Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d40 of olympus E-510 (410)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon d40 of olympus E-510 (410)

    Hallo!
    (Ik stel deze vraag in naam van een kennis)
    Ik was, na veel rondkijken en lezen) van plan om de nikon d40 te kopen als eerste 'echte' camera. Ik weet dat de body zelf geen motor heeft maar omdat ik toch niet van plan ben om teveel lenzen te kopen is dit voor mij niet zo belangrijk. Wat me over de streep heeft getrokken is zijn gewicht, de goede resultaten die uit de camera komen zelf op auto stand en de lage ruis (wil hem vooral binnenshuis en op feestjes gebruiken)

    Nu komt er over twee weken een vriend van mij uit de usa en die kan me eventueel een camera meebrengen. Ben even gaan rondsurfen en zie dat ik voor de prijs van die Nikon met kitlens hier de olympus 510 met twee lenzen kan krijgen en 3 jaar wereldwijde garantie!! (door die garantie koop ik de nikon liever hier) Ik weet dat dit eigenlijk een camera is die men eerder met de d80 van nikon moet vergelijken (die komt niet in aanmerking door zijn prijs/gewicht. Ben erg tenger en wil niet meer dan 500 uitgeven)

    Nu is mijn vraag de volgende. Zal ik met de olympus in auto stand ook meteen zulke resultaten krijgen als met de nikon. Ik ben zeker bereid om bij te leren maar wil niet met een camera beginnen die veel te moeilijk voor me zal zijn en waardoor ik het te vlug ga opgeven. Wil ook de mogelijkheid hebben om de camera in bv. mijn zoons hand te duwen op auto stand om hem een paar foto's te laten maken zonder dat ik eerst vanalles moet instellen.

    Tweede vraag: is het inderdaad zo dat de ruis bij de olympus erger is dan bij de nikon? zoals geschreven zullen veel foto's binnenshuis genomen worden en is dit dus een belangrijk punt.

    ten derde en laatste: als U mij de olympus aanraadt: is de 510 inderdaad veel beter dan de 410? hij heeft vr...maar de 410 is weer een stuk lichter.

    Enfin, het is een lang verhaal geworden maar ben echt weer begonnen twijfelen...
    Alle advies is welkom
    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

    Tja ik heb een E510 en dus bevooroordeeld
    Plus punten voor de E510 zijn de IS in het toestel ,dus je hoeft geen lenzen tekopen met antibibber
    Hij heeft een antistof functie die echt werkt
    Ruis is goed tot 800 iso daarboven is de D40 misschien iets beter
    En de kitlenzen zijn gewoon goed en je hebt een bereik van 24mm tot 300mm
    Maar dit alles gezegd een D40 is ook goed alleen loopt wat achter in extra's
    (livevieuw,IS,Antistof)

    Comment


    • #3
      Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

      bedankt!
      Is hij moeilijk, ingewikkeld in gebruik (eerste dslr)? zijn de foto's die eruit komen meteen goed of moet er veel aan gewerkt worden?

      Comment


      • #4
        Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

        Ik ben ook bevooroordeeld omdat ik de D40 gebruik

        Ik heb eens een Olympus 400 vastgehouden en vond het gebrek aan greep echt storend. De Nikon D40, hoe klein ook ligt m.i. een pak lekkerder. De bijgeleverde 18-55 kitlens is ook zeer scherp. ISO1600 is ook nog zeer goed doenbaar met weinig opdringerige ruis. De ingebouwde beeldstabilisatie bij de Oly is dan weer een voordeel, want het werkt met alle objectieven.

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

          Oorspronkelijk geplaatst door Aned Bekijk bericht
          bedankt!
          Is hij moeilijk, ingewikkeld in gebruik (eerste dslr)? zijn de foto's die eruit komen meteen goed of moet er veel aan gewerkt worden?
          Je kan altijd foto's bewerken, maar over het algemeen zijn de foto's uit een D40 zeer prettig om zien: mooi kleuren, goede witbalans en goed contrast

          MVG,

          Comment


          • #6
            Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

            Het lijkt erop dat ik dus toch voor de nikon zal gaan.
            Nu nog even zoeken waar hij momenteel het goedkoopste is.
            Bedankt!

            Comment


            • #7
              Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

              Oorspronkelijk geplaatst door Aned Bekijk bericht
              bedankt!
              Is hij moeilijk, ingewikkeld in gebruik (eerste dslr)? zijn de foto's die eruit komen meteen goed of moet er veel aan gewerkt worden?
              Ik heb de instellingen zo staan dat ik er eigenlijk niets meer aan hoef tedoen
              Ruisfilter uit en scherpte -2 witbalans op auto en dan zitten er ook nog een helehoop scene standen op voor allerlei situaties zoals spelende kinderen ,macro's enz (18 stuks)

              Comment


              • #8
                Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

                bedankt!
                zou hem eerst eens moeten gann 'voelen' bij mm of zo en dan beslissen.
                het enige waar ik bang voor ben is de ruis..

                ben in usa aan het surfen en daar kan ik de d40 met duo lenzen (vr) voor 420 euro kopen....maar de garantie van nikon is jammergenoeg niet wereldwijd ;-(
                aan de andere kant, zie niet veel problemen bij dit model in de verschillende fora...misschien toch riskeren...als er meteen iets niet goed mee is kan ik hem altijd met hem mee terugsturen twee weken later.

