten, want als je dat zelf allemaal moet uitproberen, is dat ten eerste niet zo gemakkelijk qua beoordeling, maar je moet er ook een lijst bij aanmaken, wat je nu juist wel, en wat niet hebt gewijzigd, maar heeft het voor de personen die hoofdzakelijk in NEF (RAW) fotograferen wel zin om veel van deze instellingen te wijzigen In Capture NX kan je immers veel van deze dingen achteraf nog wijzigen
    Het ware dan ook heel intressant om een paar van deze instellingen in de geheugenbanken op te slaan, zo kan je gemakkelijker overschakelen tussen bepaalde vooringestelde banken, zoals Bv. binnenfotografie, buitenfotografie, en noem maar op, volgens je eigen behoefte
    Eerlijk gezegd heb ik die banken nog nooit gebruikt, en zal het mischien tijd worden dat ik deze eens ga gaan instellen, bijzonder daar er bij de Nikon D300 terug een en ander is bijgekomen, waardoor je niet meer zomaar op een twee drie uit je hoofd het menu gaat induiken om een paar dingen te gaan veranderen.
    Mischien zijn er hier mensen die dit onderwerp volledig beheersen, en hun kennis en ervaringen willen delen

  • #2
    Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

    Bij Capture NX worden de camerainstellingen wel ingelezen, bij andere converters niet.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

      Ik dacht dat het hier reeds geplaatst was maar hier kan je een link naar een spreadsheet met een boel info en 4 settings vinden. Ik zelf zoek nog de ideale settings voor sport(ijshockey).

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

        Die settings moet je gewoon zelf proef ondervindelijk uitzoeken.
        Ieder heeft zijn eigen gedacht hier over, ik geloof niet in die settings die andere je toewijzen.
        Zodoende kan ik de D2X dromen.
        Last edited by marbico; 27 december 2007, 17:40.
        www.sportactiefoto.nl

        Comment


        • #5
          Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Ik dacht dat het hier reeds geplaatst was maar hier kan je een link naar een spreadsheet met een boel info en 4 settings vinden. Ik zelf zoek nog de ideale settings voor sport(ijshockey).

          Hubert
          Ik gebruik die settings ook (niet voor 100%) in drie banken (momenteel op D200)

          - Landschap
          - Sport & Actie
          - Portret

          De enige miserie is dat de camera de originele settings overschrijft als je er eentje verandert. Ik hoop dat dit bij de D300 aangepast is.

          Je kan de settings ook beheren via Nikon Camera Control, hiermee kan je de settings uitlezen en opslaan op je Pc en daarna weer terug wegschrijven naar je camera.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Wat ik mij nu afvraag, in hoever zijn de voorinstellingen, zoals verscherping, contrast, levendig en noem maar op, van tel op je NEF files, welke hebben invloed, en welke niet, veel van die instellingen hebben alleen invloed op de JPG files, en sommige zoals belichtingsinstellingen ook op je NEF files, bestaat daar een soort schema, welke nu wel, en welke niet invloed hebben op de NEF files, normaal gebruik ik persoonlijk nooit de JPG files, mischien hoef ik dan ook veel instellingen nooit te veranderen, ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, maar het zou wel handig zijn dat zeker te weten, want als je dat zelf allemaal moet uitproberen, is dat ten eerste niet zo gemakkelijk qua beoordeling, maar je moet er ook een lijst bij aanmaken, wat je nu juist wel, en wat niet hebt gewijzigd, maar heeft het voor de personen die hoofdzakelijk in NEF (RAW) fotograferen wel zin om veel van deze instellingen te wijzigen In Capture NX kan je immers veel van deze dingen achteraf nog wijzigen
            Het ware dan ook heel intressant om een paar van deze instellingen in de geheugenbanken op te slaan, zo kan je gemakkelijker overschakelen tussen bepaalde vooringestelde banken, zoals Bv. binnenfotografie, buitenfotografie, en noem maar op, volgens je eigen behoefte
            Eerlijk gezegd heb ik die banken nog nooit gebruikt, en zal het mischien tijd worden dat ik deze eens ga gaan instellen, bijzonder daar er bij de Nikon D300 terug een en ander is bijgekomen, waardoor je niet meer zomaar op een twee drie uit je hoofd het menu gaat induiken om een paar dingen te gaan veranderen.
            Mischien zijn er hier mensen die dit onderwerp volledig beheersen, en hun kennis en ervaringen willen delen



            Ik zou denken dat geen enkele van die settings,uitgezonderd dan misschien NR,ook maar enige invloed heeft op je NEF.(Op je JPG natuurlijk wel )Het enige dat telt,is ISO,sluitertijd,diafragma.Handig is wel dat je je WB zo juist mogelijk hebt,moet je nadien niet teveel zoeken en fijnregelen.Je kunt dus naar hartelust oversatureren,ondercontrasteren enz.,of juist niet,maakt allemaal niet uit,in NX kun je het nadien allemaal aanpassen naar keuze



            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

              Aan de RAW-data wordt er niets gewijzigd. (wijzigingen die direkt invloed hebben op de sensor zoals, sluitertijd, diafragma en ISO uiteraard wel)
              Wel bevat de NEF file, buiten de RAW-data, ook metadata en daar worden instellingen zoals WB, NR, ISO waarde en een hoop andere gegevens in opgeslagen.

              De meeste RAW-converters gebruiken enkel de WB zoals ingesteld op de camera als referentie voor het RAW convertie process. Alhoewel dat ik de indruk heb dat ACR ook de ISO waarde gebruikt om zijn NR algoritmes bij te sturen/activeren.

              Hoe Capture NX reageert weet ik niet maar dat kun je zelf vlug uitvinden door 2 opnames te maken met verschillende instellingen, en daarna de instellingen (default) welke Capture gebruikt eens te vergelijken.Normaal zou ik verwachten dat er meer data uitwisseling is bij gebruik van Capture dan met andere RAW-converters maar dat is iets wat je zelf vlug kunt bevestigen.

              Comment


              • #8
                Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

                Nikon Capture (NX) neemt alle instellingen over, zoals gekozen in de camera.
                Vind dit toch belangrijk voor een snelle verwerking van je beelden. En is er dan iets goed fout vanbij de opname, dan kan je het alsnog corigeren in capture (NX) .

                Comment


                • #9
                  Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Aan de RAW-data wordt er niets gewijzigd. (wijzigingen die direkt invloed hebben op de sensor zoals, sluitertijd, diafragma en ISO uiteraard wel)
                  Wel bevat de NEF file, buiten de RAW-data, ook metadata en daar worden instellingen zoals WB, NR, ISO waarde en een hoop andere gegevens in opgeslagen.

                  De meeste RAW-converters gebruiken enkel de WB zoals ingesteld op de camera als referentie voor het RAW convertie process. Alhoewel dat ik de indruk heb dat ACR ook de ISO waarde gebruikt om zijn NR algoritmes bij te sturen/activeren.

                  Hoe Capture NX reageert weet ik niet maar dat kun je zelf vlug uitvinden door 2 opnames te maken met verschillende instellingen, en daarna de instellingen (default) welke Capture gebruikt eens te vergelijken.Normaal zou ik verwachten dat er meer data uitwisseling is bij gebruik van Capture dan met andere RAW-converters maar dat is iets wat je zelf vlug kunt bevestigen.

                  Capture NX leest niet enkel de settings uit maar past ze ook toe op de RAW. Het is aan de gebruiker om ze te annuleren of te veranderen.
                  Zoals altijd bij RAW, het is niet destructief.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                    Nikon Capture (NX) neemt alle instellingen over, zoals gekozen in de camera.
                    Vind dit toch belangrijk voor een snelle verwerking van je beelden. En is er dan iets goed fout vanbij de opname, dan kan je het alsnog corigeren in capture (NX) .
                    Dat is fantastisch, zo moet het zijn volgens mij en dat is het grote voordeel toz van niet merkgebonden RAW-converters.
                    Vraagje, worden parameters ivm d-lighting ook overgenomen ??
                    Worden lens fouten zoals CA en vignetting ook gecorrigeerd ??
                    Last edited by puerte; 27 december 2007, 19:02.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Worden lens fouten zoals CA en vignetting ook gecorrigeerd ??
                      Als het zou gebeuren, ik weet het niet, dan nog alleen voor Nikkors.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

                        [.
                        Vraagje, worden parameters ivm d-lighting ook overgenomen ??
                        Worden lens fouten zoals CA en vignetting ook gecorrigeerd ??[/QUOTE]




                        D-lighting wel,maar als je zo'n beeld opent in NX gaat alles nog wat trager...
                        Kleuraberratie gaat ook.

                        Er zijn berichten dat de D3 IN camera de-vignettering toepast.Dat zou dan eventueel iets zijn dat wél rechtstreeks op het Raw bestand van invloed is,als het nog toegepast wordt voor het bestand wordt weggeschreven.Vraag voor de D3 eigenaars...


                        Walter
                        Last edited by Phororhacos; 28 december 2007, 16:01. Reden: Bij nader inzien.
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voorinstelling D300 invloed op NEF en - of JPG bestanden ???

                          In bovenstaande hebben we hier toch wel een en ander bijgeleerd, maar ik vind dat ze dat bij de nieuwe Nikon toestellen op een of andere mannier zouden mogen vermelden, welke instellingen er wel of niet nadien nog aanpasbaar zijn op de NEF bestanden, en dan nog liefst in de menustructuur

                          Comment

                          Working...
                          X