                Comment


                • #9
                  Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

                  Ben gisteren bij Bartok in Hasselt gaan kijken. Ging binnen voor een Olympus E 510 en kwam buiten zonder toestel. OOk ik ben aan het twijfelen om nu toch maar voor een Nikon D40x te gaan.
                  De + voor Olympus is de beelstabilisatie.
                  De + voor de Nikon zijn de betere prestaties van de Nikon D40x bij hogere ruis.
                  Nog een vraag: welke lens koop ik best bij de D40x. Ik ben niet zinnens om vaak van lens te veranderen. En ik wou er ook onmiddellijk een externe flliter bij kopen.
                  Dus: welke lens best ? en welke externe flitser bij de Nikon D40 x?

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Colet Bekijk bericht
                    Ben gisteren bij Bartok in Hasselt gaan kijken. Ging binnen voor een Olympus E 510 en kwam buiten zonder toestel. OOk ik ben aan het twijfelen om nu toch maar voor een Nikon D40x te gaan.
                    De + voor Olympus is de beelstabilisatie.
                    De + voor de Nikon zijn de betere prestaties van de Nikon D40x bij hogere ruis.
                    Nog een vraag: welke lens koop ik best bij de D40x. Ik ben niet zinnens om vaak van lens te veranderen. En ik wou er ook onmiddellijk een externe flliter bij kopen.
                    Dus: welke lens best ? en welke externe flitser bij de Nikon D40 x?
                    als je de lens niet veel wil veranderen, ga je best voor de 18-200 VR
                    en als externe flits kan je gaan voor de SB-400, ideale flits voor gewoon gebruik. Wil je iets creatiever met de flits omgaan, meer vermogen en snelheid vd flits hebben dan kan je kijken naar een SB-600
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

                      Mathias,
                      Dank je wel voor de snelle reactie. Heeft de genoemde lens beeldstabilisatie?

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

                        Denk dat je nog een + voor de E510 vergeet. En dat is de uitstekende kwaliteit van de kitlenzen.
                        Hier kan geen ander merk tegenop.
                        De Oly kitlenzen benaderen de beeldkwaliteit van de Pro lenzen.
                        Nadeel van Oly is dat ze een slecht werkend marketing apparaat hebben en het daarom af moeten leggen bij de "grote 2".
                        Maar wie hier niet gevoelig voor is heeft met Olympus een uitstekende koop.
                        Surfzeeuw
                        Panasonic G3

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw Bekijk bericht
                          Denk dat je nog een + voor de E510 vergeet. En dat is de uitstekende kwaliteit van de kitlenzen.
                          Hier kan geen ander merk tegenop.
                          Kan je dit aantonen aan de hand van objectieve criteria?

                          MVG

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

                            Hier een reactie van nog een tevreden olympus 510 gebruiker.

                            Ik kan alleen bevestigen dat de kitlenzen van olympus echt wel goed zijn. Objectieve criteria ? Neen, dat kan ik nu niet onmiddellijk aantonen. Ik kan mij alleen baseren op mijn eigen ervaringen en op vele artikels op het net en in tijdschriften. De kwaliteit van de lenzen is een rode draad in elke test en review die je leest. Zie ook het laatste nummer van Chip waar de kitlens naast andere 4/3 objectieven werd geplaatst.

                            Verder is de beeldstabilisatie echt wel een luxe. Je kan veel meer doen zonder flits te gebruiken. De live-view is nu niet de hoofdreden om olympus te kopen maar is bij close up en macro echt wel handig. De kwaliteit van de foto's vind ik zeer goed.

                            Ik wil nu niet beweren dat olympus zoveel beter is dan zijn concurenten maar ik ben allezins heel enthousiast.

                            Minpuntjes voor mij :
                            -geen tweedehands markt
                            -autofocus bij weinig licht

                            Pluspunten voor mij :
                            -zeer goede prijs-kwaliteit : 860 euro -100 euro cash back voor toestel 2 lenzen, geheugenkaart, extra accu en fototas. Wie doet beter ?
                            -beeldstabilisatie in het toestel werkt echt
                            -anti stof (zou volgens de boekskes het beste systeem zijn)
                            -live view
                            -ligt goed in mijn hand

                            Veel geluk met je keuze. Ik denk dat er geen slechte toestellen zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Kan je dit aantonen aan de hand van objectieve criteria?

                              MVG
                              In het blad Colorfoto nummer 10 zijn alle standaardzooms getest van alle merken
                              En dat waren 27 lenzen (die duitsers zijn grundlich)
                              Beste lens was de Leica 2,8-3,5/14-50 (zit op de L1) met 87,5 punten
                              Tweede was de Olympus 3,5-5,6/14-42 (kitlens E510,E410) met 85,5 punten
                              Nikon 18-70 had in die test 74,5 punten
                              Canon 2,8 17-55 is usm had 71 punten

                              Comment

                              Working...
                              X